Alla inlägg under december 2011

Av islandstokan - 31 december 2011 20:07

Ja nu är det inte många timmar kvar innan året skiftar och det verkar vara lite obligatoriskt att som bloggare sammanfatta det gångna året i ett inlägg, vilket jag också hade tänkt göra (väldigt kortfattat):


Januari: Nell flyttade hem till oss, alldeles vilsen och så tusans söt. Ute var det kallt så satan och mängder av snö. Jag började rida Rósa, fast hon var oskodd och det resulterade i att vi gick omkull, som tur var klarade vi oss båda oskadda. Rósa hade en rymmarperiod utan dess like som resulterade i att hon var tvungen att stå inne väldigt mycket (skitigare box har jag aldrig mockat) och till slut fick hon byta hage och gå på fri tillgång istället.


     


Februari: Det var fortfarande kallt så satan, men Rósa började i alla fall fälla lite päls. Någon hade glömt vrida åt kranen i stallgången en kväll vilket resulterade i en isbana i stallgången och fruset spån i alla boxar morgonen därpå. Inte alls kul. Roligare var ju då Eurohorse-mässan!


     


Mars: Eyja anlände från Island! Pälsäten och skral och allmänt skeptisk till livet, men ack så söt! Snön började äntligen smälta och jag och Pojken flyttade från Borås till Herrljunga. Första vilsna Nässelfjärilen hittade jag på gödselstacken denna månad.


    


April: En tämligen händelselös månad verkar det som. Jag jobbade mest med Eyja och hennes tillitsproblem, men red även Rósa en hel del och vi började sakta men säkert lära känna varandra. Sleipnir flyttade till stallet. Äntligen var snön väck!


     


Maj: Rósa åkte iväg till Magni och Vordis (Daladis föl) föddes, samma dag som Mymlan fick en kull kattungar, där Minna var en av dem.


     


Juni: Rósa kommer hem igen, konstaterad dräktig! Äntligen är det sommar på riktigt och kattungarna blir bara sötare och sötare.


     


Juli: Ganti kommer till världen och jag opereras för gallbesvären jag haft i ett års tid. Jag åker till Åland och hälsar på fina islandshästar. Pojken provar att rida Rósa vilket slutar i en skentur.


     


Augusti: Minnas syskon, Milla (på bild) och Misa, flyttar hemifrån. Ganti växer, och växer. Rósa skrapar upp mitt knä mot en stor stenbumling när vi är ute och rider och jag får en äcklig infektion som följd.


     


September: Hösten står för dörren, jag har ingenting intressant eller roligt alls att tillägga rörande denna månad. Inga skador heller lyckligtvis!


     


Oktober: Hästarna klipps och jag börjar rida Daladis igen! Sedan halkar jag och bryter handleden, tjohej. Så ingen ridning i två månaders tid. Klippningen något bortkastad med andra ord.


     


November: Fortsatt ridförbud på grund av handleden. Det regnar och regnar och regnar... Får prova på att köra för första gången i mitt liv. Ägnar fritiden åt att läsa böcker och klappa på hästar.


     


December: Ridförbudet hävt! Hämtar hem lille Urban och åker till Åland och firar jul med familjen, rider Rósa och Daladis igen.


     


Ja, så var det med det året. Hoppas ni känner att de senaste tolv månaderna varit på den bättre sidan och att ni inte besitter lika mycket ångest som jag själv över att året gått så oroväckande fort.


Gott nytt år!

Av islandstokan - 31 december 2011 15:04

För ett tag sedan var Frida snäll och fixade gratisprover till mig av ett foder, som jag tänkte prova ge åt kinkiga Rósa (som för övrigt inte ens tycker om betfor - jag menar, vad är det för häst som inte tycker om betfor?). Så idag kom jag äntligen ihåg att ge henne av det nya fodret. Anledningen till att jag prompt ska ha henne att äta kraftfoder är för att jag behöver något att blanda linfröoljan i, grovfodret hon får täcker redan hennes övriga behov.


Uppenbarligen gick det hem! Eyja, Daladis och Idunn lyckades också smaka lite innan det var slut och jag tror alla var överens om att det var kalasgott.



Och så en bonusbild på fåret Ganti:


 

Av islandstokan - 30 december 2011 18:45

Idag var det alldeles strålande väder! Soligt och vindstilla och lagom kallt så leran hade fryst lite, vilket resulterade i inte fullt så kladdiga hagar. Toppenbra, alltså.


En liten skitig skäckdam kom och mötte mig i hagen, glad i hågen och med spetsade öron, vilket härligt välkomnande det var!


 

Jag red Rósa en liten stund på "hagbanan" (åkern). Vi tog det väldigt lugnt och försiktigt eftersom vi båda är ur form just nu. Hon var supertaggad när jag ledde henne till banan, men efter det, när jag satte upp... ja då var hästskrället inte alls pigg på att jobba. Sprang ifrån arbete gjorde hon, men hon ville varken gå fram i tölt eller trav. Nåja, nästa tur rider vi ut istället, då är hon säkert piggare.


Sedan plockade jag in Daladis och gjorde i ordning henne och tog en till tur på ridbanan. Vi skrittade bara och tog det så lugnt som Daladis förmår, övade lite på halter och stillastående och lite olika ridvägar för att behålla uppmärksamheten. Det gick väldigt bra! Sedan räckte det för mig, jag är lite mossig efter två månader borta från hästryggen och kände att en kvart var tillräckligt för oss bägge idag. Daladis är ett riktigt litet lyckopiller att rida, man blir så himla glad!


Efteråt ville Daladis ut i hagen på studs, tålamodet tröt väl efter allt pallrande på ridbanan, antar jag.



       

Ett fasligt viftande var det.


Spekulanten som provred henne igår tackade nej så Daladis finns kvar tills vidare och jag får fortsätta rida henne så länge! H frågade om jag var seriöst intresserad av att köpa henne och det är jag ju absolut, drömhästen som hon är, men då måste jag ju verkligen få Ganti och Eyja sålda för att få loss pengar, för några större summor på sparkontot har jag inte i nuläget (läs: fyrsiffrigt belopp). Har haft spekulanter på båda men de försvinner av någon anledning från jordens yta efter några mail...  


  Trollen idag; Eyja funderar och Ganti äter mossa.

Av islandstokan - 30 december 2011 12:00

Nu när jag varit "hemma" på Åland och latat mig, har jag också haft en massa tid över till att kika igenom garderoberna på jakt efter gamla prylar. Hittade alla mina gamla Pollux-prylar och hästfaktaböcker, bland annat! I en av böckerna med en massa olika hästraser hittade jag en bit om islandshästen också, och under "temperament" stod det: Självständig och intelligent. Foglig och entusiastisk. Arbetsvillig.


Och jag måste faktiskt hålla med (nåja, den där "foglig och entusiastisk"-biten kanske inte stämmer klockrent in på just mina damer, men ändå). Fast hur skulle ni beskriva islandshästen som ras, i helhet? Gå inte efter vad böckerna säger nu, utan gå efter era egna erfarenheter, även ni som inte haft mycket kontakt med rasen. Jag vill höra!


  Snyggingen Djáknar frá Hvammi - Månne både självständig och intelligent,

som foglig, entusiastisk och arbetsvillig?

Av islandstokan - 29 december 2011 18:25

Det lilla kattskrället, nu döpt till Urban, har i skrivande stund hela två datormöss på sitt samvete. Den jäkeln bet sönder sladden på min reservmus med idag, vid ett oövervakat ögonblick. Det är tydligt att han kommer bli en kalasbra råttfälla i framtiden, men jag önskar att han kunde ge fan i elektroniken...


 

Av islandstokan - 29 december 2011 16:13

Någon ska komma och titta på Daladis fick jag höra igår. Neeej för helvete! Jag hoppas hon beter sig som skit och slänger av människan. Så får man inte tänka, men ändå... Jag har inga pengar att köpa henne för och jag skulle bli så hemskt ledsen om hon flyttade.

    

P.S Jag har inte kunnat ta bilder eller mäta prylarna jag ska sälja än pga dåligt väder, vilket har medfört en viss ovilja att över huvudtaget åka ut till stallet, så ni får vänta lite till på dem.

Av islandstokan - 28 december 2011 21:59

Avfärden ägde rum den 22:a december klockan 06:48 med X2000 till Stockholm, där spenderade jag bara en halvtimme innan bussen till Kapellskär gick, sedan var det Vikingline i två och en halv timme innan jag kom i land och hämtades av min mor som bjöd mig på middag. Alla är vi bra på något och min mamma är bra på lasagne. Hon lagar världens godaste, faktiskt. Sedan umgicks vi lite och drack glögg innan jag åkte vidare till min far där jag inte gjorde mycket mer än gick och lade mig.


Den 23:e åkte jag med I ut till "mitt" gamla stall, Midgård. Vi fick låna två fina fuxherrar; Tvistur och Stjarni. Vi höll till i ridhuset där jag longerade Tvistur och I longerade Stjarni, sedan löshoppade vi dem lite - tjohej vad det gick!


  Farbror Tvistur närmast och lille Stjarni i bakgrunden.


Stjarni gillar att hoppa!


Efter stallet bar det av till pappa igen för att klä gran nummer två i min årsordning. Granen hade han tjuvat själv och det var det snedaste jävla spektakel jag någonsin skådat.


  Den står alltså rak i julgransfoten på bilden, som referens till hur jävla sned den faktiskt var.


Efter lite snickrande fick den dock en mer lodrät position och syrran och jag klädde den efter strikta regler (den skulle ha silvertema, absolut inget gul eller rött - var vår order).


   

Sedan tog jag mig an den mest otacksamma uppgiften av denna värld, nämligen att städa ur förrådsgarderoben hos min far. Gubben blir så grinig när man börjar slänga saker, i synnerhet de sakerna han aldrig någonsin får någon användning för och som inte heller har något sentimentalt värde, alltså den där absoluta skiten som "kan vara bra att ha". Jag tog hjälp av syster J och vi fick ihop 6 påsar med skit. Sedan var min energidepå förbrukad och jag gick till sängs.


På julafton började dagen med en tur ut i den åländska skärgården för att hälsa på mormor och morfar samt gammelfarmor som fyller hela 103 år i januari. Anledningen till att jag nämner hennes höga ålder är för att tanten bättre minns när hon träffade mig senast än vad jag gör, vilket är rentav pinsamt.


Sedan traskade vi ut i den delen av den åländska urskogen som tillhör min morfar, tillsammans med mamma och bihang för att leta reda på en passande gran. Vi hittade en till slut, men huruvida den faktiskt låg på morfars mark låter vi vara osagt.


 

Den granen åkte vi sedan och klädde hemma hos min mor, alltså gran nummer tre för min del. Jag överväger nu starkt att inleda en karriär som granstylist, sett till min imponerande erfarenhet.


  Jag fick förvisso lite hjälp av bland andra syster S, som synes på bilden.


Systrarna bakade pepparkakor också och sammanställde ett pepparkakshus. Notera bomullspaddarna som fick stå till tjänst istället för vanlig bomull:


 


Sedan drack vi mer glögg, öppnade julklappar och umgicks lite till innan jag och syster J åkte till farsgubben igen för att genomgå julritualen ytterligare en gång. Vi åt julbord, drack mer glögg och öppnade mer julklappar. Farmor som gjorde även en lite visit och jag fick två par egenhändigt stickade yllesockor av henne, vilket nog var en av de bästa julklapparna (det är först nu man börjar uppskatta mjuka paket). Sedan ägnade jag resten av kvällen åt lite filmtittande; The Boondock Saints, som jag gillade skarpt.


På juldagen bar det av till stall Midgård igen, men nu stod det ridning på schemat! Jag fick låna Stjarni eftersom hans ägare var bortrest. Hästen pep och bockade varje gång vi skulle trava, men ja överlevde och det var spännande att rida en häst man inte är van vid. I red Tvistur och en annan tjej, E, följde med på Fogeti. En riktigt trevlig tur!


  Gulle Stjarni!



På kvällen körde syster J in mig till stan där vi hälsade på mamma igen och åt julmatsrester, spelade sällskapsspel och klappade kattungar. Hennes katt Nemis 5 ungar som hade öppnat ögonen var "the center of attention" och alldeles, alldeles underbara.


    Små lurvbollar...


  ... och sällskapsspel.


På annandagen tog jag mig inte för något annat än en promenad och en stunds tecknande, senare även en film.


På tisdagen, alltså i går, var det dags för hemfärd. Båten gick klockan 08.00, så jag var tvungen att stiga upp vid 6 för att hinna med morgonritualen. I följde med mig till Stockholm och det var väldigt trevligt att ha shoppingsällskap. Sedan gick tåget hem till Herrljunga strax innan fem. En relativt lugn och stillsam jul, alltså. Hoppas ni också hade en trevlig julhelg!

Skapa flashcards