Alla inlägg under juli 2011

Av islandstokan - 21 juli 2011 19:37

Ganti från Stålarp

  

Vad jag velade mellan olika namn! Men nu är han alltså döpt och valet föll till slut på Ganti, som betyder "busfrö".

Av islandstokan - 20 juli 2011 17:43

Fölis är verkligen för härlig! Han fullkomligt älskar när man kliar honom, överallt ska det klias men i synnerhet på insidan av bakbenen och på rumpan. Då backar han in bakdelen mot en så man ska komma åt ordentligt och så fort man börjar klia kommer tapirmulen fram, huvudet nickar och han nafsar i luften. Synd att jag glömde kameran hemma idag, men en annan dag ska jag dokumentera företeelsen!


Idag fyllde lillkillen en vecka, det är inte klokt vad tiden går. Han börjar allt bli lite kaxig redan, ibland får man sig ett tjuvnyp när han ska smaka på ens kläder. Fy vad den hästen kommer bli bortklemad...

Av islandstokan - 19 juli 2011 17:25

Rósa hade tydligen skött sig exemplariskt idag på turen! Min duktiga lilla tjej 


Själv har jag varit totalt tömd på energi, jag orkade inte åka ut till stallet alls utan har varit i någon sorts halvsovande stadium hela dagen. Vill bara gå och lägga mig igen, trots att jag sov ordentligt i natt. Vad sjutton beror det på? Jag vet inte riktigt, men det känns som att jag mår så här för jämnan nu. Jag hoppades att jag skulle bli piggare rent allmänt efter operationen, men icke...

Ungefär så där känner jag mig idag.

 

Telefonen strular också, både abonnemanget och telefonen i sig, så nu ska jag byta från 3 till Telenor och skaffa mig en iPhone istället för den Ericsson-telefonen jag har nu. Det känns lite fånigt att skaffa en iPhone för jag är verkligen ingen prylnörd och känner egentligen inget behov av att kunna göra mer än att ringa och SMS:a med en telefon, men sambon tyckte att jag skulle ha en iPhone så nu blir det en sådan  


På fredag åker jag upp till familjen på Åland och stannar över helgen! Det ser jag fram emot. Synd att vistelsen inte blir längre, men samtidigt vill jag inte vara ifrån katterna och hästarna och sambon allt för länge. Jag åker på fredag och kommer hem igen på måndag. En liten, välbehövlig minisemester!

Av islandstokan - 18 juli 2011 19:45

Idag red vi ut ett litet gäng och Rósa skötte sig riktigt bra. Hon har förresten slutat slå med huvudet nu efter att jag bytte bort ett bett så det berodde högst antagligen på det. Rakt bett med lösa ringar var ingen "hit" enligt henne.


I morgon ska Rósa vara ledarhäst på turridning! Stallägaren ska låna henne och jag hoppas allt går bra. Håll tummarna!


Eyja och fölet fick stå inne en stund idag medan jag bytte täcke och fixade. Spännande tyckte fölet! Han har blivit väldigt nyfiken nu, som de flesta föl, och ska smaka på ALLT. Och utforska allt, men Eyja blir alldeles ifrån sig när han går iväg för långt och hon är uppbunden. Stackars skruttan, det är inte lätt att vara mamma alla gånger. Testade fölgrimman på honom en sväng men den var på tok för stor. Han kanske har växt i den om ett par månader. Lyfte hovarna också och det gick hur bra som helst. Han är en redig kille, min lilla isabell.

Av islandstokan - 17 juli 2011 15:25

Idag fyller kattungarna 2 månader. Det firas med lite bilder!

         

Av islandstokan - 17 juli 2011 13:20

Nu har jag lagt upp en ny omröstning på bloggen. Den här gången vill jag veta vad ni har för sadlar! Ni får gärna skriva vilken modell ni har också i en kommentar.


Själv har jag ju min fantastiska bomlösa Sensation Ride, och det är det väl knappast någon som missat.

Av islandstokan - 16 juli 2011 22:23

Är det bara jag som har problem med att islandsträns sällan passar? De är ju alltid för stora!


Rósa har inte alls ett särskilt litet huvud men ändå är nackremmen så gott som alltid på sista hålet och likaså nosgrimman.


De är ju liksom gjorda för islandshästar, men jag har aldrig stött på en islandshäst som haft det på någon av de yttersta hålen, då blir tränsen ju helt enorma! Hööks är nästan värst, för deras islandsträns verkar verkligen vara i full storlek och inte cob som så gott som alla islandshästar nog har i grimma och träns. Vad fasen beror det här på?  

Av islandstokan - 15 juli 2011 21:31

Nu har jag suttit och funderat på namn till fölisen, och några som jag funderar på är bland annat:


Ganti (som betyder "busfrö")

Idni (som betyder "hårt arbete")

Ofsi (som betyder "vild")

Ljósblesi [Ljousblesi] (som betyder "isabell med bläs")

Lýsingur [Liisingur] (som betyder "ljus" eller "isabell")

Þeyr [Their] (som betyder "varm vind")

Þýður [Thiidhur] (som betyder "mjuk")


Vad tycker ni? Eller har ni något annat förslag? Fram med det i så fall!  

 

Ovido - Quiz & Flashcards