Alla inlägg under januari 2012

Av islandstokan - 30 januari 2012 17:17

Det ska komma en tjej och titta på Eyja på fredag, hon verkade trevlig. Ytterligare två har mailat en del så jag förmodar att hon kommer bli såld inom kort, men det känns så himla motigt. Jag tycker så mycket om Eyja, hade jag bara haft råd hade hon aldrig flyttat. Men nu är det ju precis så det ligger till - jag har inte råd. Ekonomin går på knäna och jag får vara glad om jag har råd att behålla skäckskruttan.


En annan människa ska komma och provrida Daladis i morgon, så hon kanske också blir såld snart. Jag har ingen lust att rida henne längre eftersom jag känner att det kommer kännas jobbigare om jag fortsätter rida henne som vanligt om hon sedan plötsligt flyttar. Det tar emot för mycket.


Sedan blir det ju bara Rósa kvar. Eller inte är det väl så "bara" egentligen, i synnerhet inte om det blir ett friskt och välmående föl också senare i vår, men ändå. Ingen Eyja och ingen Daladis...

Av islandstokan - 29 januari 2012 12:34

Hoppsan, var blev bloggandet av? Jag har inte mycket nytt att uppdatera med tyvärr, därav torkan. Har mest pysslat med Rósa, varit ute på promenader och longerat. Rósa är lite uttråkad men nu när hon inte har skor och det är halt på sina ställen vill jag inte rida, det kommer bara barka åt helvete och jag tänker inte trilla av och slå mig igen så snart efter att äntligen ha återhämtat mig från förra ofrivilliga avsittningen. Självbevarelsedrift, mina vänner.


Fick hem senaste Hööks-katalogen i veckan och egentligen har jag bara en sak att säga för att återge min spontana reaktion då jag bläddrade igenom den; Vad i hela helvete?


Ponnytäcken för St Patrick's Day, schabrak som ser ut att vara resultatet av en redig acid trip och en uppsjö av psykadeliskt färgade plagg.


 

Knarkade kombilindor.


 

Knarkat regntäcke.


Ajaj, efter några sidor kändes det som att mina ögonlober stod i full brand. Fast ni är säkert en hel hög som tycker att färgglatt är kalas och jag är alldeles för lat för att plocka fram krucifixet så ni får för all del hållas.


Några fina prylar fanns det ju, men eftersom jag just nu har köpstop "because of reasons", så får det vara så länge. Har ni eller kommer ni köpa något ur det nya sortimentet?

Av islandstokan - 24 januari 2012 23:08

Idag började jag plugga "på riktigt" och nu har jag bytt från distans till vanlig närvaro, vilket betyder att jag kommer ha skola de flesta dagar i veckan och är lite mer bunden. Det känns bra faktiskt, pluggandet haltade rätt rejält i höstas men nu tar jag nya tag igen.


Problemet med Gantis pass har också löst sig förresten, betäckningsrapporten finns äntligen registrerad på WF så nu kan jag skicka in passansökan. Det här betyder i princip att Ganti redan är såld eftersom det bara hängde på passet och det känns jättebra för jag tycker den här tjejen som tingat honom verkar himla trevlig och vettig på alla sätt!


Och så har jag börjat träffa en ny psykolog, vilket också är bra. Det känns skönt att få hjälp med att reda ut alla tankar och funderingar och få lite rätsida på saker och ting, det behövs verkligen.


Sedan har jag dessutom börjat göra försök till en sundare livsstil också. Lite mer grönsaker, lite mindre choklad och lite mer motion. Inga stora förändringar, men jag känner att det var dags att göra något åt extrakilona som jag samlat på mig under hösten och bara rent allmänt börja må bättre.


Så, så här ett par veckor in på det nya året tror jag att 2012 blir ett riktigt bra år om det fortsätter så här.

Av islandstokan - 22 januari 2012 19:34

(Haha, ungefär som Gissa Bajset, fast sötare).


Nåväl, för att fira att jag  tror mig ha känt ett litet föl som rumsterar om i Rósas mage tänkte jag hålla en bloggtävling där ni läsare får gissa på födelsedatum, kön och färg! Alla gissningar publiceras i en lista nederst i detta inlägg och den som kommer närmast vinner ära och berömmelse!


Fölets föräldrar är:

IS2006258133 Rósa frá Vogum (silverbrunskäck, e. fux, u. brunskäck, ee. silversvart)

SE1998108361 Magni från Gnubbarp (svart, e. brun u. fux)


Och så här är chanserna för de olika färgerna på fölet enligt WF:

25% fux

24,1% brun

24,1% silverbrun

13,4% svart

13,4% silversvart


Och 50% chans till skäck


Beräknad nedkomst är månadsskiftet april-maj (29 april för att vara exakt om jag inte missminner mig, men det är också Rósas första föl så oddsen för att hon går över tiden är relativt höga, så ha det i åtanke).


Sätt igång och gissa! Själv gissar, eller snarare kanske hoppas, jag att det blir ett silversvartskäckat sto den 4 maj.


30/4, hingst, silverbrunskäck, gissar Janina

30/4, sto, svart, gissar Katta

1/5, hingst, svart, gissar Titti

2/5, sto, silverbrun, gissar sambon

2/5, hingst, svartskäck, gissar Minou

3/5, hingst, silverbrunskäck, gissar Ullis

3/5, hingst, svartskäck, gissar Ida

4/5, sto, silversvartskäck, gissar jag själv

5/5, sto, silverbrunskäck, gissar Frida

5/5, sto, svartskäck, gissar Alexandra

5/5, sto, rödskäck, gissar Helena

5/5, sto, silverbrunskäck, gissar Clara

6/5, sto, fuxskäck, gissar Tessan

7/5, hingst, fuxskäck, gissar Elina

10/5, hingst, fuxskäck, gissar Mikaela

11/5, sto, silversvartskäck, gissar Nina

12/5, hingst, brunskäck, gissar Anna

13/5, sto, svart, gissar Sophia
15/5, sto, fux, gissar Tina

25/5, hingst, fux, gissar Agnetha

Av islandstokan - 22 januari 2012 18:47

Vi har faktiskt fått lite snö nu, får väl se hur länge det ligger kvar bara. Ungefär 5 cm tror jag det är.


 


Red ut en sväng på Daladis och fick sällskap av H på Prydi. Bortsätt från att hästskrället stack med mig en gång gick det rätt bra, jag satt kvar i alla fall!


 

Fullt ös, medvetslös!


Och vet ni vad? Jag tror minsann jag kände några sparkar i Rósas mage idag! Det verkar vara en liten vilding, för det kom en liten knuff eller två med jämna mellanrum. Om det nu inte bara rörde sig om gaser, haha!


 

Rósa är förresten inne i en mysperiod just nu och brukar komma och möta mig i hagen med spetsade öron. Gulleponnyn!


Nej nu ska jag bänka mig inför Ponnyakuten! ;)

Av islandstokan - 20 januari 2012 15:47

Jag har funderat lite på vilket det bästa sättet är att förvara alla borstar och småprylar på och tänkte att jag kunde göra ett inlägg där alla de olika lösningarna jag hittills stött på finns representerade. Kanske är det någon av er som funderar på att byta låda och är nyfiken på alternativen?


Hur förvarar ni era borstar och vad tycker ni är för och nackdelarna med just ert sätt?


1. "Pallåda"

 

Exempel från Horze.

+ Att den funderar både som förvaring och pall i ett, vilket är bra i synnerhet om man äger en större häst.

- Antagligen den bökigaste förvaringen av dem alla, den tar ju liksom en hel del plats.


2. Ryktbox

 

Exempel från Hööks.

+ Slagtålig och rymmer mycket. Går att stänga och många går även att låsa.

- Ganska bökig, dålig översikt.


3. Putslåda

 

Exempel från Hööks.

+ Utmärkt översikt, relativt billig.

- Inga låsmöjligheter, lätt att saker trillar ur. I ärlighetens namn ganska ful.


4. Ryktväska

 

Exempel från Börjes.

+ Lätt att hålla ren, bara att slänga i tvättmaskinen. Lätt att bära med sig.

- Inga låsmöjligheter, vissa har dragsko medan många är helt öppna. Kvaliteten brukar vara lite si och så, de blir lätt slitna.


5. Boxgardin

 

Exempel lånad från Horze.

+ God översikt, lätt att hålla ren (tvättas i tvättmaskin).

- Knölig att flytta runt, lämpar sig bäst där den kan hänga nära till hands tan att behöva flyttas. Slits ganska lätt.


6. Ryktpåse

 

Exempel lånad från Hoppla.

+ Billig, tvättas enkelt i maskin. Enkelt att sy en personlig på egen hand.

- Kass översikt, blir snabbt sliten.


7. En vanlig jävla hink

 

Exempel från Clas Ohlson.

+ Billig, bra översikt.

-  Går inte att låsa eller stänga, lätt att välta omkull.


8. Prylkorg

 

Exempel lånad från Hööks.

+ God översikt, samlas inte en massa smuts i botten.

- Inte idealisk när man är på resande fot, bättre att hänga den permanent i stallet, nära till hands. Går inte att stänga eller låsa.


9. Cykelkorg

 

Exempel lånad från Clas Ohlson.

+ God översikt, den mesta smutsen faller ur av sig själv. Lätt att ta med sig och går både att ställa ner och hänga upp.

- Inte det vackraste alternativet och går inte att stänga/låsa. Lätt att slå omkull.


10. "Verktygslåda"

 

Exempel från Smartpak Equine.

+ God översikt, lätt att hålla ren. Går att snickra själv om man är lite händig. Snyggt med trä.

- Går inte att stänga eller låsa. Lätt att något trillar ur.

Av islandstokan - 20 januari 2012 14:10

Idag har alla tre hästar blivit verkade, och det gick jättebra! Det var första gången för Ganti så jag visste inte hur han skulle reagera, men lillkillen skötte sig exemplariskt! Lite ostadigt var det ju, men han lyfter hovarna så snällt och bråkar just inte alls. Rósa och Eyja var det inte heller några problem med, så guldstjärnor till alla tre!


Jobbade Rósa lite vid hand efter det. Vi gjorde egentligen inget särskillt, bara lite aktivering så att hon skulle ha något att fundera på en stund. Hon är ju fortfarande ung och behöver jobba med huvudet för att inte bli för rastlös. I helgen blir det nog longering eller en promenad.


Förresten är fölet beräknad till månadsskiftet april-maj, så det är drygt 15 veckor kvar. Ett silversvartskäck stoföl har jag ju bestämt att det ska bli (men jag är så klart nöjd så länge det är ett friskt litet föl som ploppar ut). Jag funderar på att göra så där som gravida bloggare ibland gör och göra det hela till en tävling för er läsare där man får gissa födelsedatum, kön och färg*, vad tror ni om det? Lite lagom töntigt.


*För det mesta brukar gravida bloggare inte begära att man gissar färg på deras barn, men variationerna tenderar ju också att vara mindre hos människor än hos islandshästar.


 

Rósa för ganska exakt ett år sedan.

Av islandstokan - 18 januari 2012 23:07

Jag måste medge att låta bli att rida Rósa känns som ett väldigt bra beslut just nu, idag när vi var ute och promenerade fick hon så bråttom i en nerförsbacke i skogen att hon drattade på ända (det var lite halt då det låg en massa havförmultnade löv på stigen). Hon kom dock kvickt på fötterna igen och traskade sedan moloket efter mig hela vägen hem, synbart förnärmad över att jag var med och bevittnade det lilla missödet. Rósa är ungefär lika säker på foten som ett rådjurskid.


    


Rósas regnskållor är redan så gott som borta, förresten. Alla vätskande "sår" har helnat och inga nya krustor har uppkommit, dock är det ju fortfarande helt hårlöst där skållorna varit så jag är inte säker på om jag vågar lägga på någon sadel än. Vad tror ni?


Tjejen som var och kikade på Ganti idag verkade gilla honom och det ser ut att bli ett köp bara han får klartecken från SIF så att passet kommer iväg dit. Så nu får ni hålla tummarna allihop!


Idag har Eyja och jag tränat styrning igen och jäklar vad damen hade bråttom. Det var bara att hänga på och styra bäst det gick. Hon hade inte riktigt tid att lyssna på varje tygeltag, men över lag var hon väldigt samarbetsvillig och verkade tycka det var kul att komma ut. Det blir nog ridhäst av henne också, så småningom.


 


H och jag diskuterade Eyjas hull och kom fram till att fri tillgång nog vore att föredra för ston med föl, så nu blir det antagligen så. Rósa och Daladis är  det väl främst som inte behöver mer mat av hästarna i den hagen, men de lär vara mycket glada för det ändå, de små tjockisarna...

Ovido - Quiz & Flashcards