Direktlänk till inlägg 12 februari 2013

En uppdatering

Av islandstokan - 12 februari 2013 15:06

Nu har det gått 7 månader sedan jag slutade blogga. Stundtals saknar jag det lite, det måste jag erkänna, men jag har än så länge inga planer på att ta upp bloggandet igen. Jag orkar inte. Inte än. Däremot tycker jag det är på plats med en liten uppdatering. Något sorts livstecken från min sida. Det är många som mailat; frågat, brytt sig, stöttat, och jag tyckte liksom att jag är skyldig er en liten uppdatering, bara för att berätta att jag lever, liksom.


Sju månader går fort, men samtidigt händer det ganska mycket på den tiden.


Jag flyttade hästarna till ett nytt stall i augusti, bara en dryg kilometer från där de stod innan. I början kändes det vilset och konstigt, men nu har vi bott in oss och trivs. Så under hösten och vintern har  Rósa och Eitill gått på lösdrift och haft sällskap av världens bästa Mazqot, shettisvalacken som blev så otroligt bra vän med Eitill, han tog hand om Eitill och vakade över honom när jag började rida Rósa igen.


 

Eitill och Mazqot (med en ängels tålamod).


Rósa och jag har ridit för instruktör några gånger också. Det finns mycket att jobba på, kan man säga... Rósa har ett sjuhelvetes humör när något inte passar henne. Just nu befinner vi oss i en ordentlig svacka och vintern har varit jättetuff. Problemet sitter ju på ryggen, det vill säga; jag är problemet. Jag är spänd, orolig, nervös - helt utan anledning, egentligen. Rósa känner av sådant på en gång och blir hundra resor värre själv. Jag hoppas väl ändå att det ska bli bättre, bara jag fortsätter tvinga mig själv att rida fast det inte känns bra. Hon är ju inte dum, bara ung, rastlös och outbildad, och jag behöver lära mig slappna av och bara njuta och uppskatta stunderna när det går bra (för det gör det ju också emellanåt).


Eitill blev såld så sent som igår, och bor nu hos rara Ida! Ni minns säkert att han tingades i somras, men i höstas slutade den som tingade honom att höra av sig, personen gick inte att få tag på alls, så efter fyra månader gav jag upp och annonserade ut honom igen. Tänk vilken tur att det var just Ida som hörde av sig och slutligen köpte honom, för hos henne kommer han få det jättebra!


 

Eitill, samma dag som han åkte.


Så nu har jag bara Rósa (fast det är ju inte så "bara", förresten), men... inte så värst länge till kanske? Jag brukar ju aldrig lära mig av mina "misstag" och rätt vad det var hittade jag Perla:


 

Bild från säljaren på Island.


Perla frá Vogum (samma gård som Rósa kommer från), oinriden och osedd, precis som vanligt. Det är ju så det ska vara, eller? Inte finns det väl något annat sätt att köpa häst på? Ibland undrar jag om jag är dum i huvudet. Om jag liksom inte har någon självbevarelsedrift (fast jag är världens fegaste människa). Och har jag verkligen inte lärt mig någonting? Men, nu står hon där, på Island, och ska snart iväg på inridning för att sedan, om allt går som det ska, flyga till Sverige i höst. Min Perla. Pärlan.


Några kullar kattungar har kommit och gått under tiden också, och om lite på en månad är det dags för en till. Som jag längtar! När man väl vant sig vid sönderbitna bokpärmar, klösmärken i gardinerna och att aldrig ha en lugn stund hemma, ja då saknar man det när det inte längre finns där.


Det finns mer att berätta, men jag sätter punkt här. Det får räcka, för den här gången. Ta hand om er, underbara läsare och medbloggare!

 
 
Julia

Julia

13 februari 2013 00:29

Underbart att du uppdaterar!! :D :D

http://ohjuliet.blogg.se

 
Alexandra

Alexandra

13 februari 2013 08:24

Ååååh! Hej Jenny :D Så roligt att få höra från dig!
Perla ser riktigt fin ut må jag säga. Hoppas vi kan få se mer av henne sedan. Och skönt att Eitill kom till ett bra hem :)
Hoppas allt är bra med dig. Ha det bra tills vi hörs igen!
Kram

http://barefootangel.blogg.se

 
Frida

Frida

13 februari 2013 09:02

Vad roligt att få en liten uppdatering och skönt att ni har det bra, trots tunga stunder. Ridning ska vara roligt, blir det inte fel om du tvingar dig själv till det? När jag och Guffi hade det jobbigt i somras red jag bara när jag verkligen ville och då släppte det till slut :) Jag uppskattar verkligen dina kommentarer och blir lika glad varje gång jag ser att du skrivit :)

http://guffiframidfelli.blogg.se

 
Ida Klausner

Ida Klausner

13 februari 2013 09:37

Tack snälla för de fina orden! Och vad roligt med Perla, hon är ju superfin! :)

http://idaklausner.blogg.se

 
Katta

Katta

13 februari 2013 09:42

Men åhhhhhhhh, vad glad jag blev! Jag har kollat på din blogg nästan varje dag sen du slutade blogga och idag hade du gjort en uppdatering. Det är så fantastiskt roligt att höra ifrån dig! Skönt att ni trivs i "nya" stallet och oj, vad stor Eitill är! Du och Rósa kommer säkert att hitta varandra och de flesta konstigheter som blir i ridningen är ju ofta hjärnspöken hos ryttaren! Kram på dig fina Jenny <3

Sv: Jag tar hand om mig! Känner mig faktiskt piggare redan, efter att ha tagit 3 järntabletter!

http://livethoskatta.blogg.se

 
Ponnydressyr

Ponnydressyr

13 februari 2013 13:36

Söt header! :)

http://ponnydressyr.se

 
Titti

Titti

16 februari 2013 10:17

Härligt att läsa ett inlägg igen ;) Vad roligt med Eitill,hoppas det går bra för dem framledes. Och din nya häst! Jättekul!!! Ha det bäst! Kram/Titti

http://livetpavischan.blogg.se

 
ullis

ullis

17 februari 2013 18:55

Tjohooo! Åå så roligt att få läsa några rader fårn dig igen! Kul att du hittade ett bra hem till lilleman och at du har börjat rida rosa. och för instruktör och allt! HÄRLIGT! jag är glad för din skull, och jag är verkligen glad att du gjorde en uppdatering, jag har funderat en hel del på hur det är med dig och hästarna. Skönt att kunna läsa att ni trots allt har det bra! Skoj att du hittade en fin liten perla på Island! Söt var hon om inte annat! Det där kan nog bli spännande! SKönt om dig nu vännen!

kramar

http://austri.bloggplatsen.se

 
Karin

Karin

18 februari 2013 10:12

Härligt att få läsa lite om vad som hänt hos dig. Har saknat din blogg! =)
Skönt att du äntligen hittade ett bra hem till Eitill! Och vad stor han har blivit!
Fina Rosa, med hjälp av en bra instruktör kommer ni säkert att hitta varandra och komma framåt. =)
Såå söt lilla Perla var! Spännande att få läsa om henne sen!
Ta hand om dig!

SV: Jaa det är helt underbart när man kommer framåt, han kändes som en helt ny häst. Jag tror också att det är en kombination av alla förändringar. Även äldre grabbar behöver få vila och bara busa ibland. =) Nu taggar jag för riktig träning och mer framsteg på båda hästarna!

http://lilldamberg.wordpress.com

 
ullis

ullis

18 februari 2013 20:15

Jag är så glad att få höra av dig då och då! Gillar ju ditt blogande och att få läsa om dina hästar =)

http://austri.bloggplatsen.se

 
Anita

Anita

19 februari 2013 10:43

Himla trevlig blogg! :)

http://siliiins.blogg.se

 
Nina

Nina" title="http://blogg.se]Nina[/url]" target="_blank">blogg.se]Nina[/url]

26 februari 2013 21:57

Åååh! Tack tack tack för att du gjorde en uppdatering om hur du har det!! Jag saknar dig ofta, din blogg var alltid rolig att läsa.

Vad FIN Eitill är! Och stor! Mycket finare än vår Naskur som är ett år äldre.

Och vilken fin Pärla du har hittat! Så söt och välnärd och fin! Är hon musblackskäck eller svartskimmelskäck eller något annat? Väldigt härlig färg för en som är färgnörd som jag ;-)

Ha det gott nu och ta hand om dig. Kram!

http://stallskogalund. blogg.se

 
Nina

Nina" title="http://blogg.se]Nina[/url]" target="_blank">blogg.se]Nina[/url]

1 mars 2013 11:12

Sv: Jaså minsann gulbrunskäck, vilken rolig färg! Och vad mycket fina färgglada föl hon skulle kunna ge :-)

Tack för orden om Naskur, ja man kan ju alltid hoppas att han är som den fula ankungen. Nu har jag varit och köpt ett kraftfoder som visst ska kunna göra susen på de mest svårfödda hästar, så jag hoppas att jag ska kunna göda upp honom så han blir lite rundare och inte har så kantiga former. Han är ju fortfarande alldeles för tunn.

Jag gick in till Idas blogg och läste om Eitill, jag kommer garanterat att följa honom där och Ida verkar verkligen vara en toppentjej. Vilken tur att han hamnade där!

Vet du hur det går för Ganti? Är han kvar hos tjejen som köpte honom?

http://stallskogalund. blogg.se

 
Sophia

Sophia

13 mars 2013 20:23

Här har du min blogg :)

Det är inte bra att vara rädd, efter min graviditet så var jag livrädd för hästar och trodde aldrig att jag skulle kunna komma tillbaka.
Det gäller att skynda långsamt, om alla pass blir negativa så är det svårt att komma tillbaka.
Det kan vara bra att rida tryggare hästar som inte hittar på saker för att få tillbaka självförtroendet!

http://fialei.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av islandstokan - 5 maj 2013 17:41

Om någon råkat missa det så har min blogg flyttat till annan plats, nu finner ni mig här: http://videungens.wordpress.com   Nu uppdaterar jag hyfsat regelbundet så se till att lägga till adressen i er Bloglovin (eller liknande) så missar ni inget...

Av islandstokan - 19 april 2013 20:30

Jag har bestämt mig för att flytta bloggandet till en reklamfri domän, så nu får ni se till att lägga till den här bloggen i er BlogLovin': http://videungens.wordpress.com/ ...

Av islandstokan - 19 april 2013 16:45


Idag var det dags för Rósa att få sommardojor på fötterna (äntligen!), men klantig som jag är hade jag tagit fel på tågtiderna och hann inte ut i tid till hovslagaren skulle komma, så J var snäll och tog in Rósa åt mig. Jag har tur som står i ett sta...

Av islandstokan - 18 april 2013 21:55


Idag har det blåst väldigt friskt. Jag hade planer på att rida men bestämde mig istället för att följa med och titta på när  J (som jag står inackorderad hos) skulle rida för dressyrtränare. Det var intressant att se något annat än islandsridning f...

Av islandstokan - 16 april 2013 20:54


Ovido - Quiz & Flashcards