Direktlänk till inlägg 25 september 2011

Mål för höst/vinter -11

Av islandstokan - 25 september 2011 22:00

 

Har suttit och funderat lite på mina mål med hästarna under hösten och vintern, det finns mycket att jobba på och någonstans måste man börja. Tänkte att det kan vara bra att göra ett sådant här inlägg för att se tillbaka på sen.


Först och främst ska jag och Rósa arbeta på formen och bärigheten, i synnerhet i skritt och tölt. I nuläget är hon ojämnt musklad och fram till att hon går på mammaledigt kommer jag fokusera mycket på att få henne så mjuk som möjligt i höger sida, den som just nu är stel, så att hon har bättre förutsättningar att kunna jobba rätt över lag.


När det kommer till mig själv ska jag göra mitt yttersta för att få en bättre handposition och sluta greppa tag om vänster tygel med höger pekfinger och tumme (jag sitter ALLTID så med händerna, som när man ska korta tyglarna). Dessutom behöver jag jobba med fötter och hälar, jag behöver stärka hälmusklerna så jag orkar hålla fötterna rätt i stigbyglarna, just nu pekar mina tår allt öfr mycke utåt på grund av det.


Med Eyja tänker jag fortsätta vänja vid sadel och träns, kanske till och med börja tömköra lite. Går allt bra kommer jag börja hänga på henne också så småningom.


Ganti och Eyja kommer jag försöka skilja åt kortare stunder under vintern så att jag kan jobba Eyja mer ostört. Först i mars har jag tänkt vänja av Ganti helt och hållet.


Nu vill jag gärna höra era mål också!

 
 
Linda

Linda

25 september 2011 22:11

Meen varför är du så duktig för :) Vill fortfarande se en liten Fifa skissad av Jenny ;)

Jag måste träna på ALLT! Min sits, främst axlarna som skjuts fram och även mina skänklar. Måste rida ÄNNU mer med säte. Halterna måste bli bättre, hon måste bli mer lyhörd där. Balansen och styrkan måste byggas upp igen.. ja grunderna måste jag börja med eftersom vi är i igångsättning :)

Haha snygg? Haha du är gullig du :)

Ja sensation ride är ju inte vacker precis men kan säkert vara skön att rida i, är det en bomlös man kan rida i HELA TIDEN? Eller måste man variera med den? Jag blev rätt nyfiken på Star Trekk, har du nå erfarenheter av den :)?

Fortfarande sugen att se film på dig och Rosa under ridning :) Gud vad jag tjatar om allt!!

http://www.mittangsull.blogg.se

 
Elina

Elina

25 september 2011 22:36

Kul med mål!

Jag har lite olika mål med Filipus denna höst/vinter, skriver det i ett inlägg istället så det inte blir så lång kommentar. :)

SV: Ja, det är tråkigt. Man känner sig verkligen maktlös när man inte kan göra något åt det..

Okej, jag har bara hört gott om Sensation så när jag får råd ska jag också skaffa en sån. :)

http://icelandic.bloggplatsen.se

 
Katta :)

Katta :)

26 september 2011 19:54

Målen med mina hästar är väldigt olika de också :) Rebel och Docka är ju såpass till åren komna att jag har tänkt att hålla igång dem fram till mitten på januari sen ska de få vila i två-tre veckor. Mitt mål är att äntligen få tummen ur och köpa en vagn till Docka så jag kan motionera henne på ett vettigt sätt.
Alessio håller jag på och vänjer vid att jobba mer regelbundet. Det är longering, tömkörning, promenader och sadelvänjning och jag arbetar med honom varannan dag. Det tänker jag hålla på med fram till december. Då skall han få vila en månad för att smälta allt han lärt sig.
Ha de gott!

http://www.livethoskatta.blogg.se

 
T

T

26 september 2011 20:37

...Andra gången på ett par dar som en kommentar far iväg för tidigt.. Ursäkta! Skulle säga att det är en fin teckning och att jag har varit till Island. Har också läst isländska.

http://mina-ord-och-bilder.bloggplatsen.se

 
Janina

Janina

26 september 2011 21:50

Fint ritat!
Har jag missat något, ska Rósa också få mammaledigt?

http://jannefix.blogspot.com

 
Ingen bild

Natalie

27 september 2011 09:37

Det låter som helt rimliga mål. Tror att det är viktigt att inte sätta upp alltför höga mål.
Det svåraste är nog att jobba med sig själv! ;-)

 
malin

malin

27 september 2011 11:37

JÄTTEfin bild!!!

http://icelandicshowjumping.blogg.se

 
Mikaela

Mikaela

27 september 2011 21:35

Kommer i ett inlägg i slutet av veckan:)

http://svippostina.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av islandstokan - 5 maj 2013 17:41

Om någon råkat missa det så har min blogg flyttat till annan plats, nu finner ni mig här: http://videungens.wordpress.com   Nu uppdaterar jag hyfsat regelbundet så se till att lägga till adressen i er Bloglovin (eller liknande) så missar ni inget...

Av islandstokan - 19 april 2013 20:30

Jag har bestämt mig för att flytta bloggandet till en reklamfri domän, så nu får ni se till att lägga till den här bloggen i er BlogLovin': http://videungens.wordpress.com/ ...

Av islandstokan - 19 april 2013 16:45


Idag var det dags för Rósa att få sommardojor på fötterna (äntligen!), men klantig som jag är hade jag tagit fel på tågtiderna och hann inte ut i tid till hovslagaren skulle komma, så J var snäll och tog in Rósa åt mig. Jag har tur som står i ett sta...

Av islandstokan - 18 april 2013 21:55


Idag har det blåst väldigt friskt. Jag hade planer på att rida men bestämde mig istället för att följa med och titta på när  J (som jag står inackorderad hos) skulle rida för dressyrtränare. Det var intressant att se något annat än islandsridning f...

Av islandstokan - 16 april 2013 20:54


Ovido - Quiz & Flashcards