Alla inlägg under februari 2011

Av islandstokan - 28 februari 2011 18:01

Red ut med en annan tjej från stallet idag, Rósa var aningens otålig och ville inte riktigt lyssna när matte bad om att ta det lite lugnt. Trots att vi tog det lugnt var hon rätt svettig när vi kom tillbaka, antar att det beror på att temperaturen stigit den senate tiden, idag var det knappt minusgrader och med all den pälsen måste det ju bli ruskigt varmt.


Mötte en bil när vi var ute som var jättefarlig, Rósa slängde sig upp på snövallen vid sidan av vägen men allt gick bra i alla fall. Sedan mötte vi stallägaren i hennes bil och den var minsann inte det minsta farlig. Jag vet inte, fånar hon sig bara eller är hon rädd för bilar hon inte känner igen? Underligt i så fall, jag trodde inte hästar lade märke till sådant som bilmärken och modeller  


Jag vet inte riktigt hur jag ska träna bort det, kanske borde jag gå ner till tågstationen och låta henne stå där och bekanta sig med allehanda transportmedel? Det är ju så ofantligt viktigt att en häst är trafiksäker, i synnerhet när man ofta måste ta sig över en trafikerad landsväg och tågspåret går rätt genom byn. Några tips?

Av islandstokan - 27 februari 2011 19:22

Egentligen skulle jag åkt med resten av stallgänget, men av olika anledningar blev det inte så och jag släpade med sambon till mässan idag istället. I fyra timmar tilläts jag gå runt och klämma och känna och beundra och hänföras av alla prylar  

                     

Jag är nöjd med mina inköp, men jag hade gärna sett lägre mässpriser, i synnerhet idag när det var sista dagen.


Lite stolt känner jag mig i alla fall över att ha hållit mig ifrån fleecetäcken, schabrak och nylongrimmor och faktiskt höll mig till listan (med ett par billigare undantag).

- 2 vardagslädergrimmor

- Nova-bett

- 3-delat bett

- 3 par ridstrumpor

- Borste

- Täckesgjord

- 2 Kolla Masken (ej på bild)


Det hade kunnat bli betydligt mer men jag är glad att jag lyckades sansa mig  

Av islandstokan - 25 februari 2011 22:52

Fick äntligen nya bilder på Blaedís av uppfödaren på Island:

   

Hon är ju så söt att man smälter! Hennes uppsyn påminner rätt mycket om en viss annan skäckdam  Och kolla naturen på bilderna alltså, tänk om man hade den vyn utanför fönstret?


Jag har ju haft planer på att sälja Blaedís, men varje gång jag ser en bild på henne får jag en sådan beslutsångest, jag vill verkligen få hem henne och lära känna henne! Samtidigt vet jag inte hur ekonomin ska klara av ytterligare en häst...


Nåja, jag antar att jag har ett par år på mig att fundera på hur jag ska göra eftersom jag tänkte låta henne gå och ha det bra på Islands vidder tills hon är redo att ridas in. Sedan får vi se!

Av islandstokan - 25 februari 2011 20:22

         

Ja, det var alltså en trevlig syn man möttes av när man kom ut till stallet idag. Antagligen var orsaken att någon gått och vridit på kranen i stallgången då den varit frusen, konstaterat att det inte kom något vatten och lämnat den så utan att vrida tillbaka. När det sedan vart plusgrader i natt tinade ju kranen och då började vattnet forsa


Så istället för att rida fick jag ägna en timme åt att skyffla ut (NYTT, FRÄSCHT) spån ur boxen, för allt var alldeles dyngsurt. Känns så typiskt Dessutom var ju hela stallgången som en hockeyrink, jag höll på att halka otaliga gånger medan jag gick fram och tillbaka med skottkärran.


Nä, fy fasen, det här var ingen höjdare.

Av islandstokan - 25 februari 2011 12:56

Stallägaren ringde nyss och informerade att någon glömt att stänga av kranen igår och att stallet nu alltså är översvämmat. Och så var det ju minusgrader...


Fan.

Av islandstokan - 24 februari 2011 20:13

- Sensation Ride G3 sadel

- Heiniger klippmaskin

- Tärnsjö tömkörningsgjord

- Dressyrlädergjord

- Kaupre hackamore

- Top Reiter läderkapson

- Top Reiter gummiklockor (190 g)


- Hööks huvtröja

- Horze ridstrumpor

- Hööks ridbyxor

- Hööks jacka

- Hööks jodpur med stålhätta

- Pikeur kepsmössa

- Roeckl handskar

Jag fyller ju år ganska snart   

Av islandstokan - 23 februari 2011 20:27

Tog en sväng på det intilliggande grustaget idag tillsammans med ett annat ekipage från stallet. Rósa var så glad över sällskapet och sprang på som en toka Hon var rätt svettig när vi kom tillbaka och såg rätt trött (men nöjd!) ut.



När jag släppte in henne i boxen efter turen för att ge henne kraftfoder försökte hon klia sig mot boxväggen och... halkade omkull! Hur i helskotta lyckas hon med något sådant? Hon såg ganska komisk ut när hon låg där i spånet och sprattlade, men kom snabbt på benen igen och såg nästan lite förnärmad ut över att jag var där och hade sett hela spektaklet Min lilla knashäst!



Av islandstokan - 22 februari 2011 19:00

Red på banan idag. Herregud vad jag fick jobba med att hålla reda på mina egna händer. Jag vet att jag ofta rider på alldeles för långa tyglar, något som jag måste ändra på så jag kan ha händerna mer stilla, men det är ju så svårt att bryta gamla vanor  


Rósa skötte sig bra i alla fall, men ibland blir det väldigt energifattigt (vilket säkert kan ha en del att göra med orken). Var noga med att stretcha henne efteråt, hon verkar acceptera det bättre och bättre. I början lät hon mig inte hålla hennes ben mer än några sekunder, men nu går det bra uppåt en 20 sekunder.


Innan jag åkte hem stod jag och myste med henne i hagen, hon är verkligen så go min lilla tjej! Det var skönt att bli kliad i pannan, verkade hon tycka.


   

Ovido - Quiz & Flashcards