Direktlänk till inlägg 7 januari 2012

Martingal - ingen hjälptygel?

Av islandstokan - 7 januari 2012 14:05

Från senaste Ridsport Special (nr 2 2011):

 


Personerna de hade pratat med var verksamma i olika discipliner inom ridsporten. Många av dem verkade rörande överens om att de "inte använde några hjälptyglar, bara martingal", och då undrar jag: Vad är det som gör att martingalen inte är en hjälptygel? 


Vilken underlig tankegång, tycker ni inte? "Jag använder martingal och då är det ingen hjälptygel, för jag använder inte hjälptyglar". Sedan när är det en godtagbar bortförklaring för någonting?


Det är ju lite som att Josef Fritzl skulle säga: "Ja, jag förgrep mig på min egen dotter, men det är inte incest, för sådant sysslar inte jag med."*


Nu menar jag inte att jag är emot alla hjälptyglar och att de som använder martingal borde halshuggas, utan bara att jag anser att det absolut är en hjälptygel och att det är fånigt av människor att sticka under stolen med att det är det för att de själva använder en sådan. Martingal är lika mycket hjälptygel som en tidemann, till exempel, de har bara olika funktioner.


Eller vad tycker ni, är det jag som hårdrar det?


*Ja, jag jämförde hjälptyglar med incest där, fy fan för mig!

 
 
Alexandra

Alexandra

7 januari 2012 14:54

Martingal borde ju helt klart räknas som hjälptygel, den hindrar hästen får att slå upp alltså hjälper den ryttaren att hålla ner huvudet.
Riktigt fånigt argument! Jag tycker ändå din jämförelse var bra, då ser man klart och tydligt hur dumt det låter!

Sv: Ja, min lägenhet är ju inte så fasligt stor! Dock kommer jag förhoppningsvis ha flyttat ihop med min pojk tills dess men jag vet inte hur stort vi kommer att ha det då. Kanske att någon kan sova över. Annars finns det gott om hotell, vandrarhem och bob i Eskilstuna.

Nu tar du bara till en dålig bortförklaring för att slippa sätta upp mål ;) Sätt upp dem på kylskåpet!

http://barefootangel.blogg.se

 
Janina

Janina

7 januari 2012 17:15

Klart det är en hjälptygel!

http://jannefix.blogspot.com

 
Anna

Anna

7 januari 2012 18:18

Jag använder ingen annan hjälptygel än martingal till T. Men visst är det en hjälptygel anser jag i allfall!! Pga att han stegrar och kastar om en hel del fortfarande vid uteritter och kan bli rätt så upprörd vill jag ha martingal när jag rider ut med honom. Mest för min egen skull!! Eller rättare sagt för att jag lättare ska kunna kontrollera honom;) Lugnar han ner sig framöver kommer jag att skippa den men tills vidare får den sitta på:)

Svar:Superbra pris!! Tycker även om att den går att ställa i princip vart som helst:)

En del verkar vara så forcerade när de läser hästannonser!! Har hört flera som säger att det frågor om sånt som står i annonsen redan?? Eller precis som du säger INTE förstår hur mycket eller lite hästen är riden?? SUCK!!

Ärlighet är en förutsättning när man ska ta sig an en speciell häst. Från bägge sidor!! Jag visste vad jag fick hem för häst och allt jobb som hörde till. Och ägaren visste att jag kommer att lägga ner min själ på hästen och funkar det inte skulle han få "somna in" för vi var helt överens om att han INTE skulle vidare!! Nu löste det sig på ett otroligt bra sätt för oss alla 3:D

Jag håller verkligen tummarna att det finns seriösa personer av de som mailat till dig!!

Mvh Anna & Tabasco:)

http://www.anaby.bloggplatsen.se

 
Agnetha

Agnetha

7 januari 2012 19:12

Jag tycker inte riktigt att martingal är en hjälptygel på det sättet som te.x graman o dylikt eftersom den inte påverkar hästens sätt att arbeta. Jag hade martingal på strumpan ibland när hon var ivrig och "viftade med huvudet" - eftersom hon hade så kort hals hände det att hon fick tyglarna över på fel sida. Martingalen höll ordning .. typ..

SV: Yep, han heter Linbjörn. Snyggt va? Fast inte hästen jag kör då, utan hans kompis. Tycker också det är fint. Det är skitjobbigt med de där oseriösa spekulanterna ... man blir bara trött. särskilt om man sitter lite i sjön som du gör nu, och verkligen behöver få iväg pållarna (som jag fattar det).

http://kvarnlycka.blogg.se

 
Mikaela

Mikaela

7 januari 2012 20:59

Haha men vad är det då? Om det inte är en hjälptygel? Mycket intressant måste jag säga.

Haha fy dig! Då förgriper jag mig på Oddi rätt ofta;) Det var väl vad Frtizel gjorde också i och för sig...

http://svippostina.blogg.se

 
Ingen bild

Katta

7 januari 2012 22:22

jaha, nu tycker vi så där olika igen :) hahahaha! Jag har själv läst artikeln i Ridsport och tycker som de - att det inte är en hjälptygel. För använder jag martingal så gör jag det för att hästen när den tex hoppar eller är väldigt pigg slänger upp huvudet och eftersom jag inte vill bli nockad, hjälper mig martingalen att förhindra det. Men tex en Thiedemantygel hjälper mig att rida hästen i rätt form. Martingalen skall ju aldrig användas för att få hästen att arbeta med ryggen på rätt sätt, det skall däremot en Thiedemantygel göra. Vi använder ofta Thidemantygel på Rebel eftersom han är så himla stark och då ger den en positiv hjälp för oss att få honom att gå i rätt form :) :)

Sv: Jag skall ge en fullständig rapport om halmpellets. Idag när jag släppte in honom i boxen så började han äta av det så jag hoppas att det finns nåt kvar när jag kommer imorgon!

 
Sanna

Sanna

7 januari 2012 22:41

Jag förstår inte varför inte martingal skulle vara en hjälptygel. Eller, om de inte tycker att det är en tygel så är det ju i alla fall någon form av hjälp.
Jämförelsen lämnar jag okommenterad ;)

http://sannasant.blogg.se

 
Anna

Anna

8 januari 2012 13:52

Svar:Hi hi!! Det gäller att kolla runt lite och fundera på OM man kan använda dem till något annat än de är tänkt till;) Jag tror att de blir jättebra att ha lindor och paddar i:D

Jag tror att eftersom folk anser att det är så milt hjälpmedel så är det inget "riktigt" hjälpmedel;) Jag har heller inget emot att folk använder martingal om den INTE är för kort!! Hellre att man har den för lång istället...den gör ju endast verkan när hästen höjer halsen hur som helst;)

Det är märkligt med en del köpare...de verkar tyvärr inte riktigt förstå innebörden av texten i annonsen!! Tabascos förra ägare fick sortera bort rätt så många pga att de INTE förstog att han var en "problemhäst" trots att det stog klart och tydligt i annonsen:S

Tack det värmer otroligt mycket när du säger det:D Jag är otroligt glad att jag fick ta hem Tabasaco på prov!! Som jag kände när jag fick hem honom var det 50/50 om jag skulle lyckas få ordning på honom eller inte. Efter 4 månader steg det till 75/25 till fördel om man säger så;) Allt har gått över förväntan då jag faktiskt inte trodde att jag skulle kunna rida ut med honom så bra som jag gör idag...eller kunna lasta honom och åka in och rida i ett ridhus eller hoppträna med honom!! Så att gick helt klart överförväntan:D Jag tror att för att lyckas med en sån här speciell häst måste man GE DET TID OCH HA OTROLIGT LÅNGT TÅLAMOD!! Vissa dagar var jag så glad över "småsaker"...att han gjorde halt UTAN att stegra...att han stog stilla när jag satt upp osv. Eller när jag galopperade för först gången med honom efter 1 år och fick tårar i ögonen!!! Det är såna "små ögonblick" som har gjort att jag har orkat jobba vidare:)

Idag kan jag "säga ifrån" till honom på skarpen och han "köper det" utan att bli arg eller stressad på mig:) Jag rider dock fortfarande INTE med pisk och sällan med sporrar...utan försöker få allt att fungera ändå i samband med ridning:)

De som ser honom idag och hur lugn och harmonisk han är idag säger att de har svårt att se HUR han var tidigare...när han var hysterisk och farlig!! Många säger också att det är få personer som skulle ha stått ut och haft tålamod med honom;) Jag tror dock att när man är "upp-i-allt" så tänker man inte så..utan jag har haft "en plan" och jobbat vidare från dag till dag..vecka efter vecka...månad till månad och år för år:) Hade han helt flippat ut någon gång med "mitt liv som insats" så hade jag mest troligt fått mig en riktig tankeställare och då förmodligen fått ta ett helt annat beslut angående honom än det jag tagit idag. Men hittills har det inte hänt..vilket jag är tacksam över:D

Jag brukar även säga att om jag har lyckats få Tabasco så lugn och trevlig som han är idag...kan i princip VEM SOM HELST lyckas med en halvkrånglig häst:D Det finns alltid hopp!!!

Hoppas att du får en jättebra fortsatt dag!!

Mvh Anna & Tabasco:)

http://www.anaby.bloggplatsen.se

 
Elina

Elina

8 januari 2012 14:20

Hur tänkte dem där egentligen? Jag har martingal på Dollan, som en hjälptygel så jag slipper bli knockad när hon slår upp huvudet.

SV: Jag brukar kolla annonser ofta och hittar man något intressant är det väl självklart att man läser 2-3 gånger extra för att få all information om hästen och veta vad man kan fråga om den.

Att sitta i den sitsen är så tråkig, jag önskar att jag kunde hjälpa dig på nåt sätt.

http://icelandic.bloggplatsen.se

 
Natalie

Natalie

8 januari 2012 16:41

Haha, rolig jämförelse! ;-)
Jo men alla hjälptyglar är väl hjälptyglar? Eftersom att inte alla använder martingal så är väl även det en hjälptygel?

SV: Ja jag tycker att han har blivit riktigt fin i kroppen nu. Han är inte alls sådär rak över ryggen och har inte den sluttande "unghästrumpan".
Nej man tycker ju att de borde påverkas av vädret, det kändes så igår.

Det är ju två fina hästar du har, man kan bara hålla tummarna för att någon verkligen ger de en chans och kommer och tittar på dem! Då brukar det vara lättare att hitta en köpare.
Jag ville ju till exempel köpa alla hästar jag tittade på när jag köpte Grimmer... :-p

http://mossmoss.blogg.se

 
Vinetta

Vinetta

8 januari 2012 16:45

Åh, jag är helt lost när det gäller hjälptyglar. Blev alltid lite pinsamt när jag var tvungen att be folk om hjälp på ridskolan under elevensval för att jag inte visste hur man skulle sätta på dem:(

http://hofrungur.blogg.se

 
Mikaela

Mikaela

8 januari 2012 16:47

Sv; Nej hon tryckte på paus i stället för stopp efter varje film och då sparas tydligen inte filmen om man låter den vila ett tag:(

http://svippostina.blogg.se

 
Linda

Linda

8 januari 2012 16:52

Sv: Haha min karl är uppfostrad brukar jag säga :D Därför han hänger med på ridturer ^^

http://www.mittangsull.blogg.se

 
ullis

ullis

8 januari 2012 18:14

hjälptygel säger jag. varför har dem den annrs undrar jag =/. Bra där med reflexer, jan kan tänka mig att många skippar reflexer för att dem anser att det är fult,viss hästmänniskor verkar bry sig med om utseende än om fuktion =)

http://austri.bloggplatsen.se

 
Frida

Frida

8 januari 2012 18:44

Svar: Jag är väl ganska normal i längden, lite kortare, men smal så alla byxor står rakt ut i midjan. Har haft 34 ganska länge, men det är inte alla byxor som finns i den storleken heller.

http://guffiframidfelli.blogg.se

 
Julia

Julia

15 januari 2012 17:47

Klart det är en hjälptygel!

http://ohjuliet.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av islandstokan - 5 maj 2013 17:41

Om någon råkat missa det så har min blogg flyttat till annan plats, nu finner ni mig här: http://videungens.wordpress.com   Nu uppdaterar jag hyfsat regelbundet så se till att lägga till adressen i er Bloglovin (eller liknande) så missar ni inget...

Av islandstokan - 19 april 2013 20:30

Jag har bestämt mig för att flytta bloggandet till en reklamfri domän, så nu får ni se till att lägga till den här bloggen i er BlogLovin': http://videungens.wordpress.com/ ...

Av islandstokan - 19 april 2013 16:45


Idag var det dags för Rósa att få sommardojor på fötterna (äntligen!), men klantig som jag är hade jag tagit fel på tågtiderna och hann inte ut i tid till hovslagaren skulle komma, så J var snäll och tog in Rósa åt mig. Jag har tur som står i ett sta...

Av islandstokan - 18 april 2013 21:55


Idag har det blåst väldigt friskt. Jag hade planer på att rida men bestämde mig istället för att följa med och titta på när  J (som jag står inackorderad hos) skulle rida för dressyrtränare. Det var intressant att se något annat än islandsridning f...

Av islandstokan - 16 april 2013 20:54


Ovido - Quiz & Flashcards