Alla inlägg under februari 2011

Av islandstokan - 13 februari 2011 18:52

Idag blev det en lång tur med några andra från stallet, vilket Rósa tyckte var jättekul. Hon vill så gärna gå först, men när hon väl tar täten inser hon att plogpinnar, gruslådor och snöklumpar är ganska skrämmande   


Hon skötte sig i alla fall jättebra och verkade inte så farligt trött när vi kom tillbaka, men hon ska i alla fall få vila ett par dagar nu. Vi hade en väldig tur med vädret också, för solen sken och även om det var väldigt kallt var det i alla fall inte halt på vägarna.


Själv satt jag och hade gårdagens film i åtanke hela turen. Det blev ett fasligt massa rättande av sitsen, men nu när jag sett felen själv så tror jag att jag kommer kunna rätta till det värsta på egen hand, i nuläget vågar man ju inte ta kontakt med någon tränare så illa som det är   


Nu har Rósa äntligen börjat fälla lite smått, åh vad skönt det ska bli sedan när det bestyret är ur värden (även om det nog kommer ta ett tag med all den monsterpälsen)!

Av islandstokan - 12 februari 2011 18:14

Släpade med sambon ut till stallet idag för att han skulle fota mig och Rósa. Inte för att jag tänker kritisera hans fotografiska sinne på något vis, men bilderna är av blandad kvalitet   


 

Men mest skäms jag så fruktansvärt över hur dålig min sists har blivit. Hjälp alltså! Jag behöver verkligen en bättre sadel med mer stöd så jag inte hamnar i en sådan vansinnig stolsits. Ett par lektioner för en bra tränare vore inte heller helt fel...


Det blev en liten videosnutt också, men den är inspelad i slutet av passet och hon började bli trött, därav hopkoket av gångarter   


Här är schabraket jag köpte igår förresten:

Jag har redan ett likadant, fast i vinrött, men man kan ju aldrig få för många schabrak   

Av islandstokan - 11 februari 2011 17:44

Mådde mycket bättre idag, så trots att vädret inte var jättebra begav jag och Rósa oss ut på en liten tur i snöyran. Den tog dock bara hälften så lång tid som beräknat för Rósa var otroligt pigg och hade gärna töltat hela vägen om hon fått (och haft ork), men som tur var lyssnade hon bra på mig.


På grund av all snö som fallit sedan igår var det inte det minsta halt på vägarna så vi kunde både tölta och trava och det gick superbra! Jag blir så otroligt glad av att rida den hästen alltså, hon är som ett enda stort lyckopiller!   Alltid så positiv och trygg i sig själv.


Eko har förresten 30% på alla schabrak just nu så innan jag åkte ut till stallet tog jag en sväng förbi dem och köpte ett (Hansbo, grått, dressyrmodell), som jag så klart glömde fotografera. Får ta det i morgon!

Av islandstokan - 10 februari 2011 17:06

Kom hem från akuten vid 2 i natt efter att ha varit där sedan nio. Under de timmarna jag var där tog de bara några standardprover (som så klart inte visade något) och gav mig lite smärtstillande. Sedan tyckte läkaren att jag verkade må tillräckligt bra för att skickas hem igen.


Nu har magen lugnat sig lite, men någon ridtur blev det ju inte. Usch vad jag hatar att få så här ont, jag saknar Rósa så väldigt mycket och det faktum att jag fortfarande inte fått någon diagnos gör att kan känner mig ganska uppgiven.


Det verkar som jag kommer få vänta väldigt länge på remissen till kirurgavdelningen (som jag blev lovad förra månaden), vilket också känns väldigt olustigt för just nu känns det inte som att jag blir tagen på allvar. Bara för att jag inte har något som dödat mig än betyder det inte att jag har lust att fortsätta stå ut med eländet tills de orkar få tummen ur röven och faktiskt göra en ordentligt undersökning.


Håller tummarna för att i morgon ska kännas bättre i alla fall så jag kan åka ut och gosa med sötaste lilla hästen. Jag blir tokig av att gå hemma och dra så här!


Jag funderar på om jag inte ska ta och tröstshoppa lite nu när jag ändå sitter hemma och inte har något bättre för mig. Rósa skulle ju kunna "behöva" ett till träns...


Till exempel det här från Hööks:

Hade varit läckert med ett blingat träns att använda på träningar och sådant i framtiden! Lite vardagslyx som inte kostar alldeles för mycket.

Av islandstokan - 9 februari 2011 18:03

Fortsatt jättefint väder idag, Rósa var lika pigg och glad som vanligt, men stannade återigen otaliga gånger den första biten, för det KAN ju hoppa ut ett monster ur skogen. Men ger jag henne bara lite tid och driver fram henne så är det inga problem. Hon är fantastiskt samarbetsvillig min lilla tjej!


Allmänt tjafsig var hon dock idag, hon hade inte tid att väntar på att jag skulle sätta på tränset ordentligt. Eller sitta upp. Vi behöver verkligen öva på det här med att stå stilla, men samtidigt föredrar jag att hon har lite för mycket framåtanda framför att hon inte går alls. Det är jäkligt tråkigt med hästar som knappt är vakna när man rider iväg.


Nu har jag förresten äntligen införskaffat ett longerspö förresten:    

Man skruvar ihop det på mitten, vilket är himla smart tycker jag eftersom det gör det mycket lättare att transportera och förvara. Och snyggt är det ju dessutom!

Av islandstokan - 8 februari 2011 17:59

Det kändes verkligen som att våren var på väg idag - solen sken, snön slaskade och fåglarna kvittrade!

 

(Det gula på mulen är linfröolja  )


Perfekt väder föruteritt med andra ord! Rósa påklädd och klar:

 

Det märktes att hon stått i nästan två veckor, hon var väldigt pigg! I början var hon skeptisk till allt och stannade var och varannan meter (huh, vatten i diket?! Fåglar i trädet?! Grus?!), men sedan släppte det så snart vi kom in i skogen, då var det fullt ös!  


Jag lyckades dock bli trampad på foten TVÅ gånger idag! Ouch! Tur att hon inte har skor och broddar, då hade det nog gjort ännu ondare! Det var så klart inte med flit och hon flyttade genast på sig, men hon är ju inte fjäderlätt precis...


Bytte schabrak också till ett relativt nytt som jag är jäkligt nöjd med:

 

I hennes färger så klart - vinrött och grått!   


Bra dag! Nu hoppas jag att det fina vädret håller i sig.

Av islandstokan - 7 februari 2011 18:54


Nu var det ett tag sedan jag uppdaterade bloggen, men jag har varit ordentligt förkyld och varken haft lust eller ork.


Idag var jag ute och rengjorde Rósas ryktborstar för att se till att verkligen bli av med de där förbannade pälsätarna. Hon har ett litet sår på halsen som jag tror är från att ha kliat, men som tur är hittade jag inga andra sår och hon verkar inte ha någon nämnvärd klåda av ohyran. Nu hoppas jag bara att Etotal faktiskt tog död på dem.


Men vad underbart det är att komma ut efter en veckas sängliggande och mötas av en liten, söt skäckdam! Hnokki mötte mig aldrig när jag kom ut i hagen, men Rósa verkar inte tycka det är alldeles förjävligt att se mig. Mattes lilla hjärta


Riktigt tråkigt väder dock, det mer eller mindre regnade snö. Hoppas bara att all is på vägarna regnar bort snabbt så jag och Rósa kan ge oss ut på lite andra rundor snart!

Av islandstokan - 1 februari 2011 21:59

Då var det bestämt - Rósa ska på dejt med Magni från Gnubbarp! Tror absolut det kan bli riktit bra, fast han "bara" har 7.82 totalt. Man ska ju inte stirra sig blind på siffror ändå, lynnet är absolut viktigast för mig. Och kompabilitet så klart.


Läskigt att tänka på att jag i så fall kommer äga 5 hästar nästa år om jag skulle behålla alla. Nåja, det återstår väl att se vilka som stannar i slutändan, känns inte som att jag har ekonomiska förutsättningar att hålla så många hästar, men sedan vet man ju aldrig hur allt ser ut om ett år. Rósa stannar absolut i alla fall, mattes lilla toktös.

Skapa flashcards