Alla inlägg under januari 2012

Av islandstokan - 4 januari 2012 19:43

Jag har målat boxskyltar (av samma variant som Rósa och Eyja redan har) till de andra hästarna i stallet:


 

H verkade nöjd med dem, och då är jag nöjd! Kanske man borde börja ta emot beställningar?  

Av islandstokan - 3 januari 2012 20:17

...det var väl roligt, hurra!


Nä, nu räcker det fanemig med det här jäkla regnandet, det har ju inte gjort något annat än vräkt ner sedan oktober månad och nu börjar jag bli riktigt, riktigt less på det här tråkiga vädret. Den största nackdelen med att bo i Sjuhärad-området är ju helt klart all nederbörd (Borås lär ju ska vara Sveriges regnigaste stad). Jag hade inte tackat nej till en solsemester just nu...


Istället för en inläggsrelaterad bild på ett regnigt Herrljunga får ni en bild på Norman Reedus (alias Daryl Dixon), bara för att han är så jäkla trevlig att titta på:


 

Av islandstokan - 2 januari 2012 23:17

Jag är egentligen inte speciellt förtjust i snö och is, men just nu skulle de faktiskt sitta bra med lite kyla så att leran förs till. Det är verkligen bara lervälling i hagarna just nu och hästarna ser ut som dränkta råttor. Usch och fy!


          

Av islandstokan - 2 januari 2012 17:03

Ja,årets första ridtur gick ju jävligt bra, måste jag säga... eller inte.


Minns ni att jag skrev att Rósa nog skulle vara piggare om vi red ut en sväng istället för att rida på banan? Någon som kommer ihåg den raden? Idag tog vi oss nämligen en liten skogstur och jojomen, det hade jag faktiskt rätt i.


Rósa var lite flamsig, sprättig och taggad i största allmänhet när det begav sig. Jag tänkte att  vi bara skulle skritta eftersom hon stått så länge. När vi ridit en bit på en skogsväg börjar Rósa trava helt apropå ingenting och innan jag hinner ta ner henne går hon över till galopp och ökar, och ökar, och ökar...


Till slut är det fullt sken upp i skogen (som tur är, är det uppförsbacke och en ganska bred stig). En one-rein-stop var dock inte att tänka på i den farten och oavsett hur mycket jag slet i henne gav hon blanka fan i mig och bara fortsatte springa.


Jag kommer att dö, jag kommer att dö, jag kommer att dö...


Då dyker ett nerfallet träd upp på stigen (ja, på riktigt).


Helvete, helvete, helvete!


Jag tar ett mantag och vågar knappt titta, utan hoppas på det bästa. Rósa seglar över jättehindret (cirka 30 cm över marken) och på något häpnadsväckande vänster sitter jag fortfarande kvar. Men vansinnesfärden fortsätter och vi börjar närma oss sommarhagen (som jag hade tänkt rida igenom på hemvägen). Rósa tar av mot staketet i samma dundrande tempo - och gör en tvärnit. Sedan försöker hon springa längs med staketet men jag lyckas på något vis få in henne på en volt, med sadeln på sniskan, fastklamrad runt hennes hals och till slut stannar hon, ytterst motvilligt.


Jag begriper inte att jag lyckades sitta kvar, men det gjorde jag. Det var otäckt nära att det skulle ha slutat på ett väldigt eländigt vis och ni må tro att jag var torr i munnen och allmänt skakis när jag äntligen fick stop på henne.


Vad fan håller du på med, hästskrälle?!


Rósa står med spetsade öron och väntar på att få springa mer, väldigt brydd över mattes plötsliga humörsvängning.


Jag tar ett djupt andetag, trampar sadeln på rätt och styr ut mot stigen igen, med betydligt kortare tyglar. Rósa försöker springa mer, men jag lyckas med mycket övertalning få henne att låta bli, fast hon fortsätter att ligga på bettet hela vägen hem till stallet, där hon får gå några varv på ridbanan som straff. Där var hon återigen riktigt förbannat seg.


Och jag, som brukar skryta med att Rósa är så stabil för sin ålder, får ta och bita i det sura äpplet - för 2 månaders vila gör till och med henne till ett litet laddat monster.


 

Somliga borde skämmas!

Av islandstokan - 1 januari 2012 18:48

Har ni sett dessa? Eller någon kanske till och med äger ett par av de här ridbyxor med någon sorts stjärtmarkeringar:

   


Märket är FITS, finns hos Sebos och kostar mellan 1195 och 1950 kr beroende på modell, så det rör sig inte om några billiga paltor. Något säger mig att man får betala mer för mindre skoning, vilket ju känns lite bakvänt, även om de förvisso ser rätt bekväma ut.


Vad tror ni, är det här framtidens ridbyxor?

Skapa flashcards