Direktlänk till inlägg 1 februari 2012

Det var då själva fan

Av islandstokan - 1 februari 2012 17:14

Man ska helt tydligt inte ropa hej innan man har hästpasset i handen. Nu har det uppstått ett annat problem med Gantis pass, det är ju nämligen så att hingstungen är äldre än 6 månader nu och då menar SIF att man måste DNA-typa både mamma och pappa för att fölet ska bli registrerat. Det är ju helt galet!


Jag har alla andra papper i ordning nu, chipmärkningen, ID-kontrollen, betäckningsrapporten, ja rubbet, men ingen DNA från Eyja (vilket jag förvisso kan fixa) eller Gantis pappa (vilket jag inte kan fixa).


Jag mailade SIF idag och frågade om det är så petigt, i synnerhet när det kommer till en häst som jag gladeligen hade skickat in passansökan för när han var 3 månader gammal om det inte vore för den där jävla betäckningsraporten som varit på vift. Jag väntar fortfarande på svar (tydligen var avelskansliet obemannat idag) men hoppas att de är medgörliga, annars är det ju bara att glömma att få honom regga i SIF, Gantis pappa är nämligen inte DNA-testad och det är nog ännu svårare att få fram än betäckningsrapporten om vi säger som så...


Jag orkar liksom inte mer nu, det känns som att jag bara stöter på motgång efter motgång. Nej, man ska inte måla fan på väggen, men kräver SIF att jag får tag i Gantis pappas DNA ger jag upp, då blir han inte såld i alla fall och vad gör jag då? Jag kan ju inte ha kvar honom och vem vill köpa en liten islandshingst utan pass? Jag får väl vackert skänka bort honom då och hoppas att det finns någon som vill ta på sig att regga honom i svenska hästavelsförbundet i stället, eller något. Näe, jag vill verkligen inte med detta mer nu...

 
 
Frida

Frida

1 februari 2012 18:25

Vilket krångel :/ Skulle också bli riktigt irriterad, eftersom det inte är ditt fel att du kunnat registrera honom tidigare. Min stallägare gillar inte alls hur de sköter de här sakerna på SIF och funderar på att starta ett eget företag och rega hästar, någon som jobbar på SIF var tydligen också med på det hela som vet hur det går till.

http://guffiframidfelli.blogg.se

 
Elina

Elina

1 februari 2012 19:46

Men vad tråkigt att det ska krångla så mycket! Hoppas att det löser sig så han får ett pass snart och kan bli såld! Det är ju verkligen inte ditt fel att betäckningsrapporten kom så sent ju!

SV: Tack! Nej, ingen ridning idag tyvärr. Fick ingen skjuts och bilen är fortfarande trasig. :(

Ja, det är så pass. Tråkigt, men så är det ibland.

http://icelandic.bloggplatsen.se

 
Ida Klausner

Ida Klausner

1 februari 2012 20:36

Varför går de inte att få tag på ett hårprov från Gantis pappa? *nyfiken bara* :) :/

http://idaklausner.blogg.se

 
Linda

Linda

1 februari 2012 21:05

Men :( Vad jobbigt, det där med pass verkar strula för många. Jisses jag höll på att bli tokig på Fifas pass. Hoppas det löser sig för er. När flyttar Ganti?

Förstår att det är tungt med Eyja, o andra sidan så kanske vi skall hålla tummarna för att hon blir såld`? Det är så jobbigt att bli av med en vän, jag vet hur det känns =/ Men vi får hoppas på att hon kommer till ett lika bra hem :)

Sv: Ja och man kan egentligen inte tro att Rosa är yngre, hon ser betydligt äldre ut än min fjant! Lilla Rosa :) Du vad kostade det att betäcka Rosa med den hingsten? Jag kollar runt lite men de hingstar jag är sugen på kostar skjortan, verkar vara dyrt att betäcka med islandshingstar

http://www.mittangsull.blogg.se

 
Katta

Katta

1 februari 2012 21:13

Usch vad tråkigt! Men det måste väl finnas nåt sätt att lösa problemet??? Du får inte ge upp! Har du inga juridiska kontakter... Jag har i släkten, hör av dig om du behöver nån som kan hitta kryphål! :)

Det blir så att jag besöker Gbg horse show på fredag, min kompis fick äntligen tummen ur och bestämde sig för att hon ville gå - så vi skall se hoppningarna på fredag kväll... Kram

http://www.livethoskatta.blogg.se

 
Linda

Linda

1 februari 2012 21:18

Sv: Alltså, jag har sett så många filmer och War Horse är ju inte direkt WOW, jag tycker självaste skådespeleriet i början är löjligt samt träning av häst, helt orealistiskt vilket jag inte riktigt klarar av, jag vill att det skall se verkligt ut. Mannen som kunde tala med hästar är helt klart den bästa hästfilmen hitills, der går liksom inte på ett kick att hela eller träna en häst som det tydligen gör i alla andra hästfilmer.

Annars var ju sista timmen på war horse rätt bra, vissa scener var ju häftiga och en hästfilm är ju alltid en hästfilm, ne titta på den du :)

http://www.mittangsull.blogg.se

 
Frida

Frida

1 februari 2012 21:28

Svar: Det är verkligen skönt, skulle aldrig orka cykla med exemtäcken fram och tillbaka så långa på sommaren :) Ganska varmt är det så sakerna kan torka där också.

Hoppas det löser sig, ska säga till min stallägare att du har det här problemet så får hon nog en anledning till att starta detta! :) Hon kanske kan hjälpa dig om du har tur.

http://guffiframidfelli.blogg.se

 
Alexandra

Alexandra

1 februari 2012 22:01

Men vad det ska krångla! Usch så tråkigt, hoppas verkligen på att det kan vara lite snälla. Du har ju ändå fått papperna nu det borde räcka tycker man.
Hoppas det löser sig!

http://barefootangel.blogg.se

 
Sophia

Sophia

1 februari 2012 22:58

Ja, jag blir riktigt irriterad på den organisationen, vad fasen spelar 6 mot 8 månader för roll?
Det är ju rent av löjligt!!!
Sen är han ju en livmoderimport och betäckningsrapport finns så hur mer självklart kan det vara egentligen.

Jag har förresten fortfarande inte ens fått svar från dem ang hur allt skulle lösas med betäckningsrapporten när jag skickade mail om det, det var flera veckor sedan och jag tycker verkligen att det är pissdåligt!

Jag hoppas verkligen att de kan fixa allt ändå!!

http://snotra.noksin.se

 
Elina

Elina

1 februari 2012 23:00

SV: Förstår verkligen att du är trött på allt som har med pass att göra! Jag som funderade på att låta B stå kvar på Island och sen bli betäckt om några år.. Kanske ska vänta med det tills hon är på svensk mark då.

Jag hade tänkt få henne såld först och främst. Funderar på att låna ut Filipus på foder också om vi tar bort Dollan, men vågar inte riktigt tänka på det just nu för jag kommer bryta ihop och gå sönder om jag lämnar ifrån mig honom. Men det hade varit skönt att få en "häst-paus" och kunna resa eller nåt. Men vi får se.. Ska lägga ut nya annonser på Braela iaf, se om det finns någon som är intresserad.

http://icelandic.bloggplatsen.se

 
Titti

Titti

2 februari 2012 07:23

Nää,vad jobbigt! Hoppas det löser sig och att SIF kommer med en bra lösning!

http://livetpavischan.blogg.se

 
Agnetha

Agnetha

2 februari 2012 07:56

Men det var då själva f*****n....!!!
de må väl kunna göra ett undantag tycker man, jag menar hästen är ju från island iallafall: Blir så trött på "överdriven" byråkrati ... Jag hoppas verkligen att det löser sig. :( Så himla tråkit att det ska krångla så här. jag menar här har du fått fram ett jättefint, friskt föl också ska det krångla så här.:-(

http://kvarnlycka.blogg.se

 
Sophia

Sophia

2 februari 2012 10:01

Ja, vi får hoppas på svar!
Jag svarade på mailet de skickade och lovar att vidarebefodra det.

Min sambo är i Sthlm men funderar starkt på att låta honom se över det, han är bra på att hitta kryphål och har om inte annat advokater i sin släkt, men vi får ta en sak i taget och hoppas på det bästa!

http://snotra.noksin.se

 
Frida

Frida

2 februari 2012 13:23

Svar: Du kan ju se det possitivt så iaf.

Det verkar väldigt krångligt. Det enda som var när jag köpte Guffi var att ingen ägare i Sverige hade registrerat sedan han importerades 2005, så det ser ut som att han varit herrlös i 5år. Det var inga problem iallafall och det kan man vara glad för.

http://guffiframidfelli.blogg.se

 
Linda

Linda

2 februari 2012 16:38

Sv: Ne visst, så sant så, men om man skall tänka lite generellt sedan har jag lite svårt att veta vilken gångart som är svagast på Fifa. Förr hade jag sagt traven men när hon blev friskförklarad i augusti travade hon på som en pingla, nu travar hon ju inte heller lika mkt men det kan ju bero på skadan, så ja jag är lite osäker på hennes gångarter när det har blivit mycket grisepass och galopp pga hennes skada, fast jag tror galoppen är den starkaste då hon helst väljer den..

Vad synd om det inte fixar sig med passet, men jisses ska det vara så jäkla svårt då att ordna?! Folk kommer ju ledsna och skita i att skaffa pass åt sina hästar om det skall strula hela tiden. Men Gantis kanske nya hem är det nära dig eller?

Oj vad billigt! Thor kostar 12000 =/

http://www.mittangsull.blogg.se

 
Natalie

Natalie

3 februari 2012 05:28

Fy så besvärligt! Varför är det inget som kan gå lätt?
Förstår att det blir svårt (omöjligt?) att få tag på pappans DNA, men hoppas verkligen att det löser sig ändå.
Det är ju faktiskt inte ditt fel att passansökan kommer så sent...

SV: Ja det är tufft. Jag lever i en ovisshet kan man säga. Jag ska ju tillbaka till Skara om tre veckor, varför vet jag inte riktigt. Det enda jag egentligen kan hoppas på är att han kan gå som sällskap utan problem.

http://mossmoss.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av islandstokan - 5 maj 2013 17:41

Om någon råkat missa det så har min blogg flyttat till annan plats, nu finner ni mig här: http://videungens.wordpress.com   Nu uppdaterar jag hyfsat regelbundet så se till att lägga till adressen i er Bloglovin (eller liknande) så missar ni inget...

Av islandstokan - 19 april 2013 20:30

Jag har bestämt mig för att flytta bloggandet till en reklamfri domän, så nu får ni se till att lägga till den här bloggen i er BlogLovin': http://videungens.wordpress.com/ ...

Av islandstokan - 19 april 2013 16:45


Idag var det dags för Rósa att få sommardojor på fötterna (äntligen!), men klantig som jag är hade jag tagit fel på tågtiderna och hann inte ut i tid till hovslagaren skulle komma, så J var snäll och tog in Rósa åt mig. Jag har tur som står i ett sta...

Av islandstokan - 18 april 2013 21:55


Idag har det blåst väldigt friskt. Jag hade planer på att rida men bestämde mig istället för att följa med och titta på när  J (som jag står inackorderad hos) skulle rida för dressyrtränare. Det var intressant att se något annat än islandsridning f...

Av islandstokan - 16 april 2013 20:54


Skapa flashcards