Alla inlägg under september 2011

Av islandstokan - 30 september 2011 23:04

Jäklar anamma vad varmt det var idag! Min tunna polotröja kändes stundtals alldeles för varm och då är det alldeles snart oktober... Galet!


Vi flyttade stona med föl idag, nu går de på andra sidan stallbacken, vilket är riktigt skönt! Innan stod de nere vid järnvägen, så det var en 10-15 minuters promenad från stallet.

 

Ganti är en sådan liten myskille alltså, och som jag skrivit förut är han enormt kaxig. Men vad väntar man sig av en stilig liten hingst som bara har sällskap av ston?   


Med föl och ston i ny hage var det sedan dags att ta ut Rósa på en tur. Valde det bettlösa tränset idag eftersom jag tänkte att vi bara skulle lalla runt i skogen. Till en början hade vi lite meningsskiljaktigheter men efter några duster blev hon lite fogligare och började lyssna bättre och till slut gick det riktigt bra. Det enda som var lite svårt vara att hålla henne i nerförsbackarna för där vill hon ju gärna springa på. Vi överlevde i alla fall och jag lyckades till och med få in lite tölt på hemvägen!


Duktig liten tös!


Efteråt vad Rósa så här trött:


Det är en galet söt häst jag har, måste jag medge. Mattes ögonsten! Jag får alltid en sådan där "warm and fuzzy feeling" när jag ser henne och det om något är väl kärlek, eller vad säger ni?


 

Av islandstokan - 29 september 2011 12:11

En (tyvärr inte allt för överdriven) illustration av Eyjas nuvarande mage. På något vis ska vi väl lyckas minska på omfånget så småningom.

Av islandstokan - 28 september 2011 18:42

Ett par helskodda ridbyxor (mitt enda enfärgade par, för övrigt, alla andra ridbyxor jag har är rutiga), ett schabrak, Magic Brush-borstar, ett par handskar och ett par ridstrumpor.

Av islandstokan - 28 september 2011 13:36

Hööks senaste påhitt är ett schabrak som ser ut att vara taget ur "equispace". Åh gud min skapare, som mina farmor skulle säga. Elegance står det broderat på det men det vete fasen i vilket universum detta är elegant. Samtidigt är den liksom lite häftig, så där fulsnygg, typ.


Åsikter?

Av islandstokan - 27 september 2011 22:12

Det strålande höstvädret var närvarande idag med när jag, H och J red ut. Rósa var inte jättepigg, men jag tror det berodde på att hon helt enkelt hade för varmt. Nästa vecka blir det att köpa klippmaskin i alla fall...

Hoppas vädret håller i sig till helgen, vi planerar långritt på söndag och det vore ju underbart om det i alla fall kunde låta bli att regna då.

 

Jag går igenom kommentarerna i morgon, nu vankas det biovisning i TV-soffan!

Av islandstokan - 26 september 2011 21:09

Mor och dotter (Mymlan och Minna).

Av islandstokan - 26 september 2011 15:00

Nell och Minna chillar i sängen. 

Av islandstokan - 25 september 2011 22:00

 

Har suttit och funderat lite på mina mål med hästarna under hösten och vintern, det finns mycket att jobba på och någonstans måste man börja. Tänkte att det kan vara bra att göra ett sådant här inlägg för att se tillbaka på sen.


Först och främst ska jag och Rósa arbeta på formen och bärigheten, i synnerhet i skritt och tölt. I nuläget är hon ojämnt musklad och fram till att hon går på mammaledigt kommer jag fokusera mycket på att få henne så mjuk som möjligt i höger sida, den som just nu är stel, så att hon har bättre förutsättningar att kunna jobba rätt över lag.


När det kommer till mig själv ska jag göra mitt yttersta för att få en bättre handposition och sluta greppa tag om vänster tygel med höger pekfinger och tumme (jag sitter ALLTID så med händerna, som när man ska korta tyglarna). Dessutom behöver jag jobba med fötter och hälar, jag behöver stärka hälmusklerna så jag orkar hålla fötterna rätt i stigbyglarna, just nu pekar mina tår allt öfr mycke utåt på grund av det.


Med Eyja tänker jag fortsätta vänja vid sadel och träns, kanske till och med börja tömköra lite. Går allt bra kommer jag börja hänga på henne också så småningom.


Ganti och Eyja kommer jag försöka skilja åt kortare stunder under vintern så att jag kan jobba Eyja mer ostört. Först i mars har jag tänkt vänja av Ganti helt och hållet.


Nu vill jag gärna höra era mål också!

Ovido - Quiz & Flashcards