Direktlänk till inlägg 20 juni 2011

Ridning förbjuden?

Av islandstokan - 20 juni 2011 22:23

Knappast har det ungått någon att de tänker göra en del lagändringar när det kommer till allemänsrätten i det här landet. Bland annat ska det bli förbjudet att rida på någon annans mark utan tillstånd från markägaren.


Jag vet inte hur det är där ni bor, men där jag har mina hästar kryllar det av griniga markägare, vissa av dem till och med avskyr hästar. Att få tillstånd att fortsätta använda deras vägar och stigar kommer man alltså få se sig i stjärnorna efter.


Vissa ryttare missbrukar helt klart allemansrätten, rider oförsiktigt och städar inte undan efter sin häst, men ärligt talat tycker jag det är förjävligt att det ska behöva gå ut över oss som är skötsamma.


Man kan ju inte låta bli att undra var sjutton man kommer kunna rida när lagändringen träder i kraft? Längs allmänna vägar, endast? Vad händer med de som inte har tillgång till ridhus eller paddock och endast kan träna ute i naturen? Ska de helt enkelt tvingas flytta när det inte längre går att rida ut?


Det kanske låter cyniskt, men det kommer helt klart bli mycket sämre för oss ryttare. Jag hoppas verkligen politikerna tar sina förnuft till fånga och slutar tafsa på allemansrätten.

 
 
Mikaela

Mikaela

20 juni 2011 22:44

Va!? Det har jag missat, när börjar det gälla?

http://svippostina.blogg.se

 
Cia

Cia

21 juni 2011 07:54

jag håller verkligen med dej! Jag har ju den turen att där jag driver stallet äger den största delen av all mark häromkring så jag kommer ju klarar mej hyffsat men de finns ju dom som inte har samma tur :/

http://ciajonasson.bloggplatsen.se

 
Agnetha

Agnetha

21 juni 2011 08:50

Oj, det har inte jag hört. Det var ingen trevlig nyhet. :-s .... vad mycket knäppa grejer det blir nu för tiden. Häromdagen berättade min granne att det from. 2013 ska bli förbjudet att slakta hemma. Nu får man ju slakta hemma för eget bruk, om man te.x har höns är ju det fiffigt för det blir ju extra tuppar. Det förstör så himla mycket.

och allemansrätten är ju jätteviktig, inte bara för oss hästägare.... BLÄ! Hoppas de styr till det där!

http://sillviken.blogg.se

 
Ingen bild

Katta

21 juni 2011 10:31

Ja du, detta är något att fundera på! En tanke som dyker upp i mitt huvud är ju faktiskt att vi ryttare gör är att vi håller stigar öppna. Alltså om vi inte hade ridit där hade det vuxit igen och försvunnit. Kanske en del av vårt kulturarv försvinner... Vi får väl hoppas att förslaget inte går igenom och jag tror att vi i Sverige är så vana vid allemansrätten att det kommer att bli svårt att genomföra.

 
Ingen bild

Anna

21 juni 2011 14:55

Men är inte allemansrätten typ inskriven i grundlagen? För då är det ju inte lika lätt att ändra... Men hemskt om det går igenom!! :O

islandstokan

21 juni 2011 22:17

Ja de skulle väl införa det på prov först, men det känns lite som att politikerna gör vad de känner för numera :S

 
Alexandra

Alexandra

21 juni 2011 15:46

Detta har jag helt missat!
Där vi rider finns de också en hel de griniga människor. Vi har fått utesluta massa stiga för att vi inte får rida där längre..
Dock har vi även turen att det bor snälla människor runt om kring som mer än gärna vill att vi rider förbi.
Är det något bestämt om denna lag?

http://barefootangel.blogg.se

 
Alexandra

Alexandra

21 juni 2011 15:48

Glömde ju svara på dina kommentarer också!
Jag hann inte så värst lång med alla inlägg. Jösses vad alla ska uppdatera hela tiden :P
Idag har jag 218 kvar.

Kari sadeln var verkligen stenhård, hur kan man ens tillverka en sån hård sadel.. Jag har ridit rätt mycket i en wintecsadel innan med mockasäte, den är mjuk!

http://barefootangel.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av islandstokan - 5 maj 2013 17:41

Om någon råkat missa det så har min blogg flyttat till annan plats, nu finner ni mig här: http://videungens.wordpress.com   Nu uppdaterar jag hyfsat regelbundet så se till att lägga till adressen i er Bloglovin (eller liknande) så missar ni inget...

Av islandstokan - 19 april 2013 20:30

Jag har bestämt mig för att flytta bloggandet till en reklamfri domän, så nu får ni se till att lägga till den här bloggen i er BlogLovin': http://videungens.wordpress.com/ ...

Av islandstokan - 19 april 2013 16:45


Idag var det dags för Rósa att få sommardojor på fötterna (äntligen!), men klantig som jag är hade jag tagit fel på tågtiderna och hann inte ut i tid till hovslagaren skulle komma, så J var snäll och tog in Rósa åt mig. Jag har tur som står i ett sta...

Av islandstokan - 18 april 2013 21:55


Idag har det blåst väldigt friskt. Jag hade planer på att rida men bestämde mig istället för att följa med och titta på när  J (som jag står inackorderad hos) skulle rida för dressyrtränare. Det var intressant att se något annat än islandsridning f...

Av islandstokan - 16 april 2013 20:54


Ovido - Quiz & Flashcards