Alla inlägg under augusti 2011

Av islandstokan - 25 augusti 2011 20:50

Idag stod klättring på schemat, något om Rósa verkligen gillar. Hon kändes lite seg i början, men så snart vi vek av från stigen och började klättra upp och ner i skogen blev hon genast mycket piggare. Hela hästen liksom lyser upp när hon får knata runt i mossan och fundera ut vilken bästa vägen runt ett kalhygge är. Det blir mycket stimulans för henne och det är bra, för hon blir lätt uttråkad av att "bara gå". Att rida runt, runt på en bana är inte alls kul i Rósas tycke.


Ingenting kan stoppa henne när hon ångar på över stock och sten som en skogsmaskin, hon är totalt orädd för stora vattensamlingar och traskar rakt igenom utan att blinka. Nedfallna träd tar hon stooora kliv över.


I morgon blir det vila igen, jag tror hennes kropp behöver ta igen sig efter dagens ritt och jag tycker hon gjort sig förtjänt av lite ledigt.

 

Av islandstokan - 25 augusti 2011 11:46

Nu har jag äntligen pyntat Eyjas borstar också!

Är inte riktigt nöjd med den gröna, men nåja. Penseln hade uppenbarligen Parkinson.

Av islandstokan - 24 augusti 2011 15:03

Fy sjutton vad trött jag var igår när jag kom hem från stallet, jag nästan däckade i soffan. Idag är jag mer utvilad men känner mig riktigt seg på grund av det tråkiga vädret.


Rósa kändes inte alls fräsch igår, så idag får hon vila. Kanske sätter jag henne på en längre vila om hon inte känns OK i morgon. Det är väldigt lätt att glömma bort att hon bara är fem år, hon är ju så klok och lugn i psyket, inte alls så där unghästyster och tokig, men i kroppen är hon ju fortfarande ung och behöver mer återhämntning.


 

Jag är så sugen på att börja jobba med Eyja snart. Ganti verkar vara en otroligt självständig liten grabb, senast när jag skulle ha ut dem från hagen var han inte alls intresserad av att följa med mamma Eyja utan stod kvar med de andra fölen. Till slut fick min kompis knuffa ut honom! Jag hoppas de kommer kunna vara åtskiljda ett litet tag sedan när jag börjar fixa med Eyja, för det blir nog lite rörigt om Ganti ska vara med, han tuggar ju på allt  

Av islandstokan - 23 augusti 2011 14:33

Ja, nu är jag åter tillbaka efter en stunds frånvaro. Min vän åkte hem idag så nu kommer jag ha mer tid över till bloggande igen. Först ska jag dock ut till stallet en sväng så jag tar igen kommentarer och nya blogginlägg ikväll.


Igår longerade vi Rósa, något om jag inte gör speciellt ofta. Skäcken måste tyckt att vi var dumma i huvudet som schasade runt henne på en volt, varv efter varv, men bitvis gick det riktigt bra.


Tidigare hade vi varit ute på en minst sagt äventyrlig ritt. Vi kom i full galopp på en grusväg när vi mötte en människa som var ute och gick med en hund. Jag red först på Sleipnir som satte sig på arslet  när han fick syn på hunden och min vän kom efter på Fraendi som inte stannade alls utan skenade rätt in i oss så jag nästan åkte av. Både hunden och människan såg väldigt fundersamma ut och inte undra på det...

Av islandstokan - 20 augusti 2011 16:17

Idag bar det aldrig av ut till stallet eftersom jag insåg att jag inte riktigt har tid. Jag tror inte Rósa klagar om jag ska vara ärlig.


Jag får snart besök av en vän från Åland som ska vara här ett par dagar så idag har jag städat och i skrivande stund har jag en ljuvligt doftande blåbärspaj i ugnen.


Så, med andra ord kan det hända att jag kommer vara lite inaktiv på bloggen nu några dagar, men jag tar igen all läsning och alla kommentarer så snart jag hinner!


Trevlig helg, alla underbara läsare!

Av islandstokan - 20 augusti 2011 10:33

Vad i hela friden, kanske ni undrar -Våtservetter? Vad har det med hästar att göra?


Jo så här är det: Ni med ston vet säkert att det samlas ganska mycket skit mellan juvren och då är dessa väldigt bra att ha! Oparfymerade och väldigt snälla. Betydligt mer hygieniskt än att använda svamp dessutom och väldigt effektiva.


Utöver det brukar jag även använda dem till att torka näsborrarna och runt ögonen och det fungerar de också alldeles ypperligt till!

 

Priset är nästan det bästa av allt - cirka 20 kr för 80 stycken på Rusta! Antagligen en liten aning dyrare på andra ställen, men fortfarande ett mycket överkomligt pris.

Av islandstokan - 19 augusti 2011 23:36

Jag fortsätter på temat sadlar och passar på att visa min absoluta drömsadel just nu - bara för att den är så jäkla snygg!

Liksom, åh! En Deuben & Partner Maxima Floral är det. Mums! Jag hade nog dock föredragit den enfärgad, tråkig som jag är...

Av islandstokan - 19 augusti 2011 16:23

Det är en Jacson Santa Cruz dressyrsadel (vet ej modell), XW och 17 tum. Hur tycker ni den ser ut att ligga på Rósa?


   


     


Jag håller inne med mina egna tankar och funderingar kring den tills jag fått höra vad ni tycker, så ni inte påverkas av mig.

Skapa flashcards