Alla inlägg under augusti 2011

Av islandstokan - 11 augusti 2011 20:15

Rósa var fruktansvärt seg idag, det var knappt så hon gick framåt alls! Vi klättrade i skogen och det brukar hon tycka är väldigt roligt, men inte idag.


Jag vet inte riktigt om jag borde låta henne vila några dagar eller inte, vad tror ni?


Har förresten köpt en kapson (av Malin, tack så mycket!) som Rósa fick modella:

   

Är dock första gången jag äger en så jag är lite osäker på var på nosryggen den ska sitta. Är det bra så där?


Sedan var jag nere hos stona med föl och bytte täcke på Eyja, satte på henne en flughuva och kliade lite på Ganti. Vad den killen älskar att bli kliad alltså! Se själva:


Sötaste lilla bufröet!  


Att få på flughuvan på Eyja var faktikt inga problem alls! Täcket var lite läskigt just idag, men det gick det med, med lite övertalning från mattes sida.

 

Av islandstokan - 10 augusti 2011 22:30

Nu vill jag veta hur mycket ni matchar utrustning färgmässigt. Själv föröker jag att matcha i mesta möjliga mån, helt enkelt för att jag tycker det är kul, men samtidigt bryr jag mig inte om det skulle råka vara helt omaka någon gång. Det är främst spännen och metaller som inte brukar matcha (till exempel ett träns med mässinsspännen och ett bett i rostfritt stål).


Rósa har vinrött, marinblått och grått och alltid svart läder, metadel med silverfärgade spännen.


Eyja har inte så mycket prylar än, men jag har tänkt att det ska bli mest orange, olivgrönt och brunt, även lädret ska vara brunt med mässingsspännen.


Hur gör ni?

Av islandstokan - 10 augusti 2011 20:54

Sådär, nu har jag äntligen fått tummen ur arslet och bokat in en hästmassör som ska komma ut och gå igenom Rósa nästa vecka på onsdag. Förhoppningsvis kommer massören kunna mjuka upp hennes stela muskler lite så jag får lite hjälp på traven med mitt lösgörande arbete.


 

Idag har Rósa fått vila, något om jag tror hon behövde efter gårdagen långritt. I morgon får jag se vad vi hittar på.


En annan sak som jag funderat på är om jag kanske borde investera i ett par skyddsboots. Rósa tenderar att smida lite i traven, något om jag är rätt säker på att har att göra med hennes obalans och otränade unghästkropp. Tror ni skyddboot hade varit till någon nytta för oss i nuläget?

 

Av islandstokan - 9 augusti 2011 22:00

Idag var det Misas tur att flytta från "boet".

Vi önskar de nya ägarna lycka till och mycket nöje med denna lilla dam! 

Av islandstokan - 9 augusti 2011 18:02

Igår hade jag inte tid att blogga, var inte hemma på hela dagen eftersom jag och sambon var i Göteborg och firade hans bror som fyllde år.


Men idag är jag som synes tillbaka! Är precis hemkommen från en långritt på 3½ timme med några andra från stallet. Vi hade tur som slapp regnet och stämningen var på topp! Kommer dock ha en jäkla träningsvärk i morgon, misstänker jag.


Rósa höll på att förstöra hela fikapausen för oss, hon tyckte nämligen att hon också skulle ha kakor. Helt plötsligt tar hästen ett helt Ballerina-paket i munnen och biter till. Det blev nästan bara kaksmulor kvar... Knäppskalle till häst, alltså  Hon var väldigt nyter på flädersaften och kanelgifflarna med, men där fick det vara stopp.




       


Hälsade på Eyja och Ganti innan jag åkte hem, de får gå ganska ostört just nu efterom hagen ligger så långt bort. Ganti har blivit galet närgången, vilket är rätt underligt eftersom jag faktiskt inte hanterat honom speciellt mycket alls. Hur som helst, han växer så det knakar!


     

Av islandstokan - 7 augusti 2011 22:00

Jag tog mig för att ändra lite på min Heather Moffett-pad eftersom den egentligen var för lång för sadeln.


Jag kortade av den en bra bit! Det var lite knepigt att sy fast tyget igen, så det är inte supersnyggt, men studerar man den inte noga är det inget som direkt märks.


Före:

   

Efter:

   


Nu känns det som den passar sadeln bättre i alla fall. På första bilderna är schabraket i storlek full och på de nedre i storlek ponny.

Av islandstokan - 7 augusti 2011 19:52

Rósa kändes ojämn idag. Hon gick som en banan stora delar av turen förutom när vi lufsade i skogen. I övrigt var hon pigg och glad och framåt, som hon brukar. Hon verkade inte ha ont någonstans, men jag misstänker att snedheten beror på att hon är stel. Borde nog ta ut en hästmassör och rida mer lösgörande...


 


Rósa har blivit så himla mysig nu varje gång jag går tillbaka med henne till hagen. Då går hon precis efter mig, även i hagen, och vill bli klappad och kliad.  


Ibland en aning närgången som synes   


Mattes lilla myshäst!

Av islandstokan - 6 augusti 2011 22:30

Idag flyttade lilla Milla till sitt nya hem i Uppland. Det känns tomt, men vi är övertygade om att hon får det bra hos sin nya matte och husse 


Och på onsdag är det Misas tur, medan Minna kommer få stanna kvar hos oss!

Skapa flashcards