Direktlänk till inlägg 28 maj 2012

Det där med ston

Av islandstokan - 28 maj 2012 19:23

Clara var nyfiken på varför jag bara vill ha ston, så jag tänkte skriva ett inlägg där jag förklarar lite mer ingående. Det enkla svaret är att jag trivs bäst med ston, jag gillar när de har lite humör, de brukar oftast ha mer personlighet då också. Don efter person, heller hur?


Men det är inte enda anledningen. För faktiskt är det så att jag vill att alla mina hästar, oavsett som det är två eller fem, ska kunna gå i samma hage och jag är helt emot att hålla valacker och ston i samma hage. Just nu när jag inte har eget stall har jag inte så mycket val (det är tyvärr inte många stall som har den uppdelningen), men när jag någon gång har egen gård kommer det inte förekomma något blandande. Varför är det så viktigt för mig? Jo, för att det är faktiskt vanligare än man tror att valacker betäcker, något som kan leda till så väl fysiska skador på så väl sto som valack som infektioner som i värsta fall kan göra stoet sterilt. Det är dock inte ofta man ser att en valack betäcker ett sto eftersom det är en sådan aktivitet som oftast äger rum mycket tidigt på morgonen när ingen ser på.


Ett vanligt missförstånd är att det bara är hingstiga valacker som betäcker, det stämmer inte alls.Vilken valack som helst kan betäcka, och till skillnad från hingstar så saknar valacker ofta hyfs i det här avseendet (den där hyfsbiten försvinner med kulorna), det är alltså vanligare att valacker våldtar ston. Mindre roligt, eller hur?


Nej, alla valacker betäcker inte ston, men varför chansa? Dessutom är det oftast trevligare för valacker att slippa griniga, brunstiga ston som domderar i hagen, haha.


Det här är ett känsligt ämne, det vet jag. Många med valacker tycker inte det är så farligt. "Det kan ju inte bli något föl" och "han vet ju ändå inte vad han gör" är vanligt förekommande ursäkter, det är känsligt när det rör ens egen häst dessutom.


Sist och slutligen vill jag ju hobbyavla i liten skala, något föl nu och då, och det kan man ju tyvärr inte göra med en valack. Givetvis krävs det rätt sto också, man ska ju inte avla på riktigt vad som helst, men ni förstår säkert vart jag vill komma. Jag älskar hela upplevelsen med föl, även om det är minst sagt dåligt för plånboken. Att välja hingst som ska matcha stoets egenskaper, väntan och resultat, 11 månader senare är det en ny liten häst! Konstigt nog tycker jag inte alls det är lika häpnadsväckande med människobarn, men dem tycker jag ju inte så mycket om heller...


  Saknade Eyja (bild från förra sommaren).

 
 
Ida Klausner

Ida Klausner

28 maj 2012 22:32

Det visste jag faktiskt inte, detta med valacker och ston. Men så är det kanske.. :/ Tur jag har två valacker :)

http://idaklausner.blogg.se

 
Titti

Titti

29 maj 2012 10:59

Sv: ja det är nåt så skoj som kognitiva funktions nedsättningar och tydliggörande pedagogik. Jag får hoppas man inte får hjärnsläpp så huvudkontoret blir tomt... ;)

http://livetpavischan.blogg.se

 
Nina

Nina

29 maj 2012 11:03

Vad roligt att få se en bild på dig!! Det är den första jag sett, jag har ju bara läst din blogg sedan i vintras.

Jag skulle gärna vilja kunna läsa gamla inlägg från din blogg. Men jag hittar inget ställe där äldre inlägg är samlade, som det brukar finnas på de flesta bloggar. Du vet, så där årsvis och månadsvis. Går det att få det på bloggplatsen, men att du har valt bort det, eller har inte bloggplatsen den funktionen?

Nu ser jag att min bloggadress är tillbaka i avsändarrutorna....undrar hur det gick till?

http://stallskogalund.blogg.se

 
Frida

Frida

29 maj 2012 11:40

Är du så där blond naturligt?

Svar: Vad gör man inte för lite morot :p Men han är duktig fast inte så smidig och är riktigt glad att han vågar stoppa ner huvuder så där långt så många gånger :)

http://guffiframidfelli.blogg.se

 
Julia

Julia

29 maj 2012 12:19

Jag har alltid haft ston, de passar mig bäst också :)

Sv: Ja, du såg ju vilket medel det var nu. Vet inte om den funkar på föl men. Det finns ju eget man kan göra också. Min mamma gjorde ett förra sommaren, bara för att testa. Det funkade lite på Melroose. Det är ju så individuellt vilket medel som funkar. Hoppas du hittar något som funkar! Jag hoppas på detta nu!

http://ohjuliet.blogg.se

 
Ingen bild

Agnetha

29 maj 2012 12:36

Det värsta med betäckande valacker är ju att det hut inte blir något föl. Hästar är ju inte gjorda för att ha ett sexliv "på det sättet". En duktig hingst och ett friskt sto har oftast bara en betäckning. En valack blir ju aldrig nöjd och inte stoet heller som i te blir dräktig. Stor skaderisk. Så delade hagar är klokt! :-)
Jag är lite motsatsen till dig, jag är inte så förtjust i ston, men jag är ju lite stoig själv jag! ;-))
Fint med videungens

 
Clara och Arsól

Clara och Arsól

29 maj 2012 15:59

Var faktiskt ett väldigt bra argument måste jag säga! Har aldrig riktigt tänkt så, tack för den insikten det får jag gå och fundera lite på :) Jag är ju själv stomänniska, och älskar föl och hästar av alla sorter, och liksom du verkar vara, är jag inte så förtjust i småbarn. Hästar före människor jajamän! haha!

http://tvistirni.webblogg.se

 
Jenny

Jenny

29 maj 2012 20:57

Å med valacker som betäcker så kan dom skada stoet å föra över sjukdomar tyvärr å d e som du säger d e inte många valacker som kan gå med sto utan å betäcka.
Jag tackar min lyckliga stjärna att Skuggi inte betäcker ston i med jag vill ha ett islanssto oxå =D Som du säger är en sto tjej sj fast m skuggi sa d bara klick med så d e min första valack =D

http://Backaskog.blogg.se

 
Natalie

Natalie

30 maj 2012 10:42

Intressant inlägg, har aldrig hört talas om det med valacker. Men å andra sidan så har jag knappt inte haft några valacker tidigare...
Jag är inte heller mycket för att blanda kön i hagarna. Kanske för att jag tycker de är såpass olika i sitt beteende och humör.

Håller verkligen med om det du skriver om människobarn! Har aldrig förstått det där när folk tycker att t.ex prinsessan Estelle är sååå söt... Hon ser väl ut som alla andra bebisar?
Haha, men man kanske blir sådan när man valt djuren istället?

http://mossmoss.blogg.se

 
Ingen bild

danielle

30 maj 2012 19:28

hej

håller helt me dej!
har ett super fint sto, bedömt o med fins tam som tyvärr blev "våldtagen" av en valack. och hon är nu steril :(((

islandstokan

31 maj 2012 11:52

Hej,

Jättetråkigt att höra, det är ju precis det man är rädd för :(

 
svea-karin

svea-karin

1 juni 2012 12:07

söööta Eyja! :) lite tjockare om magen än vad hon är nu.. :)

Jag har också bara ston! och en hingst då förstås :)
Kör också på delade flockar då mina ston går som avelsston.

sv; ja det är jätte roltigt med Dagny. det går jätte bra med henne och hon har faktiskt varit med på en turridning nu med en kund, vilket gick jätte bra.
hon försökte testa mig ett par gånger i början men nu har hon inte gjort någonting!! :) som sagt, inte ens med min kund. :)

http://karinmattson.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av islandstokan - 5 maj 2013 17:41

Om någon råkat missa det så har min blogg flyttat till annan plats, nu finner ni mig här: http://videungens.wordpress.com   Nu uppdaterar jag hyfsat regelbundet så se till att lägga till adressen i er Bloglovin (eller liknande) så missar ni inget...

Av islandstokan - 19 april 2013 20:30

Jag har bestämt mig för att flytta bloggandet till en reklamfri domän, så nu får ni se till att lägga till den här bloggen i er BlogLovin': http://videungens.wordpress.com/ ...

Av islandstokan - 19 april 2013 16:45


Idag var det dags för Rósa att få sommardojor på fötterna (äntligen!), men klantig som jag är hade jag tagit fel på tågtiderna och hann inte ut i tid till hovslagaren skulle komma, så J var snäll och tog in Rósa åt mig. Jag har tur som står i ett sta...

Av islandstokan - 18 april 2013 21:55


Idag har det blåst väldigt friskt. Jag hade planer på att rida men bestämde mig istället för att följa med och titta på när  J (som jag står inackorderad hos) skulle rida för dressyrtränare. Det var intressant att se något annat än islandsridning f...

Av islandstokan - 16 april 2013 20:54


Ovido - Quiz & Flashcards