Alla inlägg under augusti 2011

Av islandstokan - 6 augusti 2011 20:47

Dags för ytterligare en ny kategori: Recensioner. Kort och gott innefattar den hästprylar jag testat och ger utlåtande om.


Först ut är Horzes flughuva med nosdel!

Produktbild från Horze.


Jag måste börja med att säga att jag över lag är mycket nöjd med huvan. Rósa har haft sin hela sommaren och den har hållits relativt hel, trots att Rósa har en tendens att "röja runt" en hel del. Priset, 99 riksdaler, är dessutom riktigt förmånligt!


Huvan är kantad med fleece, vilket jag personligen tycker håller sig mycket fräschare och finare än teddytyg, som de flesta flughuvor har.


Positivt: Bra passform, väl tilltagen kardborre som man själv kan korta av till önskad längd. Hål för pannluggen vilket är ett måste när man har hårfagra islandshästar. Nosdel, vilket hästarna verkar tycka om och sist och även "minst": priset.

Negativt: Mesh-tyget vid/runt öronen är inte speciellt hållbart. En annan sorts tyg hade varit att föredra.

Bra att veta: Stor i storleken, storlek Ponny passar utmärkt på normalstora islandshästar som annars drar cob.


De skavanker Rósas huva fått är främst hål på öronen, senare uppkom en reva i tyget och kardborren släppte lite i sömmarna, något som jag dock enkelt åtgärdade med hjälp av symaskinen.

   


UFO-varning är det så klart, som sig bör när det kommer till ordentliga flughuvor!

 

Klickbara bilder.


Pris: 99 kr + frakt

Betyg: 4 (av 5) 

Återköp: Ja (redan gjort)

Av islandstokan - 6 augusti 2011 11:28

Det är en sak inom hästvärden som irriterar mig så fruktansvärt mycket. Det här med att man uppenbarligen inte kan ha rosa till en valack/hingst eller ljusblått till en stor häst. För det är ju synd om hästen när man spökar ut den så fruktansvärt!


Pastellfärger verkar få många hästägare att höja högaffeln och facklan i protest. Det borde faktiskt vara dödsstraff på de idioter som köper ett rosa regntäcke till varmblodsvalacken eller ett par lavendelfärgade benskydd till fullblodsstoet.


Fattar folk inte att hästarna skäms när de tvingas gå runt i sådan utstyrsel? Valacken i rosa regntäcke känner sig ju omanlig, förstår ni väl? Hela grejen med att valacken redan innan förlorat kronjuvelerna har ingenting med saken att göra, det är täcket som gör honom omanlig och fånig, inte avsaknaden av bollar.


Eller, så kanske det egentligen är synd om hela mänskligheten för att vissa överhuvudtaget besitter sådana idiotiska åsikter? Att vissa faktiskt anser att man är en sämre hästägare för att kan har ett rosa schabrak till en valack, är inte det ganska sjukt?


Ja jösses, man blir alldeles paff när man stöter på sådana åsikter. Skulle världen inte vara trevligare om folk sket i sådana obetydliga saker som färgen på utrustningen? Måste folk alltid ha något att irritera sig på? Är det inte viktigare att man tar hand om sin häst och att utrustningen passar?


Jag ger mig fan på att det är sådana människor som även är sexistiska homofober med könsroller och allt vad det innebär. För färger är ju faktiskt ett rätt seriöst ämne, eller hur? Lite på samma nivå som djurplågeri och världssvält, sådär.

Av islandstokan - 5 augusti 2011 13:34

Jösses Amalia vad det vräkt ner idag! Det blev bara en kort (mycket blöt) tur. För en kort tur är bättre än ingen tur alls, i synnerhet med tanke på Rósas kalaskula som måste väck   (matte kunde också eventuellt, möjligtvis behöva göra något åt sin egen kalaskula).


Sedan spenderade jag lite tid med att putsa träns och sadel, något som tar en stund när man samlar på sig fler träns än man behöver. Jag har dock bara en sadel, vilket kanske är lika bra... 


Nu ska jag spendera resten av dagen med att tvätta, städa och sy. Vad gör ni en fredag som denna?

Av islandstokan - 4 augusti 2011 21:42

När jag först provade min nyinköpta Furminator uppstod faktiskt ett riktigt "halleluja moment". I jämförelse med de vanliga fällkammarna som ofta finns att köpa i islandshästinriktade butiker är den så överlägsen att nej, vet ni vad, det finns inte. Finns inte.

 

(OBS! Den modell som är ämnad för hästar, dvs störst, är mörkgrön- inte gul).


Fällpälsen följer med hur enkelt som helst!


Ja, jag vet, det låter som att jag sålt min själ till Furminator-skrapan, och kanske är det precis det jag har. Klara mig utan den kan jag i alla fall inte. Den är helt oumbärlig när man har ett gäng raggiga islandshästar som börjar fälla björnpälsen framåt vårkanten.

Av islandstokan - 4 augusti 2011 21:30

Klickade hem 3 flughuvor från Horze förra veckan, så nu har Rósa och Eyja två vardera (en reserv måste man ju ha).


Hur jag ska lura på Eyja en flughuva vet jag dock inte. Just nu går hon utan men jag tycker det vore skönt för henne om hon slapp ha flugor i ansiktet, dock verkar hon tro att flughuvor ÄTER små islandshästar till frukost, lunch och middag. Man kan inte vara nog försiktig när det kommer till textilprodukter!

Av islandstokan - 3 augusti 2011 21:16

Det var några läsare som bad om att få se bild på alla mina träns, och då ska ni väl få det! Nämner bett som syns på bilderna och skriver en liten kommentar också, när jag ändå håller på.


Träns 1: Top Reiter "Klassisk", svart med silverspännen. Remontnosgrimma. Tredelat bett med fasta ringar.

 

(Tyvärr den enda bild jag hade, insåg jag nu).

Snyggt, stilrent och i väldigt bra kvalité. För närvarande favoriten.


Träns 2: Från Kaupre Ridsport, svart och rundsytt med silverspännen. Remontnosgrimma. Rakt bett med fasta ringar.

 

 

Snyggt och stilrent men inget vidare bra läder. Köpt på rea, så priset var OK, tror det kostade runt 600 från början och det är det inte värt.


Träns 3: Claridge House från Hööks, svart med silverspännen. Aachennosgrimma med bling. Novabett (silikon).

  Prisvärt! Claridge House är ett märke jag gillar eftersom de brukar ha riktigt smidigt läder.


Träns 4: Från Jacson, svart med mässingsspännen. Aachennosgrimma. Tredelat mässingsbett.

Snyggt med relativt smala remmar men lädret är rätt hårt och osmidigt. Billigt var det i alla fall.


Träns 5: Från Börjes, svart med mässingsspännen, snabbknäppen vid bettet. Engelsk nosgrimma och flätat pannband. Tredelat sötmalsmbett med kopparmittdel.

Var på tok för stort, men det kunde åtgärdas med håltången i högsta hugg. Förvånansvärt smidigt läder! De tillhörande tyglarna var dock väldigt grova och klumpiga.


Träns 6: Också från Börjes, svart med inåtvända spännen. Tredelat fullcheek-bett.

Är egentligen bara ett bridongnackstycke och tyglar från ett kandar. Ganska hårt läder.


Träns 7: Ett bettlöst, även detta från Börjes. Svart med silverspännen. Rundflätad nosdel.

  Var alldeles för stort, men åtgärdades också med håltängen. Mjukt och smidigt läder!


Oj, det var visst 7 totalt. Nåja, fler lär det bli om jag känner mig själv rätt  

Av islandstokan - 3 augusti 2011 19:27

Idag blev det en liten tur i alla fall eftersom jag var på betydligt bättre humör än igår. Det blev dock bara en kort, lugn ritt på långa tyglar (nåja, så långa som jag vågar ge henne, haha). Rósa var nöjd så länge hon fick gå i sin egen takt i alla fall.


Trots att vi tog det så lugnt var hon rätt svettig efteråt, så jag gjorde ett försök att spola av henne med vattenslangen.


Det gick inte jättebra. 


Rósa var inte alls vän med varesig slangen eller mig och det slutade med att jag fick hälla vatten på henne med en hink istället. Nåja, det är väl bara att träna. Något säger mig att hon inte blivit avspolad speciellt många gånger tidigare så vem kan klandra henne för att vara skeptisk?


Fin är hon i alla fall, mattes lilla tjockis!

   

Av islandstokan - 3 augusti 2011 13:05

Jag tänkte bara tipsa er om att jag rensat i gömmorna och lagt upp en massa hästprylar på Tradera: http://www.tradera.com/auktioner/Vannie


Passa på att fynda!  

Ovido - Quiz & Flashcards