Direktlänk till inlägg 11 april 2013

Situation Perla

Av islandstokan - 11 april 2013 21:55

Jag fattade alltså beslutet att låta Perla somna in eftersom hon skött sig mycket dåligt under inridningen. Kort därpå fick jag videor på inridningen som säljaren hade tagit åt mig, så att jag skulle få se med egna ögon hur hon beter sig. Det var inte fullt så farligt som jag och säljaren trott, men tränaren poängterade att Perla hade en förhållandevis bra dag när hon filmades.


För att göra en lång historia kort, kom vi överens om att säljaren skulle försöka jobba lite med henne, för att se om det eventuellt skulle kunna "lossa" för Perla. Eftersom jag inte har något att förlora på det upplägget tyckte jag "låt gå".


Jag hyser inga större förhoppningar, men jag vill, liksom säljaren, ge henne en andra chans innan slakten bokas in. Det hänger på att få tjurigheten att "lossa", tränaren var urless på henne eftersom hon inte ens ville gå framåt - istället slänger hon sig åt sidan och stegrar m.m I hantingen är hon respektlös; biter och sparkar och trycker upp mot väggen. Allt detta verkar ha börjat när det började ställas krav på henne.


I videon ser man tydligt att hon sätter sig på tvären, kämpar emot och blir riktigt arg när tränaren vill ha fram henne. Men sedan liksom släpper det och hon ger med sig. Då går hon fram i både skritt, trav och tölt utan en sur min. Det rör sig helt enkelt om en sju helvetes jävla tjurskallighet och hon testar tränaren oerhört mycket innan hon ger upp.


Jag funderade ett tag på om hon kunde ha ont och pratade med säljaren om det, men det verkar inte troligt eftersom hon bara protesterar precis i början av varje träning.


Vi får väl se om säljaren lyckas få bukt med problemet, annars finns det inte mycket att göra tyvärr. Hon är alldeles för tjurig för att vara avelsmaterial, och någon fin stam är det ju ändå inte att tala om.


Nog om det. Rósa skötte sig i alla fall riktigt bra idag, aningen tung i handen och tölten fungerade inte riktigt, men maken till pigg och glad häst har jag inte sett på länge.

 
 
Sophia

Sophia

11 april 2013 23:36

Finns filmen att se på nätet?

Låter som protest, kanske behöver hon ha mera tid, kanske har de haft för bråttom och då är det inte konstigt att det protesteras...
Men det är svårt läge när man inte har varit med från början och sett med egna ögon.

http://isisleikna.bloggplatsen.se

 
Frida

Frida

11 april 2013 23:45

Hoppas det löser sig med henne!

Guffi är också så där pigg nu, är nog lite vårkänslor :)

http://guffiframidfelli.blogg.se

 
Agnetha

Agnetha

12 april 2013 15:37

Pja det kan ju vara en ide. En grej är ju att de flesta island-islandshästarna är så himla lätta att träna ... kanske man som tränare är mer begiven att ge upp snabbare då..? Fast jag skulle nog ändå kolla henne fysiskt. Klassiskt med "vill inte fram" är ju mån form av trassel i munnen. Det är ju ingen stor sak att öppna en hästmun och kika in med ficklampa, brukar vara ganska lätt att se pm det är nåt vajsing då... stavar som en kratta pga mobilen. ;)
Håller tummarna för Perla!!!

http://agnethagothe.se

 
ullis

ullis

12 april 2013 17:21

oj spännande attt se hur det kommer att gå med Perla hoppas att hon kommer på bättre tankar, =)

http://austri.bloggplatsen.se

 
Natalie

Natalie

12 april 2013 18:38

Håller tummarna och hoppas att säljaren är mer envis än Perla och att hon har bättre tålamod än inridaren.

http://mossmoss.blogg.se

 
Titti

Titti

12 april 2013 19:51

Tråkigt med Perla,men kan hellre att det blir nu än när du hunnit ta hem henne. Det är ju ännu svårare att ta ett sånt beslut när man format ett band med hästen :( Skönt du har fina Rosa iallafall.

http://livetpavischan.blogg.se

 
Katta

Katta

12 april 2013 20:35

Det är ju bra att ni försöker en gång till och envisa pållar är du ju van vid ;) Skönt att Rósa är go´ och gla!

http://livethoskatta.blogg.se

 
Mikaela

Mikaela

12 april 2013 20:52

Men oj! Vad tråkigt:( Fast det låter som ett klokt beslut.

Roligt att det går bra med Rósa:D

http://svippostina.blogg.se

 
Ida Klausner

Ida Klausner

13 april 2013 18:32

Tråkigt att det är så med Perla! :/ Kan du inte ta hem henne och känna efter själv hur du tycker hon är och därefter fatta beslut om hur du ska göra? Fast det är ju förstås mycket pengar att skicka över henne hit också. Ja det är inte lätt, men synd att slakta om hon kanske bara behöver mer tid och kanske är en typisk enmanshäst. Det kanske är en häst som kräver att man lär känna henne ordentligt innan man kan kräva något av henne? :)

http://idaklausner.blogg.se

 
Sophia

Sophia

14 april 2013 21:04

Jag har inte direkt känt nån skillnad på tränset, men det är väl insidan som gör skillnad kanske :)

Vad synd att det inte fanns på nätet, det hade varit väldigt intressant att se!

http://isisleikna.bloggplatsen.se

 
Nina

Nina" title="http://blogg.se]Nina[/url]" target="_blank">blogg.se]Nina[/url]

15 april 2013 22:30

Men oj vilken svår situation! Det är ju jättesvårt för dig att få en riktig bild av hur hon är, när du inte träffat henne själv. Kanske är hon inte alls så besvärlig som tränaren tycker, eller så är hon just så besvärlig. Jag har inte så stor erfarenhet av islandshästar, mer än våra egna och de är ju väldigt lätthanterliga. Mycket coolare temperament än new forestar och då är ju new forestar inte några fullblod direkt. Så om de flesta isisar är som våra, då kan jag tänka mig att en "normalsvår" isis upplevs som väldigt jobbig.

Hoppas nu att framtiden visar hur hon är på rätt sätt, så du inte får hem en riktig toka eller att en riktig pärla blir missförstådd och avlivad i onödan. Jag håller tummarna för dig!

Sv: Jaså har du också problem med matande personer! Jag är riktigt arg och känner mig väldigt kränkt över Xs beteende. Såna där personer kan ju vara livsfarliga, läste du kommentaren på min blogg som var över din kommentar? Om en häst som fick sätta livet till för att något smarthuvud kört in en skottkärra päron i hagen. Usch vad hemskt!

http://stallskogalund. blogg.se

 
Karin

Karin

16 april 2013 09:57

Usch vad jobbigt att bara stå brevid och fatta besluten utan att själv kunna vara där och se problemen.
Det är ju synd att ta bort en häst bara för att tränaren och hästen inte kommer överens.
Jag har ridit för en tränare från Island som totaldömde ut min mammas häst. Tyckte att hon aldrig skulle bli ngt och lite inlindat sa hon att en sådan häst skulle de slaktat på island.
Efter vi hittat en världens bästa tränare som nu har hjälp dem båda framåt är hon nu en av de finaste hästarna vi har. Vår tränare tycker att hon ska ut och tävla 5-gång, eftersom det finns få 5-gångshästar i Sverige som är så bra som vår lilla pärla.

Så ibland kan man ju få oturen att träffa riktigt dåliga tränare med.
Hoppas att det löser sig för Perla!

http://lilldamberg.wordpress.com

 
Linda

Linda

17 april 2013 18:32

Vad trist, nu har inte jag någon koll alls på den hästen eller din blogg, utan jag har börjat läsa nu mer :) Men det lät nästan som att man gav upp för snabbt? :P Det tar ju tid att nå in på vissa hästar och en del tränare klarar ju inte av allt heller, men jag hoppas det var rätt beslut för allas skull.

http://www.mittangsull.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av islandstokan - 5 maj 2013 17:41

Om någon råkat missa det så har min blogg flyttat till annan plats, nu finner ni mig här: http://videungens.wordpress.com   Nu uppdaterar jag hyfsat regelbundet så se till att lägga till adressen i er Bloglovin (eller liknande) så missar ni inget...

Av islandstokan - 19 april 2013 20:30

Jag har bestämt mig för att flytta bloggandet till en reklamfri domän, så nu får ni se till att lägga till den här bloggen i er BlogLovin': http://videungens.wordpress.com/ ...

Av islandstokan - 19 april 2013 16:45


Idag var det dags för Rósa att få sommardojor på fötterna (äntligen!), men klantig som jag är hade jag tagit fel på tågtiderna och hann inte ut i tid till hovslagaren skulle komma, så J var snäll och tog in Rósa åt mig. Jag har tur som står i ett sta...

Av islandstokan - 18 april 2013 21:55


Idag har det blåst väldigt friskt. Jag hade planer på att rida men bestämde mig istället för att följa med och titta på när  J (som jag står inackorderad hos) skulle rida för dressyrtränare. Det var intressant att se något annat än islandsridning f...

Av islandstokan - 16 april 2013 20:54


Ovido - Quiz & Flashcards