Alla inlägg under juli 2011

Av islandstokan - 10 juli 2011 18:42

Döm om min förvåning när jag hittade Rósas mamma, Binna, till salu på hestaleit.is

  Bilderna är rätt dåliga, men visst är hon fin?


Rósa har allt förutsättningar att bli riktigt fin med lite mer träning! Det som gör mig lite brydd är bara att Binna är född 2007 Då var hon alltså endast 2 år när hon fick min lilla skäckskrutta, vilket låter helt galet!


Har inte hittat någon bild alls på Rósas pappa dock, vet bara att han är fux med bläs. Hade varit kul att se hur han ser ut (kanske är det från honom hon fått sin söta hängläpp? ).

Av islandstokan - 9 juli 2011 21:17

Nu verkar sommaren vara tillbaka här! Det har varit ganska trist väder de senaste veckorna men idag var det soligt och varmt - härligt!


I morgon tror jag nog jag kan ta mig ut till stallet en sväng och pussa på hästarna. Jag håller på att bli tokig av att bara knata runt i lägenheten och behöver verkligen komma ut!


Har ni spanat in Hööks nyheter förresten? Jag hittade en hel del jag kan tänka mig  

Bland annat den här tröjan (i vinrött), det här tränset och det här schabraket (i vinrött). Inget av dem behöver jag, och med min ekonomi körd i botten lär det inte bli några onödiga köp på ett tag, men man får väl drömma lite i alla fall?  

Av islandstokan - 8 juli 2011 17:13

Sitter uppkrupen i soffan och tycker synd om mig själv. Har inte olidigt ont, men känner mig snuvig och eländig. Saknar hästarna något fruktansvärt. Hoppas jag kan åka ut till stallet i helgen, måste i alla fall byta täcke på Eyja och greja lite.


Mina små skruttor! Vad skulle jag göra utan dem?


När man bara sitter hemma får man mycket tid över till att fundera, på gott och ont. Jag har ju tänkt behålla Rósa och fortsätta utvecklas med henne, gå kurser och kanske ställa upp i någon liten tävling. Men blir det föl nästa år kommer ju vår träning läggas på is ett tag från och med vårvintern. Eyja vill jag gärna försöka rida in när hennes föl är avvant så då borde det klaffa ganska bra med Rósas avställning. Men fölet då? Vad ska jag göra med det? Ekonomin är redan ansträngd som det är med två hästar, så antagligen försöker jag sälja fölet men det är väl lättare sagt än gjort tror jag...


Och sedan blir det ju ytterligare ett föl nästa år! Hur kommer ekonomin se ut då? Det är verkligen inte lätt att sia om.


Egentligen grubblar jag alldeles för mycket, men det blir lätt så när man har ont om pengar och för många hästar, men jag vill ju inte sälja. Så länge hästarna får det dom behöver är det väl inte så noga sen hur det blir med en själv, men pengar till hyra och några brödsmulor behöver man ju.


Nej nu får jag allt ta och rycka upp mig. Ibland behöver man bara gnälla av sig lite i bloggen.

Av islandstokan - 7 juli 2011 20:34

Sådär ja, nu är jag hemma igen! Operationen gick bra, kunde åka hem redan igår kväll som tur var. Men gissa vem som åkt på en jäkla förkylning? Som att inte en öm mage vore nog...Suck, min vanliga tur!


Nu ska jag vila och hoppas att jag är tillräckligt frisk för att åka ut till stallet snart (om någon dag), jag längtar något fruktansvärt efter att få krama och pussa på Rósa och Eyja!

Av islandstokan - 5 juli 2011 18:47

Jag kommer inte uppdatera bloggen nu på ett par dagar eftersom jag läggs in för operation i morgon. Om allt går som det ska är jag hemma igen på torsdag, men det lär dröja lite innan jag alls orkar ut till stallet och jag kommer nog inte ha speciellt mycket att skriva om när jag ligger hemma och tar igen mig.


På återseende, helt enkelt!

Av islandstokan - 3 juli 2011 17:45

Pratade med stallägaren häromdagen om det här med att låta ston med föl vila, hon hade pratat med en annan tjej som tyckte att man absolut inte skulle rida ston som fortfarande hade föl vid sidan. Detta kom på tal eftersom stallägaren funderar på att sätta igång sitt sto igen som just nu har ett 1½-månaders föl vid sidan. Kvinnan som stallägaren pratat med hade varit av åsikten att "man kan inte både äta kakan och ha den kvar", dvs man kan inte både avla och rida.


Vad tycker ni? Ska man låta dem ha "mammaledigt"?


Jag har inte hört att det skulle vara skadligt för stoet att sättas igång någon månad efter fölning, förutsatt att allt gått som det skulle, samt att fölet klarar av att vara själv kortare stunder. Jag ser helt enkelt inget fel med det så länge stoet inte visar stark motvilja. Eller tycker ni jag har helt fel?

Av islandstokan - 3 juli 2011 12:15

Som jag nämnde tidigare kan Rósa tända till lite väl mycket ibland när man rider ut med sällskap. Hon drar iväg och slutar svara på förhållningar, helt enkelt. Hon ligger absolut inte på bettet hela tiden och rider man ut själv har hon bara lite bråttom, men hon är inte okontrollerbar.


Så nu undrar jag hur sjutton jag ska göra? Givetvis tränar vi mycket på att hon ska vänta in mina signaler, men när hon tänder till så där glömmer hon helt enkelt bort allt, då ska hon bara tävla.


Borde jag testa ett annat bett närjag rider ut med andra? Annat ridsätt? Jag vet inte riktigt hur jag ska göra.


Jag har ju redan konstaterat att hon inte gillar det raka med lösa ringar så det kommer jag inte rida henne på mer. Hon funkar på det tre-delade med fasta ringar och det raka med fasta ringar, i vanliga fall men inget av dem "biter" när hon tänder till.


Missförstå mig inte, jag är inget fan av att använda skarpa bett eller en massa hjälptyglar, faktum är att jag aldrig ridit med något som kan räknas som "skarpt", så vitt jag vet, men samtidigt måste jag ju kunna bromsa henne...


Vad jobbig hela situationen känns, jag vill ju inte sitta och dra i munnen på skruttan när hon egentligen bara vill ha kul, men det kan bli farligt om vi möter en bil, t.ex


Vad tycker ni jag ska göra?

 

Av islandstokan - 2 juli 2011 21:06

Fick äntligen mitt paket från Hööks. Mycket åker tillbaka, bland annat islandstränset från rean som var på tok för stort! Tränset hade nog suttit bättre på ett varmblod än en islandshäst...

Men jag misströstar inte för jag köpte ett annat träns också (även om det inte var på rea), som jag tror kommer passa. Utöver det blev det också ett par ridbyxor och två tröjor:

 

Skapa flashcards