Alla inlägg under oktober 2011

Av islandstokan - 7 oktober 2011 21:21

Det blev en sväng till hästmässan idag i alla fall, jag lyckades till och med släpa med sambon så jag hade sällskap.


Först höra jag på en föreläsning om allemansrätten, vilket ju är ett väldigt hett diskussionsämne just nu. Intressant att höra lite mer på det juridiska planet.


Sedan kikade jag lite på en clinic med Anders Eriksson. Utställarna verkade vara färre i år, vilket var trist. Kanske lika bra eftersom jag inte direkt har någon pengar att tala om just nu...

 

Hittade en galet snygg väst från Gersemis höst-/vinterkollektion som jag gärna hade köpt om jag hade haft en tusenlapp över:

 

Givetvis vinröd.


En sak köpte jag faktiskt, en värmelotion med aloe vera till mig själv så jag har något att smörja min ömma nacke och rygg med.


Tar itu med alla kommentarer i morgon, just nu känner jag mig ganska trött, så jag ska nog ta och parkera mig i TV-soffan fram till läggdags. Ha en bra helg allesammans!

Av islandstokan - 6 oktober 2011 21:14

Nu får ni berätta vad ni tycker är det jobbigaste med att ha häst. Liksom verkligen gnälla av er. Alla vet vi ju att hästhållning inte alltid är en dans på rosor och vissa aspekter tömmer en verkligen på lust och energi.


Själv tycker jag att det jobbigaste är kylan på vintern. Jag är en väldigt frusen person och kan aldrig rida längre stunder vid minusgrader utan att bli helt avdomnad i fingrar och tår och med näsan rinnande som en vattenkran. Hua!


 

Rósa i vintras. Hon trivs alldeles utmärkt med snö, till skillnad från matte.


Vilken tur att soliga höstdagar och svala sommarkvällar väger upp för det! Oftast är det ju ändå helt underbart att ha häst  

Av islandstokan - 6 oktober 2011 14:45

Postiljonen knackade på dörren idag och räckte över ett paket innehållande min efterlängtade klippmaskin.


Åh, så trevlig den verkar! Jag var så klart tvungen att plugga i den och kolla ljudnivån och den är betydligt behagligare än hos de billigare maskinerna. Nu hoppas jag att den klipper bra också, det är ju ändå det som är viktigast.


Så jag hade alltså tänkt åka ut och klippa hästar idag, och nu precis innan jag ska åka börjar det spöregna. Damn it to the bones of the bloody hell!


I helgen skulle det förhoppningsvis bli lite finare så då hoppas jag hästarna är torra så jag kan klippa dem då istället. Men samtidigt är det ju Åhagamässan då som jag gärna vill besöka... Jag får se hur jag gör.


Idag lär jag sitta inne och uggla istället, jag är så evinnerligt trött på allt regn och jag har ju ett paket Ballerina-kakor som behöver tröstätas...


Vad har, eller ska ni göra, med era hästar idag?

Av islandstokan - 5 oktober 2011 13:04

Ni med eksemhäst eller som bara använder eksemtäcken som skydd mot flugor och annat otyg; nu har Hööks halva priset på sina Thermo Master eksemtäcken OCH 15% rabatt på det! Det blir allså dryga 340 kr/st så passa på att köpa hem inför nästa säsong!


Själv klickade jag nyss hem 3 täcken. Just nu behöver jag inte fler, Eyja har i princip aldrig sönder sina täcken, men ändå är det en förbrukningsvara och jag brukar alltid passa på att köpa fler om jag hittar dem billigt.


Ja, sedan kanske jag råkade beställa ytterligare lite prylar när jag ändå var på gång...

Av islandstokan - 4 oktober 2011 16:30

BLUP.

BLUP.

BLUP.

BLUP.


Suck.


Jag blir lika matt varje gång jag hör folk diskutera det här med BLUP-siffror. Någon gång har jag fått frågan vad mina donnor har i BLUP och den som frågar blir alltid lika ställd när jag kort svara att jag inte vet. Men det är inte bara det att jag inte vet, det är också det att jag inte BRYR mig.


Vad fan spelar det för roll vad en unghäst har i BLUP? Den har ju inte bevisat någonting i en bedömning, de där siffrorna visar ju bara vad hästen har att brås på. Värt att gå efter, anser jag. Verkligen värt...


Så jag undrar - har folk inte längre ögon att se med? Kan man inte bilda sig en uppfattning om en häst man funderar på att köpa genom att TITTA på hästen, istället för att stirra sig blind på siffror på ett papper? Eller tänker jag helt fel?

Av islandstokan - 4 oktober 2011 11:01

Nu har jag äntligen fått tummen ur röven och beställt en klippmaskin.Från början hade jag tänkt köpa den så kallade "Jula-maskinen" för 1290 kr, men eftersom det är så förbaskat svårt att ta sig till ett Jula-varuhus när man inte har någon bil, krotade jag de planerna och beställde en Heiniger Progress istället.


Den var ju en aning dyrare, ca 3500 kr, men jag räknar kallt med att den ska hålla i minst 10 år och då är det ju inte så mycket. Dessutom har jag hört att den ska vara riktigt bra på att tugga sig igenom "islandsull" och eftersom det kommer vara dens huvudsakliga föda torde det vara ett bra köp. Eller vad säger ni?

 

Av islandstokan - 4 oktober 2011 10:44

Igår var ID-kontrollanten ute i stallet och chip-märkte fölen och allt det där som ska göras för att kunna registrera dem. Allt gick jättebra, Ganti skötte sig fint (bäst av dem alla faktiskt). MEN när ID-kontrollanten skulle visa mig hur jag skulle göra för att få fram betäckningsrapporten via World Fengur visade det sig att det inte fanns någon! Suck... Nu måste jag försöka få fram en sådan på något vänster annars lär det bli svårt att få ett pass till lillkillen.


Skit också.



Meeen, gissa om en annan vart mäkta stolt när ID-kontrollanten (som har islandsuppfödning) tyckte att Eyja helt klart var värd att visa? Hon tyckte att jag borde visa henne exteriört i alla fall och det vill jag ju göra. Både Rósa och Eyja vill jag få åtminstone exteriörbedömda i framtiden. Riktigt kul vore det!


  

Ovido - Quiz & Flashcards