Alla inlägg under maj 2011

Av islandstokan - 24 maj 2011 19:47

Ja, på torsdag åker Rósa till Magni! Vad spännande det ska bli  


Stiliga Magni (fotograf okänd, tyvärr).


Och så klart en bild på Rósa (från tidigare i våras):


Håll tummarna för att allt går bra!

Av islandstokan - 23 maj 2011 11:32

Eyja har gått med sommarpäls i några veckor redan, utan minsta tillstymmelse till vinterpäls kvar. Rósa å andra sidan har en hel del vinterpäls kvar, och den verkar hon inte vilja släppa... Hon fäller den alltså inte, och jag funderar över hur länge hon tänker gå med den.

  Rósas päls i jämförelse med Eyjas (nedan). 


Frågan är ju nu om Rósa kommer hinna släppa all vinterpäls innan det är dags att sätta ny Jag hoppas det!

Av islandstokan - 22 maj 2011 20:31

Hade en riktig mysstund med töserna idag, borstade och pysslade med bägge två.

Eyja undrade vad fasen jag höll på med. 


Jag fick till och med rengöra och smörja in Eyjas juver, så nu slipper hon förhoppningsvis bli sönderäten där av alla insekter. Märkte inte av Rósas brunst idag, hon var hur mysig som helst! Hon verkade till och med tycka det var trevligt att bli lite ompysslad.


Eyja har kliat sig lite i svansen, men det var några dagar sedan och hon har inte kliat mer sedan dess, så jag avvaktar och smörjer lite med PROB-olja så länge. Kliar hon mer åker täcket på.


Efter att jag släppt ut dem i hagen igen satte jag mig ner och fotade lite, men Rósa ville att jag skulle klia på henne istället.



Eyja är så fin i sin sommarpäls nu, hon har ungefär samma färg som mörk choklad.


Efter att ha kliat och klappat på Rósa en bra stund blev hon dock sömnig och lade sig för att vila lite. Sötaste lilla hästen!


Idag var helt enkelt en sådan där dag då jag inte skulle kunna föreställa mig ett liv utan mina underbara hästar, de gör en ju alldeles salig!

Av islandstokan - 21 maj 2011 22:12

Suck, Rósa har börjat brunsta. Hon som annars är väldigt trevlig att ha att göra med blir till ett litet monster när hormonerna spelar - hon blir rädd för ALLT och är inte alls med på noterna. Dagens ridtur gick helt åt helskotta, med andra ord. Hon sprättade än hit, än dit och lyssnade inte alls, gick inte att samla och bara slängtravade.  Vilken jäkla tur att hon ska till hingst om bara en vecka!

Söt är hon i alla fall, mattes lilla knäppis!

Av islandstokan - 19 maj 2011 16:12

Läste i senaste numret av Islandshästen om precis det som varit på tapeten ett tag nu, det vill säga hur övermättad islandshästmarknaden i Sverige anses vara i nuläget. Det diskuterades också i artikeln huruvida det kommer sig att folk fortfarande väljer att importera när det finns så många fina, svenskfödda hästar till salu.


Jag kan bara tala för mig själv, men för mig handlade det aldrig om eksemrisken eller att det inte fanns likvärdiga svenskfödda individer. För mig handlade det om blixtförälskelse och en bra magkänsla.


Jag blir uppritkigt sagt jäkligt less på folk som ifrågasätter mitt val att importera. Vad fan rör det dem? Jag tvingar inte någon att importera. Jag förespråkar det inte ens, just på grund av ovanstående argument. Men vad jag själv väljer att köpa för hästar angår ingen annan än mig. Mina hästar är mina problem, jag ansvarar helt för dem och är skyldig att se till att de mår bra. Jag är inte skyldig att köpa en svenskfödd islandshäst på något vis.


Att många uppfödare lägger ner för att deras verksamhet inte längre lönar sig tyder snarare på att de begär ett för högt pris för sina hästar. Jag menar inte att hästarna inte är värda priset för dem (uppfödarna alltså), men de är ju uppenbarligen inte värda prislappen för köparna om de aldrig blir sålda. Svårare än så är det inte.


Vissa kanske inte tycker att jag är tillräckligt nyanserad i mitt tankesätt, men jag anser faktiskt inte att det är en vettig vinkling att lägga skulden på de som väljer att importera bara för att många hästar anses vara "trögsålda" just nu. Alla hästar går att sälja, det handlar bara om att sätta ett realistiskt pris på dem, de där förbannade islandsfödda eksemindividerna så väl som de fina, fina svenskfödda.

Av islandstokan - 18 maj 2011 20:03

Daladis fick ett stoföl igår kväll, en mörk liten skönhet:

Pappan till henne är Sproti. Allt hade gått bra, vilket var jätteskönt att höra! Dock hade de inte hunnit in med henne i stallet, för hennes vatten gick precis när de tagit ut henne ur hagen på kvällen, så det slutade med att hon fölade mitt emellan hage och stall! Timing...


Nu kan ni tro att jag är (ännu mer) otålig att se vad som bor i Eyjas mage! Men den som väntar på något gott...


Hälsade så klart på mina damer också, stod och kliade på Rósa som tycker att det är sååå skönt! Hon får alltid en sådan där söt liten tapirmule när hon blir kliad, och nu är det väl extra behagligt med tanke på alla bitande insekter som börjar dyka upp.

Mattes lilla gosegris!

Av islandstokan - 18 maj 2011 11:23

Igår när jag var på väg hem från stallet ringer sambo och meddelar att en kattunge kommit och att en till var på väg. Allt som allt blev det tre stycken och samtliga verkar må bra, liksom mamma katt som ter sig tämligen stolt!


Senare på kvällen får jag ett sms av stallägaren att hennes sto äntligen fått sitt föl (efter 3 veckors extra väntan). Snart ska ja åka ut och kika på underverket  

Av islandstokan - 14 maj 2011 22:29

Rósa ömmar för mycket för att jag ska kunna rida henne just nu, och eftersom hon ska till hingst om ett par veckor är det inte lönt att sko henne innan dess. Så hon får gå på ledigt... Det känns lite surt, i synnerhet nu när jag äntligen har en ny sadel. Nåja, det är som det är. Jag får ge mig till tåls tills hon kommer hem igen sedan.


Idag följde familjen med ut och hälsade på hästarna. Tror ni inte att Skäckodågan skulle jäklas och bara sprang iväg som ett jehu när jag kom där med grimman och skulle ha fast henne? Hon fick så klart med sig Eyja med, de två är ju som fastklistrade vid varandra nu. Tur att Eyja är lite mer resonlig, för när jag fick tag i henne följde Rósa efter. Lilla fåntratt!

  


Skapa flashcards