Direktlänk till inlägg 31 december 2011

Resumé av 2011

Av islandstokan - 31 december 2011 20:07

Ja nu är det inte många timmar kvar innan året skiftar och det verkar vara lite obligatoriskt att som bloggare sammanfatta det gångna året i ett inlägg, vilket jag också hade tänkt göra (väldigt kortfattat):


Januari: Nell flyttade hem till oss, alldeles vilsen och så tusans söt. Ute var det kallt så satan och mängder av snö. Jag började rida Rósa, fast hon var oskodd och det resulterade i att vi gick omkull, som tur var klarade vi oss båda oskadda. Rósa hade en rymmarperiod utan dess like som resulterade i att hon var tvungen att stå inne väldigt mycket (skitigare box har jag aldrig mockat) och till slut fick hon byta hage och gå på fri tillgång istället.


     


Februari: Det var fortfarande kallt så satan, men Rósa började i alla fall fälla lite päls. Någon hade glömt vrida åt kranen i stallgången en kväll vilket resulterade i en isbana i stallgången och fruset spån i alla boxar morgonen därpå. Inte alls kul. Roligare var ju då Eurohorse-mässan!


     


Mars: Eyja anlände från Island! Pälsäten och skral och allmänt skeptisk till livet, men ack så söt! Snön började äntligen smälta och jag och Pojken flyttade från Borås till Herrljunga. Första vilsna Nässelfjärilen hittade jag på gödselstacken denna månad.


    


April: En tämligen händelselös månad verkar det som. Jag jobbade mest med Eyja och hennes tillitsproblem, men red även Rósa en hel del och vi började sakta men säkert lära känna varandra. Sleipnir flyttade till stallet. Äntligen var snön väck!


     


Maj: Rósa åkte iväg till Magni och Vordis (Daladis föl) föddes, samma dag som Mymlan fick en kull kattungar, där Minna var en av dem.


     


Juni: Rósa kommer hem igen, konstaterad dräktig! Äntligen är det sommar på riktigt och kattungarna blir bara sötare och sötare.


     


Juli: Ganti kommer till världen och jag opereras för gallbesvären jag haft i ett års tid. Jag åker till Åland och hälsar på fina islandshästar. Pojken provar att rida Rósa vilket slutar i en skentur.


     


Augusti: Minnas syskon, Milla (på bild) och Misa, flyttar hemifrån. Ganti växer, och växer. Rósa skrapar upp mitt knä mot en stor stenbumling när vi är ute och rider och jag får en äcklig infektion som följd.


     


September: Hösten står för dörren, jag har ingenting intressant eller roligt alls att tillägga rörande denna månad. Inga skador heller lyckligtvis!


     


Oktober: Hästarna klipps och jag börjar rida Daladis igen! Sedan halkar jag och bryter handleden, tjohej. Så ingen ridning i två månaders tid. Klippningen något bortkastad med andra ord.


     


November: Fortsatt ridförbud på grund av handleden. Det regnar och regnar och regnar... Får prova på att köra för första gången i mitt liv. Ägnar fritiden åt att läsa böcker och klappa på hästar.


     


December: Ridförbudet hävt! Hämtar hem lille Urban och åker till Åland och firar jul med familjen, rider Rósa och Daladis igen.


     


Ja, så var det med det året. Hoppas ni känner att de senaste tolv månaderna varit på den bättre sidan och att ni inte besitter lika mycket ångest som jag själv över att året gått så oroväckande fort.


Gott nytt år!

 
 
Frida

Frida

31 december 2011 22:31

Du verkar haft en bra år även om det var några skador och det slutade ju med bra med att du fick rida igen :)

http://guffiframidfelli.blogg.se

 
Natalie

Natalie

1 januari 2012 09:59

Spännande! När man tar månad för månad så har det ju faktiskt hänt en hel del under ett år!
Tycker allt att jag kan se Grimmers bakdel på kortet med Rósa från januari. ;-)

http://mossmoss.blogg.se

 
Elina

Elina

1 januari 2012 15:01

Ditt år verkar ha varit bra, bortsett från alla skador då!

SV: Det hade verkligen varit skönt! Kommunen kunde stå för raketer vid tolvslaget tycker jag! Inatt sköt dem raketer alldeles bakom min bil, samt kastade tända cigaretter på min bil.. Dem ska nog vara glada att dem lever nu..

Det blev en jäkla resa vi gjorde 2011. Och ja, jag hoppas att 2012 blir mycket bättre!

Här är det ganska mycket snö, och nu snöar det ännu mer. ;)

Jag får göra det!
Hehe, det förstår jag! Inte många hästar som är kolugn när träden börjar falla, förutom Filipus då. Han är inte ens rädd för älgar.. Men då är han rädd för vägskyltar och soptunnor istället. ;)

http://icelandic.bloggplatsen.se

 
Frida

Frida

1 januari 2012 15:47

Svar: Du har varit med länge iaf vad jag minns :) Jag hoppas det blir bättre än denna dag, han var helt hispig och jobbigt efter natten :p Men snö har vi fått!

Vad bra :) Jag har inte provat den andra sorten och den luktar ju inte lika gott, men den kan säkert också vara god :)

Det blir det säkert :)

http://guffiframidfelli.blogg.se

 
Ellen S

Ellen S

1 januari 2012 19:45

gud vilken söt header! :D

http://www.lnsjogren.blogg.se

 
Tessan

Tessan

1 januari 2012 22:30

Nu har jag tagit mig så långt att ta hem tyglarna :):) så snart så!

http://thereseflodin.blogg.se

 
ullis

ullis

2 januari 2012 11:53

Härligt! Det låter som att det har hänt en hel del under året som gått ändå =).

SV: Kan hålla med om att vissa berättar kanske lite allt för mycket på sina bloggar om sin själva. och visa slänger upp kanske mer och mindra opassande bilder.

Jag har jagat lite till och från under årens gång. men min jägarexamen har jag haft i åtta år, men jag har mest stått på sjuktbanan och skjutit på pappälgar å sånt, men vist ibland är jag ute i skogen dock är det en dyr hobby så det går i perioder. Det hela började med att jag gick på ett naturbruksgymnasium där jag läste djur och viltvård. Och framförallt läste jag inriktning till djurparkskötare som jobbar i djurpark. och för att få skjuta bedövningspilar på tigrar och lejon mm så behöver man jägarexamen så det var så det hela började. jag tog jägarexamen helt enkelt för att lättare kunna få jobb på en djurpark. =)

jaha, tråkigt att hon slutat med verksamhet men kan tänka mig att det är slitsamt, vad ska hon göra i framtiden då? Bara köra på avel eller? Det låter lovande att det finns några unghästar kvar sist jag träffade henne så sa hon att hon skulle ägna sig åt att rida in lite unghästar under hösten =)

http://austri.bloggplatsen.se

 
Agnetha

Agnetha

2 januari 2012 14:29

Åh, hade Rósa också en sån rymmarperiod? Jag höll på att bli tokig i vintras.:-p Det var många hästar som rymde förra vintern tror jag...
Det låter som du haft ett fint år, bortsett från operationen (fast det kanske gjorde saker bättre) och att du bröt armen.
Önskar dig en fin fortsättning på 2012! Ser med spänning fram emot att få se vad Rósa gömmer i sin fluff-mage. Tänk om det är en silversvart! :-o Du verkar ju ha tumme med det där med färg, tänker på Ganti som har både bläs och "sötfärg". ;)

http://kvarnlycka.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av islandstokan - 5 maj 2013 17:41

Om någon råkat missa det så har min blogg flyttat till annan plats, nu finner ni mig här: http://videungens.wordpress.com   Nu uppdaterar jag hyfsat regelbundet så se till att lägga till adressen i er Bloglovin (eller liknande) så missar ni inget...

Av islandstokan - 19 april 2013 20:30

Jag har bestämt mig för att flytta bloggandet till en reklamfri domän, så nu får ni se till att lägga till den här bloggen i er BlogLovin': http://videungens.wordpress.com/ ...

Av islandstokan - 19 april 2013 16:45


Idag var det dags för Rósa att få sommardojor på fötterna (äntligen!), men klantig som jag är hade jag tagit fel på tågtiderna och hann inte ut i tid till hovslagaren skulle komma, så J var snäll och tog in Rósa åt mig. Jag har tur som står i ett sta...

Av islandstokan - 18 april 2013 21:55


Idag har det blåst väldigt friskt. Jag hade planer på att rida men bestämde mig istället för att följa med och titta på när  J (som jag står inackorderad hos) skulle rida för dressyrtränare. Det var intressant att se något annat än islandsridning f...

Av islandstokan - 16 april 2013 20:54


Ovido - Quiz & Flashcards