Direktlänk till inlägg 3 juli 2011

Betsla upp?

Av islandstokan - 3 juli 2011 12:15

Som jag nämnde tidigare kan Rósa tända till lite väl mycket ibland när man rider ut med sällskap. Hon drar iväg och slutar svara på förhållningar, helt enkelt. Hon ligger absolut inte på bettet hela tiden och rider man ut själv har hon bara lite bråttom, men hon är inte okontrollerbar.


Så nu undrar jag hur sjutton jag ska göra? Givetvis tränar vi mycket på att hon ska vänta in mina signaler, men när hon tänder till så där glömmer hon helt enkelt bort allt, då ska hon bara tävla.


Borde jag testa ett annat bett närjag rider ut med andra? Annat ridsätt? Jag vet inte riktigt hur jag ska göra.


Jag har ju redan konstaterat att hon inte gillar det raka med lösa ringar så det kommer jag inte rida henne på mer. Hon funkar på det tre-delade med fasta ringar och det raka med fasta ringar, i vanliga fall men inget av dem "biter" när hon tänder till.


Missförstå mig inte, jag är inget fan av att använda skarpa bett eller en massa hjälptyglar, faktum är att jag aldrig ridit med något som kan räknas som "skarpt", så vitt jag vet, men samtidigt måste jag ju kunna bromsa henne...


Vad jobbig hela situationen känns, jag vill ju inte sitta och dra i munnen på skruttan när hon egentligen bara vill ha kul, men det kan bli farligt om vi möter en bil, t.ex


Vad tycker ni jag ska göra?

 

 
 
Linda

Linda

3 juli 2011 14:32

Åh jag förstår din situation. Hmm att hon drar iväg sådär. Ibland önskar jag att Fifa kunde ha lite sådan energi.

Min travare har mycket mycket energi och blir aldrig trött, han drar inte iväg med mig men jag sätter mig inte i den situationen heller, alltså jag ökar farten till den maxgräns jag känner att jag har kontroll på honom, skulle jag öka över detta skulle han säkerligen dra iväg med mig.

Men det jag har gjort på heta hästar är att jobba dom. Ta in hästen på en volt så fort den börjar "hetsa" upp sig, rid rätt ut i skogen mellan träd, över stockar och stenar.

Hästen kommer oftast förknippa detta heta och draiväg biten med jobb och då är det inte lika roligt längre såklart då hästar av naturen är lata djur och undviker jobbet.

Fifa fick faktiskt något fnatt i vintras ibland och ville dra iväg, dock han hon aldrig, jag var snabbare och precis i början av hennes fart gjorde jag en one-ren-stop.
Sedan slutade hon med detta- dock tror jag väl hennes "dra iväg" är mildare än fina Rosas men jag tror man måste vara beredd precis innan det blir okontrollerbart!

Starka bett har aldrig varit något jag tagit hjälp utav, jag tycker många hästar kan bli värre på det..

Jag hoppas det ordnar sig för er :)

http://www.elmo.cybersite.nu

 
Linda

Linda

3 juli 2011 14:40

Haha alltså visst det kan vara skönt med en lugn häst men.. njaa jag vill ha lite fart och fläckt. O andra sidan tror jag att hon kommer få mer energi längre fram och kanske med lite ålder.

Hon kommer då inte i närheten av travaren ^^ Men då är han jobbig istället haha

http://www.elmo.cybersite.nu

 
Linda

Linda

3 juli 2011 14:49

Ahaaa.. hon gör bara så när du rider med andra?

Ja du, rider jag Bitter och han hamnar efter (vilket han aldrig gör om inte jag gör det med mening) blir han snortokig, då funkar inte volter och jobb, nej då jävlar kan han små stegra och ögonen bara rullar.

Han har ju dessutom dåligt självfötroende så försvinner hans flock iväg blir han såklart tokig.

Fifa bryr sig inte ens.

Haha snacka om olika hästar.

Men jag skulle iaf testa jobba henne mer när du rider ut själv- om hon vill dra iväg. När jag ridit med andra har jag faktiskt fått bett dom ta det lugnt då min häst blivit så tokig, jag har även bett dom att inte låta Bitter hamna efter för mycket.
Jag har haft tre heta hästar och en lugn haha så ja jag förstår din sits..

http://www.elmo.cybersite.nu

 
Linda

Linda

3 juli 2011 15:13

Ja det är lite knivigt det där när dom är het. Jag kunde ju aldrig slappna av på ridturerna tillsammans med andra med Bitter, jag fick sitta och hålla in honom och vara beredd liksom. De kunde inte fara iväg i galopp för då drog han gärnet i världens stress, så det blev kanske någon ökad trav eller kort galopp för de andra.

Detta har varit jobbigt, jag som ville rida ut på långtur med ett gäng under somrarna men min häst hindrade det lite..

Så äntligen skaffade jag mig en lugnare pålla som inte ens bryr sig om hon hamnar efter, haha men då tycker jag nästan det blir trist om det inte blir så mycket fart.
De andra tycker hon har fart o fläckt men njaa jag är inte nöjd- kanske för att jag är så van vid min tokiga Bitter :P?

Ja prata med dom andra du, blir det en vana för Rosa att dra iväg så fort ni är fler kan det ju bara förvärras.

Jag gjorde som en regel att så fort Bitter blev het eller stressig och ville öka tempot fick han inte trava mera, då blev det skritt, som ett straff liksom. O de som red med mig gjorde ju då likadant för Bitters och min skull.

Detta tyckte jag funkade. Så när han travade på lugnt och lyssnade på mig kunde han som beröm få öka lite i tempo- men så pass att han fortfarande hade kollen på mig.

http://www.elmo.cybersite.nu

 
Ingen bild

Katta :)

3 juli 2011 15:16

Ja du Jenny, det där med pigga okontrollerade hästar är inte roligt. Jag ser att du har fått bra tips redan men du kanske skall testa en martingal eller bara spänna ett hål till på nosgrimman det kan göra att hästen blir känsligare... Min kompis har ett fullblod som gärna drar iväg i skogen och hon blir hjälpt av martingalen... Om du vill låna så har jag nog någon liggande.. Lycka till!

islandstokan

3 juli 2011 17:43

Nä, det blir ju lite jobbigt, även om jag gillar fart så kan det bli lite för mycket av det goda! Jag brukar inte spänna nosgrimman alls nästan, så jag kan ju börja med att testa det ;)
Tack!

 
Cia

Cia

3 juli 2011 15:52

Sv; jadu, de kallas avundsjukt hästfolk! ;) bara för att våra hästar e flottare ^^

http://ciajonasson.bloggplatsen.se

 
Alexandra

Alexandra

3 juli 2011 18:23

Jag känner igen det där sååå väl! Min Rák är likadan. Jag har provat med pullarträns nu och det hjälper lite i alla fall men jag vill att hon ska lunga sig till hälften ungefär, för det blir bara en tråkig dragkamp annars.
Såg att Linda skrev några bra tips så det ska jag prova.
Jag tycker inte heller om att stoppa in massa läskiga bett i hästens mun. Just nu har jag ett tredelat med fasta ringar som hon trivs bra på.

Det är alltid roligt att höra andras åsikter, man kan få så mycket hjälp då. :)

Måste hålla med om att Fifa lät rätt bekväm, jag vill också ha en lugn häst ibland :P

http://barefootangel.blogg.se

 
Ingen bild

Natalie

4 juli 2011 08:49

Prova rida utan bett, och jobba mycket från marken. :-)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av islandstokan - 5 maj 2013 17:41

Om någon råkat missa det så har min blogg flyttat till annan plats, nu finner ni mig här: http://videungens.wordpress.com   Nu uppdaterar jag hyfsat regelbundet så se till att lägga till adressen i er Bloglovin (eller liknande) så missar ni inget...

Av islandstokan - 19 april 2013 20:30

Jag har bestämt mig för att flytta bloggandet till en reklamfri domän, så nu får ni se till att lägga till den här bloggen i er BlogLovin': http://videungens.wordpress.com/ ...

Av islandstokan - 19 april 2013 16:45


Idag var det dags för Rósa att få sommardojor på fötterna (äntligen!), men klantig som jag är hade jag tagit fel på tågtiderna och hann inte ut i tid till hovslagaren skulle komma, så J var snäll och tog in Rósa åt mig. Jag har tur som står i ett sta...

Av islandstokan - 18 april 2013 21:55


Idag har det blåst väldigt friskt. Jag hade planer på att rida men bestämde mig istället för att följa med och titta på när  J (som jag står inackorderad hos) skulle rida för dressyrtränare. Det var intressant att se något annat än islandsridning f...

Av islandstokan - 16 april 2013 20:54


Ovido - Quiz & Flashcards