Direktlänk till inlägg 18 juni 2011

Ett kärt återseende

Av islandstokan - 18 juni 2011 16:41

Idag bar det alltså iväg till Madkullens islandshästar för att hämta hem den blivande mamman.


Rósa var rar och kom fram till mig i hagen när vi kom dit, oj vad jag har saknat henne  Mattes lilla sötnos!

 

Lasningen gick ännu bättre än innan, tog nog inte mer än 10 minuter. Hon kommer nog bli väldigt lättlastad med lite mer träning, tror jag!

       

Väl hemma släppte jag henne med Idunn och Eyja, båda två verkade jätteglada att se henne och hon dem, så det var ju skönt! Betet börjar ta slut i den hagen nu så de kommer behöva flytta snart. FInns mest bara liljekonvaljer kvar nu...


   


 

 
 
Ingen bild

Katta

18 juni 2011 18:10

Hon ser verkligen fin ut och verkar ha haft det bra hos hingsten. Väntar med spänning på nästa år när bebisen kommer!

 
Agnetha

Agnetha

18 juni 2011 18:43

Å vad fin hon är! Mysigt att hon kom fram till dig, hon hade nog saknat dig också!
Lyxigt att få med två hästar hem, även om en är väldigt, väldigt liten just nu! ;)

http://sillviken.blogg.se

 
Frida

Frida

18 juni 2011 18:53

Vad mysigt det såg ut i deras hage :)

Svar: Våran Birma var jättegosigt, hon skulle alltid sova så nära hon kunde mig och min syster och när man var ledsen kom hon alltid och ville trösta :)

Det är ju huvudsaker :)

http://guffiframidfelli.blogg.se

 
Linda

Linda

18 juni 2011 19:00

Ååååh Roooosa <3 Jag har också saknat den lilla rosen! Härligt att hon är hemma, åh lill snuppan hon är så söt :) Vad fint hull hon har!

Faktum är att Fifas hull är helt ok det med, jag tror magen sväller upp som sjutton på henne vid bete för nu är den ju lagomt stor faktiskt.

Sv: Jo men visst, det är många som behandlar dom som dockor. Visst vill man sin häst det bästa men det bästa för dom är ju att vara HÄST.

http://www.elmo.cybersite.nu

 
Linda

Linda

18 juni 2011 19:01

Föresten hur uttalar man Rosa?
Det betyder ros eller nått annat?

http://www.elmo.cybersite.nu

 
Linda

Linda

18 juni 2011 19:44

Sv: Rousa! Aha, säger du så till henne eller Rosa? Ja hullet ser ju faktiskt riktigt fint ut med tanke på att hon stått ett tag o samtidigt går på bete, hon kanske inte har så lätt att gå upp i vikt den damen?

Jo jag får försöka tänka posetivt :)

Ja men precis. Även om jag kallar min pära för prinsessa så är det då inge dalt heller ^^

http://www.elmo.cybersite.nu

 
Frida

Frida

18 juni 2011 19:49

Svar: Hon var som en extra syster :)

Haha, ja det kan vara jobbigt. Vi har en ganska öppen sommarhage, en klunga med träd bara. Valackernas vinterhage är dessto värre, ligger uppåt berget så ibland står dom högst upp och då ser man dom inte förän man kommer fram och man kan gå åt två håll för att komma dit så det är bara att chansa på vilken man tror går fortast :) Dessutom blir det jättelerigt, så det är inge roligt för dom där :(

http://guffiframidfelli.blogg.se

 
Frida

Frida

18 juni 2011 22:25

Svar: Jag har ju en katt hemma hos mamma, men han vill inte bo i lägenhet. Han är verkligen min katt och följer oftast efter mig som en hund när jag är där och är väldigt pratglad, man kan ligga med huvudet på hans mage och ha det mysigt. Och han dricker bara vatten i badkaret :p Men nu ska vi köpa Lindas sista kattunge, hon som har Fifa :) Hon kommer med den på måndag så då får jag ha en katt hemma hos mig också.

Ja, det är det mycket bättre än, men dom behöver ju inte bli så leriga på våren. Våra hästar skulle bli väldigt rastlösa om dom fick stå i mindre hagar, det märker man när någon får stå i en liten hage om de är sjuka eller så, men i dom växer det ändå gräs i. En av verksamhetshästarna har väldigt mycket exem och får stå i en egen hage där det inte finns något att klia sig på, varken träd eller kompis, och han gnäggar så fort han ser sin kompisar, så han vill ju vara med flocken.

http://guffiframidfelli.blogg.se

 
Frida

Frida

19 juni 2011 13:21

Svar: Förstår det, hoppas du hittar bra hem åt dom :)

Det är verkligen synd om honom, han skulle behöva en ägare som bara har honom och kan ta hand om honom ordentligt, han skulle behöva smörjas 2 gånger om dagen nästan. Skönt att Guffis har blivit bättre också, man måste bara ta hand om det.

En del har tur dom :)

http://guffiframidfelli.blogg.se

 
Frida

Frida

19 juni 2011 17:19

Svar: Jo, det är hon som ägaren gården med de flesta av hästarna, runt 20 av dom är hennes. Hon skulle iaf kunna hitta någon tjej eller kille som bara vill pyssla i stallet med hästarna som kan komma nästan varje dag iaf, det är ju en väldigt bra ridskolehäst så hon vill inte sälja honom av den anledningen.

Jag vet inte riktigt, han kom till vårat stall för ca 3 år sedan och var då utan täcke, men fick ha det under sommaren. Han hade inte så mycket man då eftersom det inte togs omhand så jättebra och antagligen inte gjort det efter det heller. Förra hösten -09 började jag rida honom och började då ta hand om exemen så gott det gick och sedan dess har det bara blivit bättre och bättre. Han har inte haft så lång man och pannlugg som han har nu. Min headerbild är från 3 år sedan, några veckor efter att han kommit precis och då var det inte mycket man på honom. Innan han kom till oss bodde han i Ramsele, och där tror jag inte dom tog hand om honom bra, finns mycket dåliga rykten om dom personerna.

http://guffiframidfelli.blogg.se

 
Frida

Frida

19 juni 2011 18:19

Svar: Jo, dom smörjer in honom med allt möjligt, men inte två gånger om dagen som det kanske skulle behövas. Nu när ridlägerna börjar brukar det bli lite mer ordning på det hela.
Det är det, det är ju hästen det är synd om och man vet ju själv hur jobbigt det är när det kliar på kroppen, typ under ridhjälmen och man är ute och rider :p Tack, jag gör mitt bästa :) Han är kladdig över hela kroppen lilla hästen :)

http://guffiframidfelli.blogg.se

 
Elina

Elina

19 juni 2011 21:35

Vad härligt att hon är hemma nu :-)

SV: Han har varit saknad på tok för länge.. En helt fantastisk häst som jag inte vet om han lever, är såld eller om han är kvar hos uppfödaren. En dag ska han stå i mitt stall igen, det är en sak som är säker.

Attans, tyckte det var jättefint iaf! :-)

Det förstår jag verkligen att du vill! Håller tummarna för att du slipper besvären efteråt!

Ja, Eyja verkar vara helmysig! Det blir hon säkert, hon verkar vara lugn och trevlig!

http://icelandic.bloggplatsen.se

 
Janina

Janina

19 juni 2011 23:05

SV: Fyrgången hade jag tänkt mig, om det blir av alltså.

Härligt att ha henne hemma igen!

http://jannefix.blogspot.com

 
Mikaela

Mikaela

20 juni 2011 10:40

Sv; Ja svårt att komma tillskott det känner jag igen.. För min del blev det faktiskt bara disken som blev diskad. Och inte ens all disk;)

http://svippostina.blogg.se

 
Alexandra

Alexandra

20 juni 2011 20:33

Lillflicka då! Det har varit roligt att få få se henne i hagen. Hon är en riktigt fin färgfläck.
jag önskar er all lycka till den framtida bebisen :)

http://barefootangel.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av islandstokan - 5 maj 2013 17:41

Om någon råkat missa det så har min blogg flyttat till annan plats, nu finner ni mig här: http://videungens.wordpress.com   Nu uppdaterar jag hyfsat regelbundet så se till att lägga till adressen i er Bloglovin (eller liknande) så missar ni inget...

Av islandstokan - 19 april 2013 20:30

Jag har bestämt mig för att flytta bloggandet till en reklamfri domän, så nu får ni se till att lägga till den här bloggen i er BlogLovin': http://videungens.wordpress.com/ ...

Av islandstokan - 19 april 2013 16:45


Idag var det dags för Rósa att få sommardojor på fötterna (äntligen!), men klantig som jag är hade jag tagit fel på tågtiderna och hann inte ut i tid till hovslagaren skulle komma, så J var snäll och tog in Rósa åt mig. Jag har tur som står i ett sta...

Av islandstokan - 18 april 2013 21:55


Idag har det blåst väldigt friskt. Jag hade planer på att rida men bestämde mig istället för att följa med och titta på när  J (som jag står inackorderad hos) skulle rida för dressyrtränare. Det var intressant att se något annat än islandsridning f...

Av islandstokan - 16 april 2013 20:54


Ovido - Quiz & Flashcards