Direktlänk till inlägg 28 december 2011

En julsaga (eller novell)

Av islandstokan - 28 december 2011 21:59

Avfärden ägde rum den 22:a december klockan 06:48 med X2000 till Stockholm, där spenderade jag bara en halvtimme innan bussen till Kapellskär gick, sedan var det Vikingline i två och en halv timme innan jag kom i land och hämtades av min mor som bjöd mig på middag. Alla är vi bra på något och min mamma är bra på lasagne. Hon lagar världens godaste, faktiskt. Sedan umgicks vi lite och drack glögg innan jag åkte vidare till min far där jag inte gjorde mycket mer än gick och lade mig.


Den 23:e åkte jag med I ut till "mitt" gamla stall, Midgård. Vi fick låna två fina fuxherrar; Tvistur och Stjarni. Vi höll till i ridhuset där jag longerade Tvistur och I longerade Stjarni, sedan löshoppade vi dem lite - tjohej vad det gick!


  Farbror Tvistur närmast och lille Stjarni i bakgrunden.


Stjarni gillar att hoppa!


Efter stallet bar det av till pappa igen för att klä gran nummer två i min årsordning. Granen hade han tjuvat själv och det var det snedaste jävla spektakel jag någonsin skådat.


  Den står alltså rak i julgransfoten på bilden, som referens till hur jävla sned den faktiskt var.


Efter lite snickrande fick den dock en mer lodrät position och syrran och jag klädde den efter strikta regler (den skulle ha silvertema, absolut inget gul eller rött - var vår order).


   

Sedan tog jag mig an den mest otacksamma uppgiften av denna värld, nämligen att städa ur förrådsgarderoben hos min far. Gubben blir så grinig när man börjar slänga saker, i synnerhet de sakerna han aldrig någonsin får någon användning för och som inte heller har något sentimentalt värde, alltså den där absoluta skiten som "kan vara bra att ha". Jag tog hjälp av syster J och vi fick ihop 6 påsar med skit. Sedan var min energidepå förbrukad och jag gick till sängs.


På julafton började dagen med en tur ut i den åländska skärgården för att hälsa på mormor och morfar samt gammelfarmor som fyller hela 103 år i januari. Anledningen till att jag nämner hennes höga ålder är för att tanten bättre minns när hon träffade mig senast än vad jag gör, vilket är rentav pinsamt.


Sedan traskade vi ut i den delen av den åländska urskogen som tillhör min morfar, tillsammans med mamma och bihang för att leta reda på en passande gran. Vi hittade en till slut, men huruvida den faktiskt låg på morfars mark låter vi vara osagt.


 

Den granen åkte vi sedan och klädde hemma hos min mor, alltså gran nummer tre för min del. Jag överväger nu starkt att inleda en karriär som granstylist, sett till min imponerande erfarenhet.


  Jag fick förvisso lite hjälp av bland andra syster S, som synes på bilden.


Systrarna bakade pepparkakor också och sammanställde ett pepparkakshus. Notera bomullspaddarna som fick stå till tjänst istället för vanlig bomull:


 


Sedan drack vi mer glögg, öppnade julklappar och umgicks lite till innan jag och syster J åkte till farsgubben igen för att genomgå julritualen ytterligare en gång. Vi åt julbord, drack mer glögg och öppnade mer julklappar. Farmor som gjorde även en lite visit och jag fick två par egenhändigt stickade yllesockor av henne, vilket nog var en av de bästa julklapparna (det är först nu man börjar uppskatta mjuka paket). Sedan ägnade jag resten av kvällen åt lite filmtittande; The Boondock Saints, som jag gillade skarpt.


På juldagen bar det av till stall Midgård igen, men nu stod det ridning på schemat! Jag fick låna Stjarni eftersom hans ägare var bortrest. Hästen pep och bockade varje gång vi skulle trava, men ja överlevde och det var spännande att rida en häst man inte är van vid. I red Tvistur och en annan tjej, E, följde med på Fogeti. En riktigt trevlig tur!


  Gulle Stjarni!



På kvällen körde syster J in mig till stan där vi hälsade på mamma igen och åt julmatsrester, spelade sällskapsspel och klappade kattungar. Hennes katt Nemis 5 ungar som hade öppnat ögonen var "the center of attention" och alldeles, alldeles underbara.


    Små lurvbollar...


  ... och sällskapsspel.


På annandagen tog jag mig inte för något annat än en promenad och en stunds tecknande, senare även en film.


På tisdagen, alltså i går, var det dags för hemfärd. Båten gick klockan 08.00, så jag var tvungen att stiga upp vid 6 för att hinna med morgonritualen. I följde med mig till Stockholm och det var väldigt trevligt att ha shoppingsällskap. Sedan gick tåget hem till Herrljunga strax innan fem. En relativt lugn och stillsam jul, alltså. Hoppas ni också hade en trevlig julhelg!

 
 
Mikaela

Mikaela

28 december 2011 23:25

Välkommen tillbaka! Haha shit vilken sne gran.

Sv; Jag var på Hööks rea i butiken här och förväntade mig att göra fynd, men det var så utplockat att jag snopet kom ut tomhänt:(

http://svippostina.blogg.se

 
Anna

Anna

28 december 2011 23:56

Jag måste bara säga att Ganti verkar HUR MYSIG SOM HELST!! Tänk vad folk missar som inte kan tänka sig att köpa denna "oslipade diamant"!!! Han är ju helt underbar!! Jag hade inte tvekat en sekund om jag skulle köpa en islänning...då hade jag slagit till direkt:D

Vilka otroligt fina kattungar!! Tycker om den gråfärgen. Var förra katt Sixten var grå och så himla fin:D

Svar:Marmeladen blev verkligen supergod!! Kan varmt rekommendera den:D

Du har helt rätt!! Varför ska man gå och lägga sig tidigt om man inte måste;) Hi hi!!

Skönt att du hade en bra semester:)

Jag har inte brytt mig om TR heller då jag inte tävlat på 10 år. Finns ingen anledning att lusläsa när man inte behöver tycker jag;) Undviker också helst stora loggor och köper gärna helt "loggfritt" om jag har möjlighet och prisvärt istället:D Eller när Hööks har REA;)

De flesta valacker är fogliga som tur är:) T var ju mer mot hingsthållet när jag fick hem honom...så att gå från det till att bli så lugn och trevlig som han är idag är helt fantastiskt:D Idag är han mer som en "normal-snäll" valack:)

Den här gången när jag skulle köpa häst hade jag 2 krav: Valack och max 8 år gammal. Jag fick tag på en valack som var 6 år=NÖJD

Mvh Anna & Tabasco:)

http://www.anaby.bloggplatsen.se

 
ullis

ullis

29 december 2011 20:09

Härligt att se lite bilder från Åland och en liten film från midgård. Blir sugen på att själva åka å hälsa på när jag ser bilderna =). Låter som att du haft en skön julhelg =)

http://austri.bloggplatsen.se

 
Frida

Frida

30 december 2011 16:11

Du verkar ha haft väldigt trevligt :) Men det var en väldigt sne gran! Kommer ihåg när min pappa sett ut en gran och sen skulle hugga ner den i mörker och tog fel, hem kom han med en 4 meter hög gran...och sågade av toppen.

http://guffiframidfelli.blogg.se

 
Ingen bild

Ida

30 december 2011 17:11

Vi var ut på tur i onsdags, jag trodde min sista stund var kommen.. Jag är framvalvet evigt tacksam för att jag satt kvar! Stjarni betedde sig jättebra först, jag utvecklade en strategi att hålla huvudet högt på honom innan vi travade/galopperade vilket funkade ypperligt. Sen på hemvägen drog Foggan iväg i en satans fart, och Stjarni tyckte det var ett ypperligt tillfälle att lägga av århundradets bocksprång.. Det hela resulterade i en häst som går orent nu, saamari. Nu får han stå och skämmas i hagen och jag hoppas att han int har nåt värre fel. Är nog bara nån lindrigare sträckning hoppas jag, han är i alla fall inte svullen eller öm i benen. Han reagerade inte heller när jag klämde igenom bogarna, men nånting är det som inte riktigt är som det ska. Alltid är det nåt!

islandstokan

30 december 2011 20:05

Hoppsan! Haha, pep han något också? Hoppas han är återställd inom kort, tills dess tycker jag faktiskt han kan stå och skämmas lite.

 
Ingen bild

Ida

30 december 2011 21:09

Han hann inte pipa :P ska låta honom stå över nyårshelgen nu och fara dit på måndag. Ser han hyfsat ren ut blir det lugnt lösgörande i ridhuset.

islandstokan

30 december 2011 21:12

Låter som en bra plan. Han har nog repat sig då, så länge han inte får hjärtsnörp av fyrverkerierna.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av islandstokan - 5 maj 2013 17:41

Om någon råkat missa det så har min blogg flyttat till annan plats, nu finner ni mig här: http://videungens.wordpress.com   Nu uppdaterar jag hyfsat regelbundet så se till att lägga till adressen i er Bloglovin (eller liknande) så missar ni inget...

Av islandstokan - 19 april 2013 20:30

Jag har bestämt mig för att flytta bloggandet till en reklamfri domän, så nu får ni se till att lägga till den här bloggen i er BlogLovin': http://videungens.wordpress.com/ ...

Av islandstokan - 19 april 2013 16:45


Idag var det dags för Rósa att få sommardojor på fötterna (äntligen!), men klantig som jag är hade jag tagit fel på tågtiderna och hann inte ut i tid till hovslagaren skulle komma, så J var snäll och tog in Rósa åt mig. Jag har tur som står i ett sta...

Av islandstokan - 18 april 2013 21:55


Idag har det blåst väldigt friskt. Jag hade planer på att rida men bestämde mig istället för att följa med och titta på när  J (som jag står inackorderad hos) skulle rida för dressyrtränare. Det var intressant att se något annat än islandsridning f...

Av islandstokan - 16 april 2013 20:54


Ovido - Quiz & Flashcards