Alla inlägg under oktober 2011

Av islandstokan - 30 oktober 2011 17:19

 

Så här ser mina små förvaringslådor ut, jag har även 4 stora som ska få etiketter på sig ("eksemtäcken" x2, "regntäcken" och "diverse"). Ett litet tips om ni har mycket prylar ni vill ha stenkoll på. Eftersom de dessutom är transparenta är det ännu lättare att överskåda innehållet i dem.

Av islandstokan - 30 oktober 2011 17:04

Jag måste vara ärlig och säga att Gekås väl var lite av en besvikelse. Jag trodde liksom det skulle vara skitstort och megabilligt men egentligen är det  ju bara ÖoB gånger femton. Lite överskattat. Visst köpte jag en del (mest tråkiga förbrukningsvaror), men jag hade inga problem med att lägga band på mig själv vilket egentligen bara är bra.


Vi hade en himla tur som kom dit några minuter över nio för en kvart senare var kön fyrdubbelt så lång och längre blev den. Galet! Inne var det packat med galna skånska kärringar med överfulla kundvagnar och skrikande ungar i släptåg vilket ju var en prövning i sig men jag hittade till hästavdelningen och kom därifrån med tre par strumpor, ett par vantar, två grimskaft och två burkar lädervårdsservetter. Hittade även samma sorts förvaringslådor som jag redan har i stallet och passade på att köpa ett par till. Några julklappar blev det också men trots att kundvagnen var rätt tom tycker jag att slutsumman blev ganska ansenlig. Hur gick det till?


Nu är jag i alla fall en erfarenhet rikare och ännu fattigare. Säkerligen lär jag besöka Gekås igen, men inte än på ett tag.


Däremot tycker jag det är lite spännande att det finns en erotikoutlet i Ullared, det hade jag inte förväntat mig.

Av islandstokan - 28 oktober 2011 21:00

Saker jag kan göra med en hand:

  • Äta smörgås
  • Spela Wordfeud
  • Borsta tänderna
  • Dra på mig kläder
  • Använda datorn
  • Klappa katterna
  • Gnälla
  • Sympatifiska
  • Tävla T2

Saker jag inte kan göra med en hand:

  • Bre smårgås
  • Knäppa BH:n
  • Bädda sängen
  • Äta spagetti
  • Diska
  • Teckna
  • Skriva för hand
  • Rida någon av mina hästar

 

Av islandstokan - 28 oktober 2011 15:28

Att vara invalid är väldigt tråkigt. Jag har svårt att få tiden att gå när jag inte kan använda min vänsterhand och hästabstinensen är fortsättningsvs mycket stor. Tur på sätt och vis att vädret är skit så jag inte känner att jag går miste om en massa fina höstdagar. Det gäller att se det positivt, eller hur?


Gekås i morgon. Ska botanisera i deras hästavdelning har jag tänkt. Har aldrig varit på Gekås innan eftersom jag ju är född och uppvuxen en bra bit ifrån Ullared, men nu är det alltså dags. Bussen går härifrån vid sju, så det blir att stiga upp tidigt och antagligen någon timmes kö när vi väl kommit fram... En gipsad arm kan i alla fall inte stoppa mitt shoppingsug.


På måndag klockan nio ska jag till ortopeden igen och kolla upp handleden, håll tummarna för att benen fortfarande ligger som de ska så de inte behöver operera mig!


De senaste dagarna har jag suttit vid datorn, tröstätit (men bara sådant man kan äta med en hand), legat på soffan och tittat på film samt sovit väldigt mycket. Idag sov jag till kvart över ett! Herregud...


Jag älskar ju skräckfilmer så jag har plöjt igenom rätt många sådana den senaste tiden, bland annat alla Saw-filmer, alla Final Destination-filmer och en hel del andra. Jag har många kvar på listan över osedda, men har ni några tips tar jag gärna emot dem! Hur har ni sysselsatt er när ni har varit skadade eller sjuka och inte kunnat vara ute i stallet? Och hur får folk som inte håller på med hästar tiden att gå egentligen? 

Av islandstokan - 28 oktober 2011 00:20

Varför är det så syndigt att medge att man föredrar vissa hästfärger framför andra? "En bra häst har ingen färg" brukar det heta, men det utesluter väl inte att en häst med fin (ovanlig) färg skulle vara bra? En silvergulmusblackskäck kan väl vara av bättre stam och prestera bättre än en alldaglig fux utan tecken, även om det så klart inte behöver vara så.


Jag menar inte att jag ratar någon färg, det vore bara dumt, men visst tycker jag till exempel lite exra mycket om skäckar.


Oavsett vad det är som får oss att välja häst är det upp till var och en varför man beslutar sig för just den hästen. En fin färg är en trevlig bonus i mina ögon och vill jag inte ha en svart häst så lär jag inte titta efter en, det finns så väldigt mycket fina hästar till salu att vi faktiskt har möjlighet att gå på mer än bara lynne och gångarer. Men att hävda något sådant är väl bara för ytligt...

 

Av islandstokan - 26 oktober 2011 15:00

Hur gör ni med alla saker ni inte använder? Till exempel eksemtäcken på vintern och fodrade täcken på sommaren.


Jag förvarar det mesta som inte används regelbundet i stora plastlådor uppe på stalloftet. Det finns liknande på IKEA i olika storlekar:

 

Mina rymmer ungefär 55 liter om jag inte minns fel och det är precis lagom till 5 eksemtäcken eller 3 regntäcken. Dessutom har jag en massa grimmor, träns, bett och borstar som jag inte använder som också får plats.

Av islandstokan - 25 oktober 2011 21:46

Kika vilken snygg häst! Världens fräckaste bläs hade den ju dessutom!  

Av islandstokan - 25 oktober 2011 16:40

Handleden gör mindre ont idag, men herregud vad otympligt det är att bara kunna använda en hand. Det tar en hel evighet bara att skriva några rader, så ni får ursäkta om jag blir lite dålig på att svara och kommentera nu den närmsta tiden.


Tyvärr var det ju så att det var vänster handled som demolerades igår och jag är vänsterhänt så att göra allt med höger hand är en utmaning i sig. Bara en sådan sak som att borsta håret blir helt bakvänt och konstigt! Det här betyder också att jag varken kan rita eller skriva och det är det jobbigaste av allt eftersom det är det jag brukar göra när jag inte pluggar eller är i stallet. Dessutom har jag redan en grym hästabstinens.

 


Teckning av Ganti, ca 2 mån f.Hlb (handledsbrottet).


Nej, jag vet att ni inte vill läsa om mina skador, hur kul är det liksom? Men lite känner jag att jag har rätt att gnälla i alla fall nu i början. Nyhetens obehag, ungefär.


Anledningen till att jag halkade var för att tågperrongen vid stallet är liten och gjord av trä med bara en ramp istället för trappor och den rampen var glashal igår morse när frosten började tina. Så när jag skulle gå av så for jag med arslet i marken samtidigt som en urkorkad reflex gjorde att min hand flög ut för att ta emot min, uppenbarligen monstruösa, vikt. Duns och brak. Kände hur handleden trycktes upp i en onaturlig vinkel och såg Döden som kom för att hämta mig.


Nåja, en viss överdrift den sista biten där. Men det gjorde rätt ont och jag antog att jag hade stukat handen så M var snäll och skjutsade hem mig. Sambon ringde vårdcentralen och jag fick en tid på eftermiddagen.


När jag kommer in till min läkare tar han bara en snabb titt på handleden och sätter sin pension på att den är bruten. Nåja, riktigt så formulerade han det inte, men det var underförstått. Så jag får en direkt remiss till röntgenavdelningen på Södra Älvsborgs sjukhus. Röntgas där och får vänta åtskilliga timmar, alldeles som vanligt på sjukhus alltså. Hamnar sedan på ortopedavdelningen där jag får träffa en ortopedkirurg som säger att flera ben i min handled ligger på sniskan och att de ska försöka dra dem rätt. Va?! Är ni inte kloka?! Jag kommer ju dö om ni ska börja reppa i min brutna arm! Men han lugnar mig med att jag kommer få lokalbedövning.


Lokalbedövning är en väldigt bra uppfinning, ska ni veta! Smärtan ersattes snabbt av en pirrande känsla, ungefär som när man sovit på handen. En sköterska höll i min arm medan kirurgen drog utav bara fan och till slut lade de på gipset. Sedan upp till röntgen igen för att se så att benen faktiskt låg som de skulle. Det gjorde det! Men kirurgen var inte säker på att det var tillräckligt stabilt så jag ska tillbaka om en vecka. Hoppar benen ur igen måste jag opereras, så jag håller min friska tumme för att det ska läka fint så jag slipper opereras ytterligare en gång i år, det räckte ju liksom med gallan i somras.


Ja, så fortskred min gårdag. Och allt är Västtrafiks fel eftersom deras perronger är rena dödsfällorna.

Skapa flashcards