Direktlänk till inlägg 23 april 2012

Mattes lilla klantarsle

Av islandstokan - 23 april 2012 21:34

Nå, för det första: Jag hade ju inte alls glömt botulismen, jag hade bara tittat fel i passet. Botulismsprutan måste hon inte ha förrän november. Suck, vad virrig jag är ibland! Nu kan jag pusta ut tills dess, då kommer det ju även vara dags för fölis att vaccineras så då passar det bra. Men fy fasen vad dyrt det är med vaccinationer, tänk om man bara kunde göra det själv?


En annan sak som kan blir dyrt är avmaskning. Den veterinären som skrev ut receptet för avmaskingsmedlet tog 150 kr i avgift bara för att skriva ut skiten! Vet hut, säger jag, och hytter med näven.


Vi ska försöka få tag i en hästtandläkare också inom kort, Rósa behöver nog raspas lite och bara kollas igenom rent allmänt innan jag börjar rida henne igen.


Men nu till innebörden av rubriken. Nu har hästarna släppts på bete! De stödfodras dock lite, men går i en lerfri stor hage och njuter av livet. När jag släppte ut Rósa idag efter vaccinationen for hon iväg som en raket; pass, galopp och små bakutsparkar om vartannat. Otroligt att hon orkade med tanke på hur stor magen är! Men så när hon skulle runda dammen så försvinner hela hästen helt plötsligt ner i diket, utom synhåll. Herregud, hur gick det för fölet? Jag blev lite orolig först, men Rósa kom snabbt på benen igen, om än lite tveksam först, hon förstod väl inte riktigt vad som hade hänt. Sedan fortsatte hon mot de andra hästarna i lika snabbt tempo. Ja, hon är allt ett litet klantarsle, min lilla skäck. Hon har verkligen inte alls koll på sina ben, så ibland bär det av ner i diket...


Vordis är förresten såld, hon flyttade redan i helgen. Nu är det jättetomt på småttingar, tur att det snart är dags för en ny att komma till världen.


 

 
 
Frida

Frida

24 april 2012 10:09

Haha, synd att du inte fick med det på film :) Det där med onödiga avgifter är ju veterinärer bra på...

http://guffiframidfelli.blogg.se

 
Natalie

Natalie

24 april 2012 12:15

Ja usch så dyrt det är med vaccinationer. Och 150:- är dyrt för ett recept, men det beror lite på.
Grimmer Fenylbutazon kostade 1600:- så då var ju inte 130:- (som Freddy tog för att skriva receptet) så dyrt. Men köpa avmaskning för typ 150:- och lika mycket för receptet känns ju konstigt.

Hihi så roligt att hon busar så lilla Rósa! :-)

http://mossmoss.blogg.se

 
Julia

Julia

24 april 2012 16:50

Härligt att de kan släppas på bete redan!

Sv: Tomt antagligen. Det går inte att tänka sig ett liv utan djur..

http://ohjuliet.blogg.se

 
Ingen bild

Katta :)

24 april 2012 19:20

Oj, har ni redan släppt på bete! Det var tidigt! Vilken liten skrutta hon är som far runt som en tok, hahaha :)

 
Linda

Linda

24 april 2012 19:41

Haha ne men gud å jisses, jag kunde se henne framför mig, hoppas det inte påverkade fölet. Vilken tokhäst, låter som Fifa det. Men de går på bete redan nu? Kan du inte ta kort på hagen så får jag se hur det ser ut hos er nu? Här är allt brunt än så länge.

Sv: Ja jag tror galoppen kommer utvecklas med ilfart, känns som så :)

http://www.mittangsull.blogg.se

 
Frida

Frida

25 april 2012 21:08

Svar: Haha, ja han såg ut lite som "Är du klar snart så jag slipper stå här och skämmas?" men han försöker ändå inte komma ut det på egen hand :) Ja, det är väldigt praktiskt, men man kan ju fundera på hur det går till egentligen.

Haha, dom brukar ju se ut så när de gjort något klantigt :)

http://guffiframidfelli.blogg.se

 
Nina

Nina

25 april 2012 21:08

Ojdå, stackars lilla Rósa!
Har ni sommarhagen i närheten av stallet så att Rósa och fölisen kan gå in om det blir regn och kallt, eller är det meningen att de ska gå ute nu?
Skönt för hästarna att få släppas i större hagar, man njuter verkligen när man ser deras glädje :-)

http://stallskogalund.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av islandstokan - 5 maj 2013 17:41

Om någon råkat missa det så har min blogg flyttat till annan plats, nu finner ni mig här: http://videungens.wordpress.com   Nu uppdaterar jag hyfsat regelbundet så se till att lägga till adressen i er Bloglovin (eller liknande) så missar ni inget...

Av islandstokan - 19 april 2013 20:30

Jag har bestämt mig för att flytta bloggandet till en reklamfri domän, så nu får ni se till att lägga till den här bloggen i er BlogLovin': http://videungens.wordpress.com/ ...

Av islandstokan - 19 april 2013 16:45


Idag var det dags för Rósa att få sommardojor på fötterna (äntligen!), men klantig som jag är hade jag tagit fel på tågtiderna och hann inte ut i tid till hovslagaren skulle komma, så J var snäll och tog in Rósa åt mig. Jag har tur som står i ett sta...

Av islandstokan - 18 april 2013 21:55


Idag har det blåst väldigt friskt. Jag hade planer på att rida men bestämde mig istället för att följa med och titta på när  J (som jag står inackorderad hos) skulle rida för dressyrtränare. Det var intressant att se något annat än islandsridning f...

Av islandstokan - 16 april 2013 20:54


Ovido - Quiz & Flashcards