Alla inlägg under augusti 2011

Av islandstokan - 29 augusti 2011 17:46

Ja, som rubriken lyder har jag alltså sålt skruttan på Island nu, till en tjej i Norge som jag hoppas kommer få mycket glädje av henne!

Lite trist att jag aldrig hann stifta bekantskap med henne, men jag får vara glad över de hästar jag redan har hemma och jag är övertygad om att Blaedis kommer få det riktigt bra. 

Av islandstokan - 29 augusti 2011 09:00

  Ja, nu är det inte riktiga porslinsprydnader jag menar, utan hästar som behandlas som om de vore gjorda av porslin. Ni vet de där hästarna som går ensamma i små, små grusade hagar, bandagerade och täckade oavsett väder.


Nåja, ute går de ju sällan speciellt länge, ett par timmar om dagen brukar det väl vara, sedan får de stå inne i boxen och väva eller krubbita resten av dygnets 22 timmar. Förutom de där 20 minuterna i ridhuset när de blir longerade. Ridna blir de inte, eftersom de har så mycket överskottsenergi att ägarna inte längre törs motionera dem från hästryggen.


Överdriver jag? Jag önskar det. Men jag tycker man ser det här upplägget på hästhållning allt för ofta och tyvärr verkar det bli vanligare i takt med att hästar börjar betraktas mer och mer som sportutrustning istället för levande varelser.


Missförstå mig inte, jag skulle linda in mina hästar så väl som stallet och hagarna i ett tjockt lager bomull om det vore möjlig, för jag är också väldigt mån om mina djur. Samtidigt inser jag att de är just det; djur. Och hästar måste få vara hästar. Att stänga in en häst på 9 kvadratmeter hela dagarna är inget värdigt hästliv och det är inte konstigt att det blir allt vanligare med olater hos våra hästar.


Å andra sidan, vad vet jag, som aldrig haft annat än raggiga islandsponnies?

Av islandstokan - 28 augusti 2011 22:02

Jag har känt mig riktigt kreativ idag, vilket ledde till att jag plockade fram färgpennorna och ritade lite, något som jag inte gjort på flera år!


Sedan gjorde jag en snabb redigering i Photoshop, och här är reslutatet...


Vad tycks? Inte för mycket kritik nu är ni snälla, som sagt var det länge sedan jag tecknade något senast och jag har inte riktigt fått in klämmen än. Ännu mindre klämmen på Photoshop, jag är verkligen inte någon höjdare på bildredigering, haha.

Av islandstokan - 27 augusti 2011 22:05

Jag har inte haft något vidare bra veckoslut hittills, jag har helt enkelt varit helt slutkörd och knappt orkat mig upp ur sängen. Jag vet inte riktigt vad det beror på, men jag är ofta trött och vissa dagar är värre än vanligt. Jag borde nog kolla upp ifall jag har någon vitaminbrist eller något ditåt...


Rósa ska gå tur i morgon och får då vila på måndag så jag kommer inte sitta i sadeln igen fören tisdag och då ska jag banne mig vara piggare!


Idag har det i och för sig åskat och spöregnat större delen av dagen och då föredrar jag faktiskt att sitta inne och kura, men det blir lätt att man sitter vid datorn lite väl mycket då, och det kan bli farligt om man fastnar på någon hästannonssida. Det finns ju så många fina hästar...  

Av islandstokan - 27 augusti 2011 12:15

Den här veckan har turen bland favoriterna kommit till Vegebom-salvan. Detta gröna klet med svag doft av eukalyptus beskrivs ha flera användnigsområden enligt tillverkarna: "Mjukgörande, lätt antiseptisk, avsvällande, vid muskelömhet, ansträngda ben och senor, torr hy eller liknande sommarhudproblem och är insektsavstötande."

(Jag antar att den anställda bakom texten inte siktar på Fil.kand i svenska, min anm.)


 


Själv använder jag salvan mestadels till sårläkning, vilket den fungerar ypperligt till. Jag stryker på den på sår (ej öppna sådana) en gång om dagen och efter ett par dagar har såret läkt helt! Som sårsalva är den alltså väldigt bra, likaså på förhårdnader och insektsbett.


Ett stort plus för att den finns på tub också, något som jag verkligen uppskattar eftersom det blir mycket mindre kladd och mindre produkt under naglarna (uäck!). Är du på jakt efter en bra allroundsalva tycker jag du ska testa Vegebom, om du inte gjort det än (och har du gjort det betvivlar jag att du fortfarande är på jakt). 100 ml (tub) för 135 kr eller 400 ml (burk) för 373 kr hos Vegeboms egen webshop.

Av islandstokan - 26 augusti 2011 17:43

Idag kom jag mig äntligen för att testa den rosa grimman på Ganti, men tror ni inte att den var snudd på för liten redan? Han växer ju så snabbt!


     


Ganti med "flickvännen" Saela. Eistla stod en bit bort och iakttog, hon är nästna dubblet så stor som Ganti och Saela nu och jag gissar att hon kommer bli väl tilltagen på höjden som vuxen. Tänk vilken lyx grabben har, förresten, som får ha två tjejer för sig själv!

Av islandstokan - 26 augusti 2011 11:12

Anna har lagt upp en ny omröstning på sin blogg där hon undrar hur/om man har tänkt klippa sin häst i vinter.


Jag har funderat över det här hela sommaren och kommit fram till att jag nog kommer klippa Rósa på halsen och bogarna, mellan frambenen och fram till sadelgjordsstaden ungefär. Än så länge vet jag inte hur mycket hon kommer gå i vinter, men med de klippningen behöver hon inte ha täcke i alla fall.

 

Sådär ungefär.


Jag funderar också på att klippa Eyja, lite på halsen och på bringan bland annat, främst för att förebygga mot pälätare om annars verkar trivas himla bra under all den behåringen. Frågan är bara hur jag ska få det snyggt...


Något sådant kanske?


Jag får fundera lite på't. Först och främst måste jag investera i en klippmaskin, annars lär det inte bli någon klippning alls. Hur har ni tänkt göra med era hästar i vinter?

Av islandstokan - 25 augusti 2011 23:00

Nu har jag lagt upp en ny omröstning på bloggen. Den här gången vill jag veta hur många hästar ni kära läsare har.


Själv kryssade jag i "fler än tre" eftersom jag fortfarande har den där lilla skrållan på Island också, och Ganti torde väl räknas fastän han är liten? Hjälp vad många det är egentligen, fastän det inte känns så.

Skapa flashcards