Direktlänk till inlägg 8 april 2012

Huset fullt

Av islandstokan - 8 april 2012 20:38

Nu var det länge sedan jag skrev något om katterna, så nu tänker jag ägna ett litet inlägg åt dem. Jag och sambon är ju vad man kan kalla inneboende hos fem katter nu; Lou (som uttalas Loo, döpt efter Lou Doillon - modellen), Mymlan (som i Mumindalen), Nell (alias "Mattes lilla gulle" och som egentligen heter Chanel), Mymlans avkomma Minna och så Lurvas, min alldeles egen ragdoll-kille. Mymlan och Lou är som ni kanske minns birmor, medan Nell är en perser och Minna är korsning av birma och ragdoll.


Minna fyller ett år nästa månad, tänk vad tiden går fort! Den sjuttonde maj föddes hon och hennes två systrar, samma dag som Vordis föddes och Norges nationaldag, till på det.


I somras såg hon ut så här:

 


Och nu ser hon ut så här:

 


Minna är sambons katt, hon tyr sig enormt mycket till honom, medan Nell och Lurvas är "mina" katter. Lou och Mymlan vill inte vara någons alls och ogillar varandra något fruktansvärt. Efter att vi tagit en sista kull på Mymlan och kastrerat henne är det nog dags för henne att få komma till någon som inte har katter från förut, så hon kan få all uppmärksamhet själv.


Lou är egentligen den största surtanten, men hon har redan fått flytta runt så mycket innan hon hamnade hos oss och hon är en oerhört speciell dam, så hon lär få stanna.


Mymlan ska vi alltså para med Lurvas och lika så Nell och Minna, men Lurvas är lite för ung just nu så det lär inte bli några kattungar än på ett tag, men när jag sitter och kikar igenom bilderna från Mymlans senaste kull blir jag alldeles ofantligt kattungesjuk, de är ljuvliga när de är så där små! Visst är det tråkigt att behöva sälja dem, men det känns väldigt bra när man hittar hem som känns riktigt rätt.


Så om ni vet att ni kommer vara på jakt efter en birma/ragdoll eller en perser/ragdoll till hösten vet ni var ni kan hitta det, haha.


De är ljuvliga, jag är verkligen kattmänniska ut i fingerspetsarna och skulle aldrig kunna bo utan katt. Och tänk att fem katter kan vara totalt olika varandra rent personlighetsmässigt...


Nu blev det visst ett väldigt långt kattinlägg, men det är ju så sällan jag skriver om dem nu för tiden, så det får ni vackert ta.

 
 
ullis

ullis

8 april 2012 21:34

Oj, ja det var många katter ni hade hemma! Förstår att det lätt blir många, har själv en tendens att öka antalet kaniner =). Det är roligt att läsa om dig å dina katter känner igen mig så otroligt mycket, fast jag har kaniner istället för katter. Du är kattmänniska ut i fingerspetsarna å jag är en kaninmänniska ut i fingerspetsarna och skulle nog aldrig kunna leva ett liv utan kaniner....knasigt att man kan bli så fast vid ett djur =)

http://austri.bloggplatsen.se

 
Janina

Janina

8 april 2012 22:21

Hade jag inte varit allergisk hade jag tagit allihop!

http://jannefix.blogspot.com

 
Tina

Tina

8 april 2012 22:52

Men så fin! :)

http://tinaofsweden.blogg.se

 
Mikaela

Mikaela

8 april 2012 23:00

Nej men Jenny du får förbud på att lägga ut bilder;) Jag har precis kommit fram till att jag och Oliver trivs så bra ihop att vi skulle båda två bli väldigt svartsjuka om det kom någon mer in i detta hem....

http://svippostina.blogg.se

 
Natalie

Natalie

9 april 2012 05:48

Mysigt med ett kattinlägg! :-)
Det är ju så roligt med katter, särskilt när man har många. Man märker hur olika de är och vilken stor personlighet de har. Folk brukar inte tro att katter är personliga, men de är nästan mer personliga än hundar enligt mig. Man kan ju inte få dem till vad man vill. :-p

Hur gammal är Lurvas nu då? Det kan ju inte vara långt kvar? Min Dexter blev ju tydligen könsmogen väldigt snabbt, likaså Ari.

Ska ni behålla några kattungar från kullarna då? :-)
Jobbigt när de bråkar, katter är väl egentligen ensamdjur. Men mina är konstigt nog flockdjur allihopa.

http://mossmoss.blogg.se

 
Nina

Nina

9 april 2012 10:02

Det skulle vara roligt att få se kort på alla dina katter. Att bara få se en av fem är lite lite ;-)

http://stallskogalund.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av islandstokan - 5 maj 2013 17:41

Om någon råkat missa det så har min blogg flyttat till annan plats, nu finner ni mig här: http://videungens.wordpress.com   Nu uppdaterar jag hyfsat regelbundet så se till att lägga till adressen i er Bloglovin (eller liknande) så missar ni inget...

Av islandstokan - 19 april 2013 20:30

Jag har bestämt mig för att flytta bloggandet till en reklamfri domän, så nu får ni se till att lägga till den här bloggen i er BlogLovin': http://videungens.wordpress.com/ ...

Av islandstokan - 19 april 2013 16:45


Idag var det dags för Rósa att få sommardojor på fötterna (äntligen!), men klantig som jag är hade jag tagit fel på tågtiderna och hann inte ut i tid till hovslagaren skulle komma, så J var snäll och tog in Rósa åt mig. Jag har tur som står i ett sta...

Av islandstokan - 18 april 2013 21:55


Idag har det blåst väldigt friskt. Jag hade planer på att rida men bestämde mig istället för att följa med och titta på när  J (som jag står inackorderad hos) skulle rida för dressyrtränare. Det var intressant att se något annat än islandsridning f...

Av islandstokan - 16 april 2013 20:54


Ovido - Quiz & Flashcards