Alla inlägg under februari 2012

Av islandstokan - 23 februari 2012 21:25

...som handen som håller i tygeln, eller vad säger ordspråket?


Tillåt mig motargumentera med följande informationsvideo:


Så kan bett se ut i Indien, men även i många andra länder. Man blir inte lite mörkrädd alltså!


On a different note, tack alla som skickat mail och kommenterat den senaste tiden, det värmer! Jag är inte riktigt redo att ta tag i bloggandet på allvar än men det kommer så småningom. Just nu har jag fortfarande för mycket att tänka på men jag ville ändå visa den här videon för jag tycker den uppmärksammar något som inte många hästmänniskor i våra trakter är medvetna om. Vissa kulturer har en betydligt sämre djurhållning och det är fruktansvärt, just därför tycker jag det är extra viktigt att sprida information så att även hästar i Indien och åsnor i Pakistan kan få en bättre tillvaro.

Av islandstokan - 15 februari 2012 12:41

Bloggen har gått och självdött, tyvärr. Det var egentligen inte planerat att jag skulle ta en paus nu, men nu har det blivit så i alla fall och jag tror jag blir borta ytterligare ett tag. Jag har ingen lust med hästeriet just nu, ännu mindre att blogga om det. Jag har ingen lust med någonting faktiskt. Tyvärr tar jag mig inte tid att läsa era bloggar heller eftersom jag tillbringar väldigt lite tid framför datorn nu för tiden, istället läser, skriver och tecknar jag, samt ägnar mig åt TV-serier och filmer för att undslippa verkligheten (The Walking Dead började nyss gå igen, hurra hurra!). Men sådant är livet, jag befinner mig i en svacka just nu men förr eller senare vänder det och då får jag ta nya tag. Tills dess kommer ni dock inte höra mycket från mig, men vill ni mig något är det bara att slänga iväg ett mail: jh8903@gmail.com.


Tack för alla kommentarer, hur som helst! Jag blir alltid lika glad över varje ny kommentar jag får här på bloggen även om jag varit dålig på att besvara dem den senaste tiden. Angående Gantis pass så skulle SIF faktiskt försöka få tag i tagel från Gantis pappa. Jag vågar inte hoppas för mycket, men det vore ju roligt om de lyckades så Hlekkur kunde få stå med i passet.


På återseende!

Av islandstokan - 8 februari 2012 17:47

Jag är riktigt, riktigt irriterad på SIF just nu. Igår fick jag svar från dem att jodå, det går bra att skicka in passet som det är och slippa staffavgift bara jag gör det omgående, och det var ju i och för sig hyggligt av dem, MEN de kommer inte skriva med Gantis pappa i passet eftersom Ganti nu är äldre än 6 månader och då behöver de ha DNA från hans pappa. Det här betyder ju alltså att det var helt jävla onödigt av mig och alla andra engagerade att jaga reda på betäckningsrapporten för kommer inte hans pappa stå med i passet så behövdes ju ingen betäckningsrapport. Så. Jävla. Drygt.


Och det här kunde de på avelskansliet inte berättat för mig med en gång när jag mailade dem för en månad sedan och undrade hur jag skulle göra. Nejdå, det hade människan där rådfrågat avelsutskottet om igår, långt efter att jag lyckats få tag i den där förbannade betäckningsrapporten.


Jag blir så förbannad på all denna onödiga byråkrati. Vad fasen spelar det för roll om fölet är 6 eller 7 månader? På vilket sätt spelar den där månaden in på om man behöver DNA-matcha föräldrarna eller inte? Jag begriper det inte, antagligen för att det är helt obegripligt. Ett föl på 7 månader är ju liksom fortfarande ett föl, har man betäckningsrapporten borde det väl tamejfan räcka?


Och jag undrar; är det så här komplicerat och onödigt inom alla rasföreningar eller är det bara SIF som inte har sitt på det torra?


Nej, hobbyavla islandshästar är man ju inte direkt sugen på. Någonsin. Kanske borde jag gå över till shetlandsponnyer istället? Eller guldhamstrar?


Jag vet att jag har en hel hög med kommentarer att svara på, men jag är på alldeles för dåligt humör just nu så jag tar igen dem senare. Hoppas ni förlåter mig!

Av islandstokan - 5 februari 2012 20:13

När jag städade lite i en garderob hemma hittade jag en helt ny lädergrimma som jag för något år sedan inhandlade i avsaknad av insikt. Sedan dess har den alltså legat oanvänd i garderoben, fortfarande med prislappen kvar och eftersom jag har nog med grimmor redan tänkte jag sälja denna till någon som kan få bättre användning för den.


Den är mörkbrun med stålbeslag och graverbar namnplatta. Storlek cob, passar en normalstor islänning perfekt.

150 kr + frakt skulle jag vilja ha för den (nypriset var 299 kr). Lämna en kommentar om ni är intresserade!


   

Av islandstokan - 5 februari 2012 17:26

Nu kan jag meddela att Eyja också tingad. Det är med lite blandade känslor, men jag tror absolut hon kommer få det bra hos nya ägaren, som förresten också är en medbloggare. Inget flyttdatum är satt än, men det lär väl bli om cirka en månad.


Daladis kanske också blir såld snart, hon som var och provred tidigare i veckan tyckte bra om henne men hade en annan häst hon behövde bli av med först.


Tråkigt, men sådant är livet. Jag borde ju inte klaga när jag fortfarande har Rósa, men det är klart det känns bittert att släppa taget när man aboslut inte vill.


Jag hoppas verkligen att SIF gör sig besväret och svara på mitt mail på måndag angående Gantis pass, det börjar bli lite irriternade att vänta, i synnerhet eftersom jag väntat på svar sedan i onsdags.


     

Någon gång i framtiden hoppas jag att jag får tillfället att äga en häst som Daladis, när ekonomin är bättre och vardagen mindre bekymmerkantad.

Av islandstokan - 2 februari 2012 23:45

 

En annan sak som gör mig glad just nu är att Rósa är så trevlig att hon kommer och möter mig i hagen, sådant hästbeteende är jag inte direkt bortskämd med måste jag medge.

Av islandstokan - 2 februari 2012 20:30

Inget svar från SIF idag heller, vad sjutton gör avelskansliet om dagarna?


Men för att inte deppa ihop totalt över alla motgångar så ägnade jag några timmar av min lediga torsdag i stallet. H har inga medryttare just nu eftersom båda slutade rätt nyligen så jag fick låna en häst att rida på nu när Rósa får stå och bli tjockare. Hästen jag lånade, Sleipnir, är också ganska tjock, så han behöver all extra motion han kan få tror jag. Månne han också är dräktig?


Snällare farbror får man leta efter dock, Sleipnir är en riktig klippa och det var skönt att kunna rida ut själv utan att bli avkastad eller bjuden på en sketur. Sådant intresserar inte herr Sleipnir. Istället går han på i lagom fart med spetsade öron och idag hade vi dessutom riktig tur med vädret, då det var strålande sol och vindstilla. Rätt kallt var det med, runt -8/-10 tror jag. Sådant bekommer i vilket fall inte en välpälsad islandsbjörn, han verkade tycka det var alldeles lagom.


Sedan har han ju världens snällaste ögon också, eller vad säger ni?

  El compadre Sleipnir efter ridturen.


Rósa har börjat återfå lite hår på ryggen nu, men frågan är om jag inte ska klippa bort även det som jag lämnade kvar på mage och rumpa innan hon börjar fälla, täcke behöver hon ju ändå men helklipper jag blir det mindre jobb sedan när hon väl börjar tappa vinterpälsen... Fy så lat bekväm jag är. Hm, jag får se hur jag gör.

Av islandstokan - 1 februari 2012 17:14

Man ska helt tydligt inte ropa hej innan man har hästpasset i handen. Nu har det uppstått ett annat problem med Gantis pass, det är ju nämligen så att hingstungen är äldre än 6 månader nu och då menar SIF att man måste DNA-typa både mamma och pappa för att fölet ska bli registrerat. Det är ju helt galet!


Jag har alla andra papper i ordning nu, chipmärkningen, ID-kontrollen, betäckningsrapporten, ja rubbet, men ingen DNA från Eyja (vilket jag förvisso kan fixa) eller Gantis pappa (vilket jag inte kan fixa).


Jag mailade SIF idag och frågade om det är så petigt, i synnerhet när det kommer till en häst som jag gladeligen hade skickat in passansökan för när han var 3 månader gammal om det inte vore för den där jävla betäckningsraporten som varit på vift. Jag väntar fortfarande på svar (tydligen var avelskansliet obemannat idag) men hoppas att de är medgörliga, annars är det ju bara att glömma att få honom regga i SIF, Gantis pappa är nämligen inte DNA-testad och det är nog ännu svårare att få fram än betäckningsrapporten om vi säger som så...


Jag orkar liksom inte mer nu, det känns som att jag bara stöter på motgång efter motgång. Nej, man ska inte måla fan på väggen, men kräver SIF att jag får tag i Gantis pappas DNA ger jag upp, då blir han inte såld i alla fall och vad gör jag då? Jag kan ju inte ha kvar honom och vem vill köpa en liten islandshingst utan pass? Jag får väl vackert skänka bort honom då och hoppas att det finns någon som vill ta på sig att regga honom i svenska hästavelsförbundet i stället, eller något. Näe, jag vill verkligen inte med detta mer nu...

Ovido - Quiz & Flashcards