Direktlänk till inlägg 3 juni 2011

Svettigt

Av islandstokan - 3 juni 2011 18:47

(Totalt orelaterad bild.)


Det har varit riktigt varmt och soligt nu i några dagar, vilket har resulterat i att Eyja blivit rejält svettig under eksemtäcket  


Idag när jag plockade av det hade hon stora blöta fläckar under manen, vid armbågarna, på låren och vid flanken. Lät henne stå utan täcke inne i stallet där det var svalt och skönt och svampade av henne.


Ofta har jag hört folk säga att deras hästar alltid är svala under eksemtäcket och jag undrar givetvis vad sjutton de har för täcken? Eyja är ju inte den som springer järnet i hagen, så hon har inte blivit svettig av ansträngning...


Det är dessutom bara början av juni och tänk om det blir en sådan där lång och helvetiskt varm sommar i år igen? Jag vill inte att skruttan smälter bort i sin burka!


Hur som haver, i morgon blir det långritt! Ska få låna en av stallägarens hästar.

 
 
Linda

Linda

3 juni 2011 19:42

Ja nu har jag bokat tid hos veterinär. Lika bra att kolla upp henne!
Har hon inte ont och bara behöver vila kommer hon givetvis få det! :) Min Donna ska få det bästa.
Känns lite hårt i hjärtat när en del folk inte tror jag ger henne det bästa.. jag gör inget annat än kämpar för att mina djur ska ha det bra. Bli riktigt bortskämda..

Ja du det där med medel och föl kan jag inget om.. Swicht on eller vad det heter kanske inte är så bra?
Hör med veterinär :)

Konstigt att lillgumman svettas med täcke.. aldrig varut med om.. hmm du tror inte det är hormonerna som spökar ;)? Är det täcket från hööks eller? Det har jag iaf..

Jag har faktiskt sett en huva en gång med en typgbit som hängde över mulen.. undra vart man kan finna dom.. minns att en inhyrd hade det på sin häst här förra sommaren..en sådan kanske hon skulle ha?

http://www.elmo.cybersite.nu

 
Janina

Janina

3 juni 2011 22:52

SV: Oj, det kanske var för två/tre år sen? Jag blir ganska nojjig och ser frakturer åt höger och vänster pga det här ;)

Min svarta blir ganska svettig under sitt täcke, men jag tror att hon blir svettigare utan..? Just eftersom hon är svart.

http://jannefix.blogspot.com

 
Ingen bild

Natalie

3 juni 2011 23:03

Usch, mina hästar är också svettiga nu! :-/ Duschade av Turbin med vattenslangen idag, men stackars Grimmer går ju inte närma sig med vatten... Det lär ju bli en varm sommar igen, med massa äckliga insekter. ;-(

 
Agnetha

Agnetha

4 juni 2011 12:50

Jag har också upplevt att de svettats i burka tyvärr ... :-( Hur går det för Rósa hos Máni förresten??

SV: Jag är ganska kluven i eksemfrågan egentligen. På ett sätt kan jag tycka att man inte ska, å andra sidan pluppar det ju faktiskt upp på hästar som är svenskfödda efter friska föräldrar ändå. Det var jag med om för några år sedan, på ett ungsto. :( Samtidigt som det finns ston som har ett antal avkommor som inte har eksem trots att hon själv hade det osv.
Svårt det där!
Jag TROR att det är tillåtet att avla på eksemhingstar....??? Har för mig att det var stopp ett tag men sen togs det bort...Men jag är osäker.

http://sillviken.blogg.se

 
Elina

Elina

4 juni 2011 15:01

Mitt sto blir också varm under täcket, så jag kör utan täcke nu faktiskt och smörjer 2-3 ggr dagligen istället.

SV: Tack så mkt! Ja, han är jättefin min lilla prins!

Ja, de har gjort rektoskopi men inte ultraljud än..

Katter är fantastiska, jag skulle gärna skaffa en till katt men jag tror inte de jag har skulle uppskatta en till ;-)

http://icelandic.bloggplatsen.se

 
Frida

Frida

5 juni 2011 21:40

Jag har aldrig varit med om att dom svettats under exemtäcken mer än hästarna utan. I stallet har hästarna täcken från Boett, Jacson och Hööks. Jag har ett från Ullared också, men det hade min häst på sig ett dygn och sedan var det bara slamsor av det så det hann jag inte se om han svettades under.

http://guffiframidfelli.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av islandstokan - 5 maj 2013 17:41

Om någon råkat missa det så har min blogg flyttat till annan plats, nu finner ni mig här: http://videungens.wordpress.com   Nu uppdaterar jag hyfsat regelbundet så se till att lägga till adressen i er Bloglovin (eller liknande) så missar ni inget...

Av islandstokan - 19 april 2013 20:30

Jag har bestämt mig för att flytta bloggandet till en reklamfri domän, så nu får ni se till att lägga till den här bloggen i er BlogLovin': http://videungens.wordpress.com/ ...

Av islandstokan - 19 april 2013 16:45


Idag var det dags för Rósa att få sommardojor på fötterna (äntligen!), men klantig som jag är hade jag tagit fel på tågtiderna och hann inte ut i tid till hovslagaren skulle komma, så J var snäll och tog in Rósa åt mig. Jag har tur som står i ett sta...

Av islandstokan - 18 april 2013 21:55


Idag har det blåst väldigt friskt. Jag hade planer på att rida men bestämde mig istället för att följa med och titta på när  J (som jag står inackorderad hos) skulle rida för dressyrtränare. Det var intressant att se något annat än islandsridning f...

Av islandstokan - 16 april 2013 20:54


Ovido - Quiz & Flashcards