Alla inlägg under juni 2011

Av islandstokan - 12 juni 2011 19:58

Jag hade nog inte behövt oroa mig så mycket för Eyja, det hade inte gått någon nöd alls på henne  Täcket hade skavt av lite av manen alldeles framme vid nacken, men i övrigt var hon fin under täcket och hade inte kliat sig något.


Det har varit väldigt svalt de senaste dagarna med ganska mycket regn och blåst så det har inte varit så mycket insekter i farten.


Nu går hon i en stor och välkuperad hage (pust, tog nästan en halvtimme att hitta henne idag) med sällskap i form av Idunn, ett tvåårigt fuxsto:

En himla söt och social liten tjej!


Kände på Eyjas juver idag och det kändes absolut större än det gjorde senast! Kan det vara så att hon börjat fylla på redan? Eller är det bara önsketänkande från min sida?


Rent och fräscht täcke fick hon på sig innan jag släppte ut henne igen i alla fall.

Eyja, alias Säcken   

Av islandstokan - 11 juni 2011 22:26

Måste bara visa ett klipp jag hittade nyss på en lite smått förvirrad liten minihingst:


Rackarns söt var den!

Av islandstokan - 11 juni 2011 19:37

Besökte Borås Djurpark idag i goda vänners lag och spenderade några timmar med att gå runt och titta på alla fina djur. Favoriten är så klart tvättbjörnarna! Jösses vad söta de är!


De flesta djur i djurparken verkade vara hyfsat tillfreds med sin tillvaro, men när jag iakttog ponnyridningen blev jag mörkrädd!


En brun shetlandsponny och ett gulbrunt russ hade passet kring spåret de har där. Shettisen verkade bara trött på livet, men russet tyckte jag ännu mer synd om! Tittade först dit när ledaren till russet gick iväg med en liten kille på hästryggen. Tittar bort och när jag tittar dit igen befinner sig lillkillen på marken och hästen trampar runt ledaren som en tok! Hästen har bara grimma på sig och bestämmer sig helt sonika för att skita i ledaren och gå bort från spåret och till närmaste grästuva.


VARFÖR han man sådana hästar i ponnyridning?


Nej usch vad jag led med den! Den stackars ponnyn verkade inte trivas alls och bara tänk vilka olyckliga situationer som kan uppstå när det är barn med i bilden. Inget vidare bra reklam för djurparken heller.


Nåja...


Avslutningsvis en bild på tvättbjörnarna:

 

Av islandstokan - 10 juni 2011 22:19

Usch vad trött jag är, vaknade av ett gallstensanfall tidigt i morse och det gick inte över fören alldeles nyss. En hel dag helt åt fanders och varenda muskel i min rygg gör ont av allt vridande.


Ingen tur ut till stallet idag med andra ord. Och i morgon kommer jag inte heller kunna åka ut, så frågan är hur Eyja kommer trivas med att gå med samma täcke på sig flera dag i sträck utan att få av det en enda gång? Hur länge tycker ni det är okej att eksemtäcket sitter på? Det har ju regnat rätt kraftigt idag och lär ska göra det i morgon med, påverkar det tror ni? Det har ju inte regnat hela tiden så hon borde ju hinna torka upp emellanåt, men jag är rädd för att hon ska få obehag av att gå med samma täcke på så länge.


Vad tror ni, är jag bara fånig?

Av islandstokan - 9 juni 2011 21:10

Ibland gör jag verkligen skäl för mitt bloggnamn   Den senaste tiden har jag bara haft hästar på hjärnan och så fort jag kommer hem från stallet sitter jag och läser hästbloggar, böcker, forum osv. Och så snart jag har pengar över bränner jag dem på något rätt onödligt till hästarna, men jag intalar så klart mig själv att Rósa absolut behöver ytterligare ett träns  


Det är till och med helt okej att köpa eksemtäcken och smörjor till Eyja, men att köpa mat till mig själv, nä fy fasen vad tråkigt!


Jag antar att jag inte är den enda som har lite snedvridna prioriteringar, vi hästmänniskor är ju rätt kända för dem  

Av islandstokan - 9 juni 2011 19:53

Vad det har vräkt ner idag. Fick dock låna en häst i stallet, och då tackar man inte nej! Även om vädret var kasst...


Red en runda som tog 1½ timme i friskt tempo, allt gick bra, men hur fasen man ska få ren tölt ur den hästen vet jag inte. Det är ju inte min häst och han har bara gått turridningshäst större delen av sitt liv, så gångarnerna är, tja, sådär. Snäll och trygg är han i alla fall, och kan allt - vilket ju är en trevlig omväxling mot Rósa som fortfarande är så grön.


Förresten älskar jag min Sensation-sadel! Det är en av de få sadlar jag inte får ont i rumpan av, och bara det är en sensation i sig!  För att vara en bomlös sadel tycker jag dessutom jag får riktigt hyfsad sits. Ytterligare en fördel är ju att den passar så många ryggar, så jag har kunnat ha den även när jag ridit andra hästar. Min andra bomlösa ska jag lägga upp för försäljning har jag tänkt, bara jag orkar.

Av islandstokan - 8 juni 2011 11:17

Nu när Rósa inte är hemma tänkte jag passa på att läsa lite hästböcker. Har precis införskaffat Reynirs ridskola som jag tänkte börja med lite smått.


 

Har ni några tips på andra bra hästfaktaböcker? Islandshästinriktade eller om hästar i allmänhet spelar ingen roll, så länge de inte enbart inriktar sig på hoppning t.ex  

Av islandstokan - 7 juni 2011 19:33

Oj vad kvavt det varit idag! Jag smälte nästan bort bara av att gå och hämta Eyja från hagen. Undrar om det blir oväder snart? De stod att det skulle regna idag, men än har jag inte sett till något.


Eyja svettades också, men jag svampade av henne och bytte till ett nytvättat täcke. Ingen tillstymelse till bitande i dag i alla fall, jag råkade nog bara skrämma henne igår.


Det är knappt man tror det är samma häst som för två månader sedan. När hon kom kunde hon inte stå själv i stallet och sparkade i väggarna, trampade runt som en vettvilling och var jättestressad så fort jag ens ställde mig vid hennes bakdel. Att röra henne var inte att tänka på! Och idag stod hon alldeles stilla i stallgången medan jag pysslade med henne. Inga sura miner och inget nervöst trampande! Vad stolt jag är över henne 


Eyja i våras, då hon fortfarande var otrygg i hanteringen (men fortfarande jäkligt söt!).


Att inte ha Rósa hemma just nu är faktiskt ganska bra, för nu kan jag ägna all uppmärksamhet åt Eyja. Även om jag så klart saknar min lilla skäck och ser jättemycket fram emot att få hem henne igen!

Skapa flashcards