Alla inlägg under september 2011

Av islandstokan - 14 september 2011 18:55

Apropå det här med hur det kommer sig att islandshästar orkar med vuxna karlar...

 

Av islandstokan - 13 september 2011 18:37




Eftersom jag är riktigt shoppingsugen just nu, men också helt pank, satte jag ihop lite outfits i kollage istället och passar på att bjuda på lite inspiration inför hösten:

Grått & Vinrött

(Rósas färger)


 

Brunt & Orange

(Eyjas färger) 

Av islandstokan - 13 september 2011 17:52

Uppehållet vart visst lite längre än jag planerade, men sanningen är att jag faktiskt varken haft tid eller ork för bloggande och inte heller har jag haft något spännande att blogga om. Rósa får vila hela denna vecka med, sedan kör vi igång igen. Just nu känns det bäst att vi inte har något alls att göra med varandra så hon får vila så väl huvudet som kroppen, då är hon förhoppningsvis pigg och fräsch sen.


Rósa är ju inte en så där jättekelig och social häst utan en väldigt självständig dam som inte vill bli störd av en massa människor springande omkring sig, vilket jag förstår. Och ska hon nu ha en ordentlig vila så ids jag inte hålla på och pyssla med henne i onödan.


Jag har en hel massa inlägg att läsa nu, så det är bäst att jag sätter igång.

Av islandstokan - 9 september 2011 14:40

Boxväggar är till för att övervinnas, till varje pris!

Rósa hatar att stå inne, det är därför hon röjer runt så mycket i boxen och har ut vattenhinkar och dylikt. Men när hon tröttnar på att röja runt i spånet åtar hon sig istället en bergsgets personlighet och klättrar bokstavligen på väggarna. Slänger sig mot boxdörren, stegrar skrapar med hoven och så vidare. Som tur är har hon inte lyckats bryta sig ut... än.

Av islandstokan - 8 september 2011 20:31

Idag har jag haft för mycket att göra för att åka ut till stallet och det verkar inte bli något i helgen heller, eftersom jag har rätt mycket skolarbete att ta igen. Sov rätt dåligt i natt och har varit trött hela dagen. Har i alla fall städat i skafferiet, något som jag tänkt göra länge men inte kommit mig för. Och så blev det en liten promenad nu på kvällskvisten, jag lyckades till och med få med mig sambon!


Igår fick jag låna Fraendi, vilket var trevligt. Han har väldigt stora och luftiga gångarter, men är lite ouppfostrad så det är bra mycket trevligare att rida honom än att hantera honom.  


Stallägaren har skaffat en ny medryttare nu som åker samma tåg som mig så vi satt och pratade lite på hemvägen och hon verkar trevlig. En annan tjej i stallet flyttar i helgen, det kommer bli rätt tomt. Hoppas hon och hennes häst kommer trivas i det nya stallet, hur som helst!


Nu ska jag krypa upp i TV-soffan och se någon film, antagligen blir det en skräckis som vanligt. I morgon inväntar jag en IKEA-leverans, så då lär i alla fall en del av dagen gå åt till att skruva ihop möbler.

Av islandstokan - 8 september 2011 18:22

Vattenhinkar är till för att vältas ut. Sitter de inte fast knuffar hon omkull dem. Helst ska hon trampa på dem och röja runt som ett fanskap så allt spån blir blött också. Hennes personliga rekord är ca 5 sekunder efter påfyllnad och hon låter aldrig hinkarna vara ifred. Aldrig. I vintras lyckades hon halka omkull i boxen när hon skulle klia halsen mot boxväggen och golvet var halt av utspillt vatten. Jäklar vad förvånad hon såg ut när hon helt plötsligt låg med benen i vädret i spånet!

Av islandstokan - 6 september 2011 22:23

Eftersom Rósa gått på "semester" tog jag idag tillfälle i akt att umgås lite med Eyja (och lillhingsten, för all del, han hänger ju liksom på).

Allt de där på golvet är förresten sommarfällpäls... 


Lät henne stå med bett en stund igen, vilket gav upphov till en jäkla massa tuggande, men efter ett tag glömde hon bort det när hon var tvungen att hålla koll på Ganti som for på som en illbatting inne i stallet och tuggade på inredningen (sopsäckar är visst en delikatess utan dess like).


När hon slutade bry sig om bettet tänkte jag att jag skulle lägga på henne Sensation-sadeln och se vad som hände. Hon vinklade lite på ena örat men verkade inte nämnvärt brydd av ryggattiraljen. Dock kunde jag inte spänna fast den för, åh herregud, det var inte en chans att jag skulle få fast sadelgjorden, det fattades minst 10 cm. MINST. Förbannade tunna.

Jamen titta på eländet! Hon ser ju högdräktig ut trots att Ganti föddes för nästan två månader sedan.

 

Nåväl, vi ska väl kunna råda bot på det också, så småningom. Himla duktig var hon i alla fall idag, till och med eksemtäcket kunde jag dra på henne utan att hon rev stallet. Visste ni att eksemtäcken i vanliga fall äter små islandshästar?


Fick faktiskt kommentaren att hon verkade himla lugn och att jag visst kunde göra vad som helst med henne av en besökare till de som har stallet. Vilket beröm!


Men åh, vad jag ångrar att jag inte hade kameran redo när jag gick tillbaka med dem till hagen! Mitt emellan betet och stallet finns nämligen en hage med ett par travare i och när de fick syn på Eyja och Ganti kom de farandes längs med staketet med ett jäkla schwung, så där som travare gör, och vet ni vad? Ganti gjorde precis samma sak! Huvud högt, svansen i en fana och ett fantastiskt lyft i traven!

Han såg sååå härlig ut! Vad ska det månne bli av den grabben? Han är ju hel klart något alldeles extra.

    

Av islandstokan - 4 september 2011 12:54

 

Jag känner att jag varit mer död än levande denna helg. Trött som vanligt. Rósa var också jättetrött i fredags så det är lika bra att hon får vila ett par dagar.


Fick med sambon ut på tur i förrgår alltså, men varken Rósa och Fraendi, som han red, var speciellt pigga utan gick och släpade hovarna efter sig trots att det annars brukar vara mycket spring i dem.


Resten av dagen kommer spenderas i soffan med en bok, men jag ska försöka ta mig ut på en promenad också eftersom vädret är så fint. Jag gillar verkligen söndagar, hela världen stannar liksom av lite.

Skapa flashcards