Direktlänk till inlägg 26 juni 2011

Rea som rea?

Av islandstokan - 26 juni 2011 13:13

Det reas till höger och vänster just nu, inte bara i klädaffärer och hästsportsbutiker utan även på annonssidor som HästNet. Jag har flertalet gånger sett hästar som "reas ut", vilket jag tycker är helt obegripligt! Prissänkningar kan man göra när man säljer djur, men att rea en levande varelse låter illa i mina öron. Är det öht ett begrepp som säljer i hästsammanhang?


Kanske överreagerar jag, men jag tycker det verkar väldigt oseriöst.

 
 
Frida

Frida

26 juni 2011 13:59

Det verkar ganska desperat om man försöker rea ut en häst, då vill man nog bara bli av med den så fort som möjligt och bryr sig inte om vem köparen är.

Svar: Hon tittade tillochmed bakom tv för att se om det fanns någon där, haha.

Vi hade det också lite jobbigt i vintras när alla 17 valacker rymde pga tre hästar som rymde från grannen eftersom älgen gick rakt igenom deras hage. Våra rymde nog också pga älgen några gånger. Vi tror att dom var borta hela natten en gång. Inte lätt för stallägaren när hon bor själv med en 3 årig son och inte har fönster mot valackernas vinterhage. Sen har vi några killar som under våren och hösten tycker att det blir tråkigt och för lite mat så de kryper genom tråden. Småpojkarna går rakt igen och förstör men en valack han kryper igenom på något sätt så det aldrig går sönder, ganska otroligt att han lyckas med 2-3 trådar.

Jag tror att han kände sig lite speciell som hade fått en egen, han har ju inte haft det så bra tidigare i livet. Han såg ganska stålt ut när jag hade köpt sadel åt honom när stallägaren som ägde honom före mig kom in i stallet och tittade på den, haha.

http://guffiframidfelli.blogg.se

 
Elina

Elina

26 juni 2011 16:00

Jag tycker också det är helt obegrepligt att man rear ut sin häst. Okej att man skriver bvsa (för det har jag gjort i annonser också) men att rea ut sin häst?! Likaså de som skriver att hästen måste bort före ett visst datum pga olika anledningar annars slaktas hästen? Jag tycker det är oseriöst!

SV: Jag är inte heller så mycket för att festa utan sitter hellre hemma med trevliga vänner och umgås.

Visst är det drygt när de ska gnägga och skygga hela tiden? Knasiga ston! ;-)

Haha ja, man borde verkligen raka av honom all päls. Men usch så han skulle frysa då eftersom han bor i stallet nu. :p

Jag hoppas också att han härdar ut, det är ju för hans bästa så han ska må bra. Ja, det hade ju varit bra om man hade kunnat förklara varför han måste stå stilla och vila sig frisk nu. :(

http://icelandic.bloggplatsen.se

 
natalie

natalie

26 juni 2011 20:14

tycker det är totalt onödigt att använda det ordet , låter så fruktansvärt elakt mot hästen. som om den inte betydde någonting =(

http://n-rongvall.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Natalie

27 juni 2011 21:21

Jag brukar också undra vad det är för folk som säljer "reahästar" som "lågt pris innan helgen", blir den dyrare sedan då??

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av islandstokan - 5 maj 2013 17:41

Om någon råkat missa det så har min blogg flyttat till annan plats, nu finner ni mig här: http://videungens.wordpress.com   Nu uppdaterar jag hyfsat regelbundet så se till att lägga till adressen i er Bloglovin (eller liknande) så missar ni inget...

Av islandstokan - 19 april 2013 20:30

Jag har bestämt mig för att flytta bloggandet till en reklamfri domän, så nu får ni se till att lägga till den här bloggen i er BlogLovin': http://videungens.wordpress.com/ ...

Av islandstokan - 19 april 2013 16:45


Idag var det dags för Rósa att få sommardojor på fötterna (äntligen!), men klantig som jag är hade jag tagit fel på tågtiderna och hann inte ut i tid till hovslagaren skulle komma, så J var snäll och tog in Rósa åt mig. Jag har tur som står i ett sta...

Av islandstokan - 18 april 2013 21:55


Idag har det blåst väldigt friskt. Jag hade planer på att rida men bestämde mig istället för att följa med och titta på när  J (som jag står inackorderad hos) skulle rida för dressyrtränare. Det var intressant att se något annat än islandsridning f...

Av islandstokan - 16 april 2013 20:54


Skapa flashcards