Alla inlägg under juni 2011

Av islandstokan - 15 juni 2011 18:09

... man hittar smultron i dikena och luktar tjära om fingrarna  


Jag borde införskaffa engångshandskar att ha på mig när jag grejar med 4 Ess-salvan och Prob-oljan, för det är ju en ganska påtaglig lukt som stannar kvar på fingrarna. Men som sagt, det hör ju sommarn till!


Idag pysslade jag riktigt mycket med Eyja. Sötnosen kom till och med och mötte mig i hagen!  Sedan stod hon och halvsov när jag borstade och smörjde in henne, så jag misstänker att hon inte hade allt för mycket emot det.


Eyja behöver verkas, som synes. Men även när hon är nyverkad har hon störst hovar av alla hästar i stallet, trots att hon är minst   

 

Men fy fasen för alla fästingar! Plockade bort tre stycken från Eyjas huvud, visserligen små, men lika vidriga för det. Jag hade ju gärna använt Ultra Shield eller Switch på henne, men jag är skeptisk till att använda så starka preparat när hon är dräktig.


Har införskaffat ytterligare ett eksemtäcke, detta från Horse Saver. Det sitter betydligt tightare än de andra täckena hon har (i synnerhet magplattan...) men verkar helt okej i kvalitén.

  Som synes på bilden ovan utsattes det genast för ett hållbarhetstest   (och klarade det!).

  

 

Av islandstokan - 14 juni 2011 22:27

Hipp hurra, idag fyller kattungarna 4 veckor!

 

En av sötnosarna fastnade i alla fall på bild, men det var inte det lättaste för de rör på sig så mycket nu och är väldigt snabba fastän benen inte alltid lyder  

Av islandstokan - 14 juni 2011 21:19

Idag var det premiärridtur för sambon! Jag har inte vågat slänga upp honom på Rósa eftersom hon är lite väl "grön", men på lånade hästen Fraendi gick det bra. Men det där med att travar var ingen höjdare  


Själv fick jag låna Biasca igen, ponnyn jag red igår.


Jag tror inte sambon fått blodad tand, men lite kul tyckte han nog det var   

Bloppis-annons
Av islandstokan - 14 juni 2011 21:09

Ljusgrått eksemtäcke från Hööks (nypris 799 kr), storlek 115. Endast testat, alltså som nytt! Säljes pga fel storlek.

Hästar & Ridsport, Säljes - Herrljunga (Västra Götalands län)
Pris:    400:-
 
Bloppis-annons
Av islandstokan - 14 juni 2011 21:06

Eftersom jag köpt ny sadel säljer jag nu min gamla bomlösa sadel av islandsmodell, märke vet jag tyvärr inte. Passar kort, bred rygg (anläggningsyta endast 43 cm), sits 17". Normalt slitage, fullt bruklig.


       

OBS! Den här annonsen är inte längre aktuell!
Hästar & Ridsport, Säljes - Herrljunga (Västra Götalands län)
Pris:    2 000:-
 
Av islandstokan - 14 juni 2011 12:01

Jag misstänker att Rósa trivs hos Magni som fisken i vattnet av de här bilderna att döma:

        Fotograf: Paula Johnsson 

Av islandstokan - 13 juni 2011 23:11

Jag har funderat på det många gånger, vad är det egentligen med just islandshästarna som gör att man inte kan få för många? Eller ja, för många kan man absolut få, men ni förstår säkert vad jag menar.


De flesta jag känner som har islandshäst har inte bara en eller ens två utan betydligt fler än så, och det utan att livnära sig på hästeriet på något vis, alltså bara som ren hobbyverksamhet. Hur kommer det sig att vi inte nöjer oss med bara en häst?  


Jag skulle gärna ha en hel flock om bara ekonomin tillät det. En sak är säker, så långt pengarna räcker - så många hästar kommer jag ha  

Av islandstokan - 13 juni 2011 19:46

En tjej i stallet har åkt på utlandssemester och under tiden hon är borta får jag och en annan tjej turas om att motionera hennes häst, en arab/new forest-korsning.

 

Passade på att rida barbacka idag eftersom hon är så himla snäll och trygg, och jag behöver verkligen öva upp min balans.

 

Ridturen gick jättebra! Kändes dock väldigt ovant att rida något annat än islandshäst, det var länge sedan sist! 


Stackars Sleipnir har skadat sig och vilar just nu. Har ett riktigt otäckt sår övanför ena ögat, dock vet vi inte vad som orsakat det. Men det verkar inte vara någon fara i alla fall, det är bara väldigt svullet just nu.

 

Gjorde inget speciellt med Eyja idag, men lika glad för det var hon. Fick nyss ett sms från stallägaren att ett annat sto fölat nu i natt, så nu är det bara Eyja kvar... Ni kan tro att jag är otålig!


I morgon ska sambon följa med och rida! Ska bli spännande  

Ovido - Quiz & Flashcards