Alla inlägg under juli 2011

Av islandstokan - 31 juli 2011 22:33

Suck, vad allt känns motigt just nu. Jag har väldigt mycket studier att ta igen och det känns som att det är omöjligt att orka med allt! Uppenbarligen var det tänkt att jag skulle kunna sköta skolan som vanligt trots gallstensanfallen... Tack för den, svensk sjukvård.


När man känner sig så trött på allt är det skönt att kunna åka ut till stallet och bara släppa allt annat. Hur fasen överlever de som inte håller på med hästar? Jag skulle bli tokig om jag inte fick komma ut och rensa hjärnan på alla tankar. Det gör man bäst från hästryggen!


Idag var det extra skönt att slippa vardagen. Rósa skötte sig så fint! Vi smakade lite på skänkelvikningar och med lite mer träning och mer lösgörande tror jag att hon kommer förstå vad det går ut på. Det går helt klart åt rätt håll. Tölten jobbade vi också vidare på och skyndar långsamt.


   

Har införskaffat ett ylletäcke till henne förresten, som hon får ha i vinter sedan om hon blir svettig. Hon fick prova det efter ritten bara så jag fick se att det passade, och det gjorde det!  

Nu är det inte så mycket mer jag behöver till hästarna, kvar på listan står en tömkörningsgjord, kapson och klippmaskin, men det får bli senare, när det finns ekonomiskt utrymme.

Av islandstokan - 30 juli 2011 16:17

Nu uppmanar jag alla mina läsare att göra en lista på tio saker som era läsare antagligen inte vet om er. Det vore kul att lära känna alla bakom bloggarna lite bättre!


Och bara för att ni ska få kläm på vad det handlar om kan jag börja.


Jag...

...är vänsterhänt
...är en riktig Harry Potter-nörd
...har haft  4 läppiercingar och 1 i naveln
...har komplex för min näsa
...är omåttligt förtjust i gammal inredning, exempelvis "shabby chic"-stilen
...har två yngre systrar
...tycker om att titta på skräckfilmer
...är 155 cm lång/kort och trivs fantastiskt bra med det
...har en fascination för giftiga djur
...kan vicka på öronen


Nu är det er tur!  

Av islandstokan - 29 juli 2011 23:32

Kattungarna bara växer och växer. Andra veckan i augusti är tjejerna redo att flytta, det är inte klokt vad tiden går!


Igår lades de ut på annons och det är redan massvis som hört av sig, så det lär inte bli något problem att hitta nya hem till dem, men väldigt sorgligt känns det allt! Man har ju blivit van vid att ha dem här.


Vi kommer dock behålla en av dem, den mörkaste, som sambon döpte till Minna. De andra två har fått namnen Milla och Misa.


Allt som oftast är det fullt ös, men emellanåt måste de ladda batterierna och då brukar det se ut så här:

  Milla

  Minna

  Misa 

Av islandstokan - 29 juli 2011 19:58

Fick sällskap ute idag, och Rósa var förvånansvärt lugn och sansad. Riktigt trevlig faktiskt! Och tölten funkade jättebra mot vad den brukar! Hon tappar takten ganska ofta men hittar den i alla fall igen och idag töltade hon mer än hon gjort sedan jag fick hem henne. Matte var stolt över lillskruttan! 

(Bild från i onsdags.)

Av islandstokan - 28 juli 2011 18:22

Dags för en ny kategori i bloggen! "Bland favoriterna" dedikerar jag till prylar och produkter jag gillar och vill tipsa om.


Först ut är Carr & Day & Martins Mane & Tail som alltså är en glansspray för man och svans. Den reder ut även den tjockaste, trassligaste islandssvans i ett naffs (tro mig, sådana svansar har jag mycket erfarenhet av) och dessutom doftar den gott, lite lätt citronella utan att bli så där påtaglig som t.ex insektssprayer. Det här är absolut den bästa spray jag använt på mina hästars manar och svansar.

Priset är väl så där mitt i raden, 119 kr/229 kr för en halv respektive en hel liter hos Emmishoppen.

  

Av islandstokan - 27 juli 2011 20:23

Testade ett nytt bett på Rósa idag, ett tredelat fullcheek. Och så skippade jag nosgrimma eftersom sådana bett hålls bra på plats ändå.


Tölten funkade inte alls idag, hon hade lite för bråttom (för mycket överskottsenergi) för att kunna tölta rent. Grisepass och galopp funkade däremot utmärkt...


Jag har förresten insett att jag nog är lite utav en manisk samlare när det kommer till träns, för i skrivande stund har jag sex träns till Rósa och jag känner inte att behovet är mättat än. Har ni någon sådan attiralj som ni samlar på er mer än ni behöver av? Grimmor, hovkratsar, schabrak? Fram med det nu bara!  

Av islandstokan - 26 juli 2011 19:58

Det var så härligt att återse hästarna idag! Jag lyckades lirka med sambon som fick testa på att rida Rósa för första gången.

Det gick hyfsat, tills Rósa bestämde sig för att ge gärnet på hemvägen och satte av i en jäkla galopp. Som tur är lyckades sambon hålla sig kvar och fick stopp på henne. Själv asgarvade jag när jag såg den fläckiga rumpan försvinna i fjärran 


Rósa såg himla nöjd ut sedan. Lilla tokan!


Eyja och Ganti och de andra stona med föl har bytt hage och den är en bit bort så Ganti blir fort trött av att gå fram och tillbaka, men han är himla duktig och kämpar på.

 

Av islandstokan - 26 juli 2011 11:59

Nu är jag hemma igen efter min Ålands-visit! I helgen har jag ätit gott, umgåtts, klappat hästar, kört båt och varit på festival. Jepp, jag har faktiskt kört båt! Och jag måste säga att jag är en naturbegåvning när det kommer till att framföra motorbåtar, även om min far satt med andan i halsen (det var hans båt).


Såg Miss Li och Daniel Adams-Ray live (den sistnämnda satt vid bordet bredvid mig på båten hem dessutom). Jag gillar verkligen Miss Li, det här var tredje gången jag såg henne spela och det lär bli ytterligare en gång i sommar. Daniel Adams-Ray var över förväntan, och dessutom riktigt söt  

   

Och så klart var jag och hälsade på i mitt gamla stall! Stall Midgård, närmare bestämt.

Ston och föl på bete. 


En av ägarens förstaklasshingstar är visst till salu. Vackra Fylkir från Midgård hade gärna fått komma med mig hem!

Vilken goding!

 

Min mor fyllde dessutom år i helgen så det firades med middag! Min mamma lagar världens bästa lasagne och var snäll och lagade precis det på min efterfrågan. Hennes katt Nemi hade jag inte träffat förut och kanske borde jag låtit bli, för nu vill jag också ha en brittisk korthår!

Jättesöt och så mjuk!


Men nu är jag alltså hemma igen och ska snart åka ut och borra in näsan i Rósas man. Som jag saknat mina hästar!

Skapa flashcards