Alla inlägg under mars 2013

Av islandstokan - 27 mars 2013 16:56

Rósa fick massage och laserbehandling i lördags, men inget speciellt hittades, hon hade några små muskelspänningar bara. Red både igår och idag och kan inte påstå att hon kändes smidigare, men däremot kändes hon både avslappnad och positiv, skötte sig hyfsat vid uppsittningen också. Frågan är om det är behandlingen eller vilan, eller kanske både och, som ligger bakom det?


I morgon åker jag upp till Åland och blir borta en vecka, så Rósa får vila lite till. Sedan är det nya, friska tag. Det känns ändå jättebra att sista ridturen innan ledigheten gick så bra, nu har jag en bra magkänsla och kommer vara taggad och se fram emot nästa pass.


 


Lite, lite har hon börjat fälla också. På tiden!


Natten mot tisdag fick Mymlan äntligen sin kull, så nu bor 4 underbara kattungar i garderoben hemma hos oss. Både mamma katt och bebisarna mår bra, de kom till världen utan några komplikationer och Mymlan återhämtade sig snabbt.


 


Gad påsk allesammans!

Av islandstokan - 20 mars 2013 17:27

Jag är så förbannat trött på snön och kylan nu att jag inte vet varken ut eller in. Ska det aldrig bli vår?! Rósa trivs bättre, hon har fortfarande inte börjat fälla. Jag antar att hon kände det på sig, att vintern skulle bita sig fast så här länge, och då är det ju ingen brådska att bli av med vinterskruden.


Vi tog en promenad idag igen, utforskade lite ny mark. Roligt, tyckte Rósa, som gick och småkivades hela vägen, i synnerhet när vi joggade. Hon ruskar på huvudet och knuffar på mig med mulen för att försöka få igång mig. Jag är alldeles för tråkig enligt henne.


Men det är härligt med en häst som är så glad, så där glad att det syns.


Jag har dock börjat fundera lite på om det är något med Rósa som inte är som det ska. Det är mycket som känns fel med hela ridningen, ändå kan jag inte sätta fingret på exakt vad som är fel. Massören kommer ut snart och kollar igenom henne, kanske hittar hon något som jag missat.

 

Av islandstokan - 18 mars 2013 16:57

Fy fasen vad det blåst idag! Tog en promenad med Rósa, sprättigare häst får man nog leta efter. Märkligt att en häst som är född och uppvuxen på karga Island bryr sig så fruktansvärt mycket om lite blåst... Vi såg färska älgspår i skogen men skogens konung själv lyste med sin frånvaro. Det var väl förresten lika bra det, hade vi sprungit på en älg hade nog Rósa fått hjärtsnörp och kolat vippen, så taskiga nerver som hon hade idag.


Det var i alla fall soligt idag, i lä var det nästan varmt till och med. Har förresten fyndat ett Boett-täcke för halva priset, så nu ni, knottjävlar, är det bara att vakna! Men det känns ytterst osannolikt att det någonsin blir sommar igen sett till den aktuella väderleksrapporten. Det ska visst snöa ännu mer de nästkommande dagarna. Hurra.


Bokade tågbiljetter idag så det blir till att fira påsk på Åland med familjen i alla fall, så Rósa kommer få ledigt en vecka. Hoppas det gör henne gott, det har ju faktiskt känts lite som att hon behöver en liten vila.


Förresten, gissa vem som skaffat Facebook ett sekel efter alla andra? Helvetet lär ju redan ha frusit till is vid det här laget och jag tror minsann jag såg en gris flyga förbi idag (bland mycket annat, bör väl tilläggas, jag fick till exempel jaga rätt på vattendunkarna som tagit sig en tango runt hagen i stormbyarna). Det återstår att se om månen har ramlat ner också.

Av islandstokan - 15 mars 2013 17:15

Ridningen idag gick inge vidare. Rósa har ett jäkla humör när det inte passar, och idag passade minsann ingenting. Hon la dövörat till när jag pockade på uppmärksamhet och tjurade när hon inte fick göra vad hon ville.  Som en bortskämd unge. Funderade på att byta ut henne mot en guldhamster.


Efter ridturen övade vi på uppsittningar med pall. Rósa har fått någon fixidé att hon inte vill stå still vid uppsittning nu, som tur är brukar de här små egenheterna gå över av sig själv när hon tröttnat på att testa. Efter några upp- och nedhopp stod hon stilla och då gav jag henne mycket beröm och avslutade. Ska bli intressant att se hur hon agerar nästa gång.

Av islandstokan - 14 mars 2013 16:34

Egentligen skulle jag ha ridit för tränare idag, men det blev inställt och jag hade ingen inspiration alls att rida ut (ärligt talat var jag på lite dåligt humör, mycket på grund av all de förbannade snö som föll i natt - vart tog våren vägen?), så jag och Rósa tog en promenad istället. Rósa gillar promenader riktigt mycket nu (jag behöver inte längre släpa med henne från stallet), hon går snällt bredvid mig med spetsade öron och kan till och med bli lite busig och yster. Älskade lilla tokfia.


På våra promenader brukar vi knata runt i skogen utan något direkt mål. Letar efter nya stigar och ridvägar, övar på att lyfta på fötterna och tänka ut lösningar. Rósa går dit jag går och är lättövertalad till och med när vi ska över djupa diken och annat läskigt. Hon skiner upp av stolthet när hon klarar något knepigt och är glad och positiv både på bort- och hemvägen.


Förhoppningsvis hjälper promenaderna oss att hitta tillbaka till en avslappnad och rolig ridning också. Det känns ju som att vi är på god väg redan.


Mattes fina på promenad idag. Mysigare skogskompis får man leta efter!

Av islandstokan - 14 mars 2013 15:56


 
Rósa försökte klia rumpan mot spånbalen - gick inge vidare. Matte fick klia med grepen iställe - jätteskönt!

Av islandstokan - 13 mars 2013 21:57

Nu är Perla hos en tränare på Island för att "bli ridhäst". Hon fyller ju 6 i år men är inte inriden, så de börjar from scratch med henne.


Första uppdateringen jag fick var att en veterinär hade behövt komma ut och ge henne lugnande för att hon alls skulle gå att sko. Hoppsan! Damen var visst inte alls med på noterna. Jag erkänner att jag i och med det kände mig minst sagt osäker på om det verkligen var en bra idé det här med att köpa en osedd, oinriden häst till. Tänk om jag får hem en skogstokig märr som bits fram och sparkar bak?


Men faktum är att hon verkar ha tagit träningen riktigt bra. Tränaren trodde hon skulle bli en lugn häst med ganska lite vilja (med isländska mått mätta, dock). BRA, tycker jag, som har fullt sjå med en sprättig, nervig madam här hemma. Det hade varit underbart om Perla blivit en riktig trygg häst man kan slänga upp vem som helst på, men det får ju tiden utvisa så klart.


 
Perla för ett år sedan. Foto: Íris

Skapa flashcards