Direktlänk till inlägg 3 juli 2011

Mammaledigt?

Av islandstokan - 3 juli 2011 17:45

Pratade med stallägaren häromdagen om det här med att låta ston med föl vila, hon hade pratat med en annan tjej som tyckte att man absolut inte skulle rida ston som fortfarande hade föl vid sidan. Detta kom på tal eftersom stallägaren funderar på att sätta igång sitt sto igen som just nu har ett 1½-månaders föl vid sidan. Kvinnan som stallägaren pratat med hade varit av åsikten att "man kan inte både äta kakan och ha den kvar", dvs man kan inte både avla och rida.


Vad tycker ni? Ska man låta dem ha "mammaledigt"?


Jag har inte hört att det skulle vara skadligt för stoet att sättas igång någon månad efter fölning, förutsatt att allt gått som det skulle, samt att fölet klarar av att vara själv kortare stunder. Jag ser helt enkelt inget fel med det så länge stoet inte visar stark motvilja. Eller tycker ni jag har helt fel?

 
 
Linda

Linda

3 juli 2011 18:13

Jag håller med dig ja.
Det borde inte alls vara skadligt. Sedan är det väl individuellt men jag säger som jag alltid sagt: Gå efter magkänsla :) O sunt förnuft förstås.

http://www.elmo.cybersite.nu

 
Alexandra

Alexandra

3 juli 2011 18:15

Det får man ju se lite från sto till sto men jag tycker i alla fall att de ska få vila minst tre månader. I mitt stall brukar de få stå till augusti/september något innan de sätts igång lite sakta.
Men det är ju olika, en del ston gillar inte att bara stå heller..

Sv:Det ligger sydväst om Stockholm :)

http://barefootangel.blogg.se

 
Ingen bild

Katta :)

3 juli 2011 23:06

Jag tycker att om fölet och stoet mår bra så är det bara nyttigt att rida stoet. Både för att öva dem på att vara åtskilda en stund och sen att greja med stoet och fölet får vara med och bli delaktig i det. När Alessio var föl så red Lotta hans mamma och Alessio sprang lös i skogen! Toppenträning för båda två! Men som sagt i hästvärlden tycker alla så olika saker....

 
Elina

Elina

3 juli 2011 23:34

Man kan ju sätta igång stoet med fölet bredvid, t ex i hagen eller nåt. Att man skrittar igång stoet och låter fölet följa med så länge man känner att stoet tycker det är okej. Så skulle nog jag ha gjort om jag haft ett sto som fölat.

SV: Vilken tur att det syns! Tack! Jag är fortfarande nervös/orolig över att han ska bli dålig igen.. :-/

Hehe ja, det går ju att banta. Hon har fått haft lite semester nu när jag jobbat men nu ska vi sätta igång igen och förhoppningsvis minskar magen då :-)

Hon är så förbaskat fin! Fröken B vet jag inte vad jag ska göra med. Ena delen av mig säger: SÄLJ medan andra delen säger BEHÅLL. Så, hon är fortfarande ute på annons och blir hon såld nu så blir hon. Annars får hon stå kvar på Island ett tag till och kanske får dejta nån snygg hingst innan hon flyttar hem. :-)

Tröjan är jättemysig. Har den på mig hela tiden när jag är i stallet typ! Hööks har jättebra kläder till ett bra pris tycker jag :-)

Kul! Lycka till med körkortet! :-) Själv siktar jag på BE-körkort till hösten.

http://icelandic.bloggplatsen.se

 
natalie

natalie

4 juli 2011 07:36

jag skulle nog ge stoet mammaledigt tills att fölet inte går vid dess sida längre, tills att man särar på dom helt enkelt =) Varför har jag inte något svar på, det är bara det som skulle kännas mest rätt för mig att göra =)

http://n-rongvall.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Natalie

4 juli 2011 08:46

Det är ju skillnad på att "börja sätta igång" och att "rida". Men jag tycker absolut att man bör sätta igång stoet försiktigt, de behöver ju muskler och kondition de också. Sen är det väl bara bra att vänja sto och föl att vara ifrån varandra korta stunder.

 
svea-karin

svea-karin

9 juli 2011 03:20

vi brukar låta våra ston gå med fölen i ca 3 månader, det är lite olika, innan vi sätter igång stoet långsamt. fölet får då gå kvar med resten av flocken.
på så vis blir det även lättare när man väl ska skilja av sto och föl, då fölet redan varit utan sin mamma lite då och då.

http://karinmattson.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av islandstokan - 5 maj 2013 17:41

Om någon råkat missa det så har min blogg flyttat till annan plats, nu finner ni mig här: http://videungens.wordpress.com   Nu uppdaterar jag hyfsat regelbundet så se till att lägga till adressen i er Bloglovin (eller liknande) så missar ni inget...

Av islandstokan - 19 april 2013 20:30

Jag har bestämt mig för att flytta bloggandet till en reklamfri domän, så nu får ni se till att lägga till den här bloggen i er BlogLovin': http://videungens.wordpress.com/ ...

Av islandstokan - 19 april 2013 16:45


Idag var det dags för Rósa att få sommardojor på fötterna (äntligen!), men klantig som jag är hade jag tagit fel på tågtiderna och hann inte ut i tid till hovslagaren skulle komma, så J var snäll och tog in Rósa åt mig. Jag har tur som står i ett sta...

Av islandstokan - 18 april 2013 21:55


Idag har det blåst väldigt friskt. Jag hade planer på att rida men bestämde mig istället för att följa med och titta på när  J (som jag står inackorderad hos) skulle rida för dressyrtränare. Det var intressant att se något annat än islandsridning f...

Av islandstokan - 16 april 2013 20:54


Ovido - Quiz & Flashcards