Alla inlägg under juli 2011

Av islandstokan - 15 juli 2011 19:08

Vad jag älskar min lilla skäck! 

 

Rósa var så otroligt duktig idag! Ridturen gick jättebra, hon var så pigg och framåt och tvekade inte en sekund, totalt orädd för bilar, skällande hundar och forsande vatten. Dessutom gick töltträningen bättre än någonsin! Långsamt tempo så klart, men det var i alla fall rent. Min goa lilla tjej! 

     

Nu är vinterpälsen helt borta i alla fall!


   

Och som inte det vore nog kom Eyja faktiskt och mötte mig i hagen idag (mest troligt pga foderhinken, men ändå...)! Lillen smög sig fram och hälsade lite snabbt, men han är rätt blyg än så länge så jag får ta det varsam med honom. Blygheten går nog över av sig själv.

         

Av islandstokan - 15 juli 2011 13:28

Lovade Agnetha att ta bilder på min sadel med pad under. Jag har en Heather Moffett-pad vilket gör att jag kan använda vanliga schabrak fastän jag har en bomlös sadel.

  Som synes är padden i längsta laget för sadeln, men iom att Rósa inte har jättekort rygg funkar det i alla fall. Det är mest för det estetiska som jag önskar att den vore kortare. 


För övrigt älskar jag verkligen min Sensation Ride! Maken till bekväm sadel har jag aldrig varit med om. Och av de cirka 5-6 hästar jag testat den på har den legat bra på samtliga.

Av islandstokan - 14 juli 2011 15:41

Idag red jag Rósa för första gången sedan operationen och hon gick jättebra! Var riktigt glad när vi kom tillbaka från turen.


Vi fortsätter att träna på tölten. Den finns ju där och visar sig nu och då, men det är fortfarande mest grisepass så vi har en bra bit kvar. Misstänker att felet ligger hos mig och inte hos henne...


Sedan var jag så klart ner och hälsade på stona med föl för att se hur Liten mådde idag. Han är lite försynt, men ändå nyfiken. Eyja verkar inte bry sig om att jag håller på med honom, men när jag ska göra något med henne vill hon inte alls vara med utan springer iväg. Nåja, det går väl över, hon är ju en lite känslig dam.


Han har rätt häftig ögonfärg också, fast det kanske inte syns så bra. Grå-blå är de, hur som helst.

  Söt som socker!


Har börjat kika så smått på namn till honom, det finns ju så många fina men det gäller att hitta ett som verkligen passar och som inte är allt för svårt att uttala. 

Av islandstokan - 13 juli 2011 21:13

Först och främst: Både jag och Eyja tackar alla som gratulerat! 


Jag kom precis hem från stallet där jag tillbringat kvällen med att bekanta mig med den lilla krabaten som alltså föddes i morse. Det blev en liten isabell hingst med bläs!


Frisk och välmående och så klart alldeles, alldeles underbar! Mer kunde jag inte ha önskat mig!


Eyja var väldigt reserverad först och ville INTE låta mig komma nära henne och fölet, men efter en timme gav hon efter och jag fick sätta mig och klappa på lillkillen som blivit trött och tog sig en lur med huivudet i min famn. Behöver jag säga att jag smalt som smör?  

    Liten knepigt var det allt att veta var man skulle göra av benen när man skulle sova, men det löste sig till slut!


Bloggen kommer nog bombarderas med bilder på den här lilla ulltussen hädanefter, så ni får stå ut   

Av islandstokan - 12 juli 2011 21:51

Eyja får verkligen all uppmärksamhet just nu, jag får skämmas när jag gosar med Rósa, då ger hon mig en blick som tycks säga "din förädare". Idag fick hon bara en klapp och en insmord mule, min lilla skäckskrutta. Men i helgen ska jag banne mig upp i sadeln igen, då kommer hon få mer uppmärksamhet.


Hur som helst är det väl inte så konstigt att Eyja får mer tid just nu, högdräktig som hon är. Idag tog vi en promenad för första gången på bra länge.

Med magen i vädret!

 

Vad mysig hon var alltså, gick snällt intill mig hela tiden med öronen spetsade! Det är minsann skillnad mot innan då hon inte kunde gå från stallet alls utan att stressa upp sig och nästan krypa ur skinnet. Nu verkade hon till och med tycka det var kul att komma ut och se sig om. Bilar fick köra om oss på grusvägen utan att hon brydde sig ett dugg.


Efteråt fick hon stå med bett i munnen en stund, det gick väl ungefär som igår. Jag har inte tänkt börja träna henne än egentligen, men att vänja henne vid bett känns inte som en så jättestor grej. Vi tar lite i taget helt enkelt. När fölis kommer ska hon så klart få vara ifred några månader.


Av islandstokan - 12 juli 2011 13:46

Nu har jag äntligen fått tummen ur arslet och målat boxskyltar åt hepparna. De blev faktiskt som jag tänkt mig, även om det inte är supersnyggt målat. Enkla och stilrena, så de passar ihop med övriga stallinredningen. Vad tycks?

Av islandstokan - 11 juli 2011 19:16

Äntligen, äntligen, äntligen fick jag gosa med mina fina små gummor! Bara att få borra in näsan i manen på Rósa har varit efterlängtat må ni tro.


Red inte, för jag känner mig fortfarande lite öm om magen, men såg till att pyssla ordentligt med dem i alla fall och bara njuta av allt.


Sedan fick jag för mig att jag skulle testa att tränsa Eyja. I 5-10 minuter stod hon och tuggade renetiskt och försökte få bort den där otäcka metallbiten ur munnen men sedan slutade hon och stod hur lugnt och fint som helst. Duktiga tjejen!

(Bortse från att tränsspännen och bett inte matchar, det var ett tillfälligt hopplock...)


Hennes juver börjar bli väldigt stort nu, hoppas den där fölisen dimper ner snart  

Skapa flashcards