Direktlänk till inlägg 26 augusti 2011

Klippa eller inte klippa?

Av islandstokan - 26 augusti 2011 11:12

Anna har lagt upp en ny omröstning på sin blogg där hon undrar hur/om man har tänkt klippa sin häst i vinter.


Jag har funderat över det här hela sommaren och kommit fram till att jag nog kommer klippa Rósa på halsen och bogarna, mellan frambenen och fram till sadelgjordsstaden ungefär. Än så länge vet jag inte hur mycket hon kommer gå i vinter, men med de klippningen behöver hon inte ha täcke i alla fall.

 

Sådär ungefär.


Jag funderar också på att klippa Eyja, lite på halsen och på bringan bland annat, främst för att förebygga mot pälätare om annars verkar trivas himla bra under all den behåringen. Frågan är bara hur jag ska få det snyggt...


Något sådant kanske?


Jag får fundera lite på't. Först och främst måste jag investera i en klippmaskin, annars lär det inte bli någon klippning alls. Hur har ni tänkt göra med era hästar i vinter?

 
 
Elina

Elina

26 augusti 2011 14:36

Jag hade tänkt klippa Filipus på halsen, bogen, ner under magen och på bakbenen. Svårt att förklara utan bild, men han får ha päls kvar över ryggen iaf.

Surdamen (Dolly) vet jag inte riktigt, får se om jag ens kommer hålla igång henne i vinter. Just nu är min lust att rida henne helt borta efter olyckan. :( Men ska hon hållas igång så klipper jag henne som du hade tänkt klippa Eyja kanske..

http://icelandic.bloggplatsen.se

 
Mikaela

Mikaela

26 augusti 2011 20:20

Jag går också runt och funderar över det där. vet inte hur långt jag och Oddi har kommit i ridningen då men han får ganska mycket päls.
Förra vintern var jag glad att jag inte klippte honom eftersom det var så kallt. Fast då fick vi massa pälsätare och senare fick han någon annnan hudåkomma.. Det lutar nog åt att jag låter honom ha kvar pälsen men klipper honom innan fällning.

http://svippostina.blogg.se

 
Agnes

Agnes

27 augusti 2011 13:43

Vi klipper inte våra hästar alls under vintern ;)

http://www.agnessvedberg.blogspot.com

 
Mikaela

Mikaela

27 augusti 2011 15:09

Svarade här för någon dag sedan men den verkar inte kommit fram så jag gör det en gång till:)

Jag funderar också på det där om man ska klippa eller inte. Förra vintern var jag rätt nöjd över att jag aldrig kom mig för att klippa eftersom det blev så kallt. Dock hade vi problem med pälsätare och Oddi fick någon annan hudåkomma så jag klippte precis när fällningen satte igång, det funkade bra tycker jag.
Tror det får bli en sån variant i år igen eftersom jag inte vet hur långt vi har kommit i ridningen...

http://svippostina.blogg.se

 
Janina

Janina

27 augusti 2011 19:51

Vinka vet jag inte än hur jag ska klippa, men Myran åker på en jaktklippning (tror jag att det heter?). Hela halsen, bogen och magen. Hon kommer att få gå täckad.

http://jannefix.blogspot.com

 
natalie

natalie

28 augusti 2011 11:03

jag har egentligen inte heller funderat mer än att jag ska klippa så mycket som möjligt, för jag kommer täcka i vinter jag med =)

http://n-rongvall.bloggplatsen.se

 
Frida

Frida

29 augusti 2011 13:33

Jag skulle vilja klippa Guffi, på halsen för de där förbaskade pälsätarna och för att han får så lång päls och när den blir skitig under magen, mellan frambenen så går det inte att få bort på hela vinterna om man inte kan ställa in honom där det är varmt, vilket jag ännu inte vet om jag har möjlighet till. Men jag måste som du skaffa något att klippa med om det ska gå :)

http://guffiframidfelli.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av islandstokan - 5 maj 2013 17:41

Om någon råkat missa det så har min blogg flyttat till annan plats, nu finner ni mig här: http://videungens.wordpress.com   Nu uppdaterar jag hyfsat regelbundet så se till att lägga till adressen i er Bloglovin (eller liknande) så missar ni inget...

Av islandstokan - 19 april 2013 20:30

Jag har bestämt mig för att flytta bloggandet till en reklamfri domän, så nu får ni se till att lägga till den här bloggen i er BlogLovin': http://videungens.wordpress.com/ ...

Av islandstokan - 19 april 2013 16:45


Idag var det dags för Rósa att få sommardojor på fötterna (äntligen!), men klantig som jag är hade jag tagit fel på tågtiderna och hann inte ut i tid till hovslagaren skulle komma, så J var snäll och tog in Rósa åt mig. Jag har tur som står i ett sta...

Av islandstokan - 18 april 2013 21:55


Idag har det blåst väldigt friskt. Jag hade planer på att rida men bestämde mig istället för att följa med och titta på när  J (som jag står inackorderad hos) skulle rida för dressyrtränare. Det var intressant att se något annat än islandsridning f...

Av islandstokan - 16 april 2013 20:54


Skapa flashcards