Direktlänk till inlägg 2 juni 2011

Funderingar kring eksem

Av islandstokan - 2 juni 2011 19:56

Köpte med mig senaste Hästmagazinet att ha som färdläsning idag efter att ha träffat vänner i Göteborg. De hade eksemspecial, så här försommaren till ära.


Många synpunkter och en hel del tvetydigheter och dubbla budskap, men jag tyckte ändå det var intressant läsning.


Bland annat skrevs det att avkomman löper större risk att få eksem om stoet är svenskfött än islandsfött (det var i alla fall så jag tolkade det). Jag gissar att det är för att en svenskfödd häst som utvecklar eksem har starkt anlag för det och/eller saknar resistens trots kontinuerlig utsatthet sedan föl och därför torde nedärva det i högre grad än en vanlig eksemimport som är mer eller mindre dömd att utveckla det förr eller senare på grund utav bristande exponering som ung. Eller?


Det togs inte upp desto mer, men det är en intressant tanke. Som bekant får man ju inte avla på hingstar med eksem, men däremot är det helt tillåtet att avla på ston med samma defekt. Underligt.


Graden av eksem är ju också av betydelse. En häst som är symptomfri när den går med täcke lider knappast av eksemet. En häst som däremot kliar sig blodig varje sommar trots omsorgsfullt omhändertagande lider en hel del. En sådan häst ska man så klart inte avla på oavsett om den är svenskfödd eller islandsfödd. Frågan är om en sådan häst skulle må bäst av att helt enkelt få somna in? Den lider ju bara halva året, men samtidigt är det just det - halva året. Jag kan bara föreställa mig vilket svårt beslut det skulle vara att ta som hästägare.


Vilket helvete det är, det här med sommareksem. Jag hoppas innerligt att ingen av mina utvecklar grav eksem och håller tummarna för att det ska komma någon sorts vaccin eller behandling för att underlätta för så väl hästarna som hästägarna.


 
 
Sanna

Sanna

2 juni 2011 20:39

Sv: Tack så mycket! Jag gillar också rödblackar ;).
Dina pållar ser söta ut :D.

http://sannasant.blogg.se

 
Ingen bild

Natalie

2 juni 2011 20:48

Ett litet tips bara: http://hippolyt.dk/files/Fodertraff_2011_06_08_Juni_Malin_och_Anna_Karin.pdf

Det är en "foderföreläsning" hos min återförsäljare. Har varit där två gånger tidigare och det är kanonbra! Framför allt nu när det pratas om mugg och eksem. Du får gärna följa med om du vill. :-)

Håller med om att det är konstigt att hingstar måste vara eksemfria och godkända och allt det där, när man kan avla på vilket sto som helst. Så är det ju inom mina raser också!

 
Linda

Linda

2 juni 2011 21:41

Sv: Ja jag vet inte hur jag skall göra :( Hon är ju svullen och har varit det länge.. om det inte skulle vara "allvarligt" vad tror du det kan vara?

http://www.elmo.cybersite.nu

 
Agnetha (det är jag som har Orka! :-)

Agnetha (det är jag som har Orka! :-)

3 juni 2011 18:14

Jag läste också den där artikeln ... Angående hingstar och eksem så är det väl egentligen inget förbud längre ...? Ston med eksem avlas det ju helvilt på tyvärr. :-( Det värsta med exem är ju oftast också att det inte "bara" är halva året utan betydligt längre säsong än så ... och eksem kan ju variera så oerhört också. En häst som varit jättedålig kan ju bli i princip symptomfri mm. Det är så många aspekter. Tycker artikeln i Hästmagazinet var fattig.

http://sillviken.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av islandstokan - 5 maj 2013 17:41

Om någon råkat missa det så har min blogg flyttat till annan plats, nu finner ni mig här: http://videungens.wordpress.com   Nu uppdaterar jag hyfsat regelbundet så se till att lägga till adressen i er Bloglovin (eller liknande) så missar ni inget...

Av islandstokan - 19 april 2013 20:30

Jag har bestämt mig för att flytta bloggandet till en reklamfri domän, så nu får ni se till att lägga till den här bloggen i er BlogLovin': http://videungens.wordpress.com/ ...

Av islandstokan - 19 april 2013 16:45


Idag var det dags för Rósa att få sommardojor på fötterna (äntligen!), men klantig som jag är hade jag tagit fel på tågtiderna och hann inte ut i tid till hovslagaren skulle komma, så J var snäll och tog in Rósa åt mig. Jag har tur som står i ett sta...

Av islandstokan - 18 april 2013 21:55


Idag har det blåst väldigt friskt. Jag hade planer på att rida men bestämde mig istället för att följa med och titta på när  J (som jag står inackorderad hos) skulle rida för dressyrtränare. Det var intressant att se något annat än islandsridning f...

Av islandstokan - 16 april 2013 20:54


Ovido - Quiz & Flashcards