Alla inlägg under november 2011

Av islandstokan - 14 november 2011 14:41

 

Ikväll kommer veterinären ut för att vaccinera, och på något vis ska vi lyckas få upp ston med föl till stallet. Fråga mig inte hur, men vi ska i alla fall försöka. Det är nämligen på det viset att fölen blivit synnerligen skeptiska till oss människor sedan de fick stifta bekantskap med ID-kontrollanten, hovslagaren och veterinären och nu anser de att människor är otäcka varelser som bara vill dem illa. Dock är Ganti lite mer naiv kaxig än Vordis och Saela så han hälsar fortfarande på mig och dessutom är han så otroligt lättköpt eftersom han älskar att bli kliad på rumpan.

Av islandstokan - 14 november 2011 14:32

 

Klicka på bilden för att komma till tävlingen!

Av islandstokan - 13 november 2011 20:22

 


En bild på Daladis från i vintras. Lurviga häst!

Av islandstokan - 13 november 2011 16:33

Denna söndag har varit väldigt trevlig, jag var nämligen och hälsade på en f.d stallkompis och hennes hästar i det stall hon står i nu och fick för första gången i mitt liv köra häst! Det var duktiga lilla Docka som ställde upp med att dra vagnen. Det var en jättekul upplevelse och det enda jag ångrar är att jag inte provat på att köra häst fören nu.


 


Tack snälla Katta för att jag fick följa med och se hur du och hästarna har det!

Av islandstokan - 11 november 2011 22:42


   


Ett bar av baggarna rymmer så fort de får chansen (brunstiga tackor var visst den huvudsakliga orsaken), därför måste de hållas inne, men de hoppar till och med över boxdörren! Igår sprang de runt i stallet och inspekterade sopborstar och bajsade ner stallgången. Men söta är de ändå, på sitt eget vis.

Av islandstokan - 11 november 2011 17:26

Linda lade upp sin önskelista nyligen, så jag tänkte att jag väl kan göra samma sak då.


1. (Givetvis högst upp på listan) Daladis

2. Ridoverall, strl 160

3.Tömkörningsgjord

4. Smala lädertyglar med snabbhakar 

5. Magic Boots, 200 g

6. Lädergjord, 35 cm

7. Tröja, strl XS


Och om tomten läser min blogg ska jag passa på att tillägga att jag varit riktigt snäll i år!

Av islandstokan - 10 november 2011 19:43

Tog ut Eyja på promenad idag, det gick riktigt bra med tanke på att jag bara kan använda en hand när jag ska öppna grindar, binda upp och fixa. Eyja följde snällt med och gick med spetsade öron när vi tog oss en sväng på grusvägen. Ganti stod snällt kvar i hagen utan ett knyst och Eyja verkade nästan tycka det var skönt att komma bort från sin lilla grabb en stund, hon hade i alla fall inte bråttom tillbaka till hagen...


M red Rósa idag och det hade gått betydligt bättre än sist, vilket är en enorm lättnad!


Själv har jag mycket oordning i huvudet just nu, mycket att fundera på men inte riktigt någonstans för alla tankar att ta vägen. Det är inte min mening att låta kryptisk, jag vill bara inte vädra funderingarna på bloggen innan jag tagit något beslut.


Jag tar och svarar på alla kommentarer i morgon, den här kvällen ska ägnas åt lite TV-tittande. På återseende, mina kära läsare!

Av islandstokan - 9 november 2011 19:58

Det slog mig idag när jag var ute och kikade till hästarna att de flesta hästfolk har en speciell hälsningsfras till sina hästar. Hur brukar det låta när ni kommer till hagen eller öppnar stalldörren?

Jag brukar vissla på mina om de står långt bort och när jag kommit lite närmare brukar jag säga "hej hepparna!", samma visa i stallet (men då visslar jag oftast inte).


Dessutom pratar jag en hel del med dem över lag; inte på bebisspråk utan med vanlig stämma (dock erkänner jag mig skyldig till bebisprat när det kommer till Nell, alias "mattes lilla gulle", men det är en helt annan femma - den katten är ju så förbannat gullig). Jag tror att folk utan husdjur har svårt att förstå varför, men är det inte mer en regel än ett undantag att man småpratar lite med sin häst, eller hund eller katt eller hamster? Inte för att jag inbillar mig att de begriper ett dyft, men det blir ju trevligare på något vis.


Idag när jag kom gående mot hagen visslade jag och fick två-tre gnägg till svar, det är en så härlig känsla! Tyvärr var det ingen av mina som gnäggade, men ändå... Daladis såg ut att vilja komma ut, hon stod och väntade vid grinden medan de andra stod i en klunga längre bort. Jag vill bli hel nu så jag kan börja rida henne igen, "min" fina lilla fux.


 

Skapa flashcards