Direktlänk till inlägg 2 augusti 2011

En sådan där dålig dag

Av islandstokan - 2 augusti 2011 20:48

Dagens pass gick riktigt, riktigt skit. Ingenting funkade och i slutet var både Rósa och jag omåttligt irriterade på varandra. Nä, fy, i morgon ska hon få vila.


Men vila är egentligen det sista hon behöver för jag har noterat att damen haft en viss viktuppgång i sommar. Med andra ord: Hon har blivit tjock. Samtidigt som kroppen behöver arbeta behöver huvudet vila, vilket är ett smärre dilemma.


Idag har vi tragglat och tragglat med tölten men ändå lyckades vi inte få till ett enda rent steg. Suck, jag vet inte vad jag gör fel men något är det ju. Jag lösgör och lösgör, samlar och samlar, men så fort jag driver fram henne ens lite så slänger hon sig fram i trav eller grisepass. Förut har hon kunnat övergå i långsam tölt, mjukt och fint, men nu är det någonting som har hänt och det funkar bara inte!


Jag behöver verkligen börja rida för intruktör, men hur lätt är det när man inte har körkort och inte heller tillgång till paddock? Jag kan ju inte ta ut någon till stallet för att hjälpa mig heller.


Idag känns allt motigt   


 
 
Janina

Janina

2 augusti 2011 21:30

SV: Ska se vad jag kan göra ;)

Trist med såna dagar. När jag känner att hästen behöver paus men ändå motion brukar jag rida i bara nosgrimma och sticka ut och jogga, klättra och träna konditionen. Då krävs ingen samling.

Har du ingen duktig kompis som kan hjälpa dig? Ibland behövs det bara nya ögon för att se vad som behövs.

http://jannefix.blogspot.com

 
ullis

ullis

2 augusti 2011 21:52

tråkigt å höra attt tölten inte fungerar. men känns lite lättsamt att jag inte är den enda. Det du beskrevlät precis som oss, vi lösgör och lös gör, vi ligger och väger på en fin balansgång hela tiden, tar jag för mycket så blir det grisepass och släpper jag så kastar han sig i trav. Dock har det blivit bättre när vi börjat rida för instruktör, men förstår att det är svårt att få till när man ine har körkort. själv känner jag mig låst på grund av att vi inte har någon transport. har även känt många ggr att jag varken vet ut eller in när man bara harvr runt i tölt, till sist viste jag inte vad som var rätt eller fel =)

http://austri.bloggplatsen.se

 
Elina

Elina

2 augusti 2011 21:53

Vad tråkigt att det är så!

Jag känner så igen det där med att huvudet behöver vila men kroppen arbeta, med tanke på att min häst ser ut som en tunna om han står en vecka. Du har inte tänkt på att skippa tölten ett tag då och bara rida i grundgångarterna för att stärka dem? När Filipus grisepassade så red jag väldigt mycket i skritt och galopp, eftersom han kunde varken tölta eller trava.

SV: Usch, vad hemskt! Jag har några stycken grodor runt stallet, och varje gång jag ser dem blir jag så illamående och vill helst springa och gömma mig nånstans..

Hm, det var väldigt märkligt. Hon kanske har växt på bredden ;)

http://icelandic.bloggplatsen.se

 
Alexandra

Alexandra

2 augusti 2011 22:34

Sådana där dagar är inte roliga. Ni båda kanske bara hade en dålig dag? det går nog bättre nästan gång.
Har du tillgång till en större plan yta kan du prova att tölta henne på volt, blir det lättare att hitta tölten.
Paddock är ju helt klart det allra bästa, men har man ingen så är det inte lätt :(

http://barefootangel.blogg.se

 
Linda

Linda

2 augusti 2011 22:48

Åh jag förstår hur du känner dig =/ Jag har ju haft mina perioder jag med.

Men om du gör mycket förhållningar, böjningar, rider i lite slutor kanske och försök samla henne mera? Jag vet ju inte alls hur du rider så det är lite svårt att ge tips. Men detta var det tips jag fick för att få hjälp med Fifas tölt..speciellt förhållningar.

Grisepass brukar ju tyda på spänningar och det som hjälpt mig mycket med spänningar på hästar är mycket arbete i skritt, böjningar, volter, serpentiner, få henne att korsa fram mera och sätta sig bättre på rumpen, ryggningar är också något jag brukar ta till mig.

Sedan är en instruktör alltid guld värt!! Kan du inte be någon kompig eller förälder köra dig? Hyr en transport och åka på en privatkurs för någon hundring? Pojkvännen har han körkort?

Sv: Ja ingen skäck är den andra lik ;)

http://www.mittangsull.blogg.se

 
natalie

natalie

3 augusti 2011 07:41

när jag känner att jag blir irriterad på hästen, vilket är det sista jag vill, brukar jag alltid skritta av på en gång, isället för att sitta och bråka. Sen brukar jag arbeta ifrån marken några dagar med longering, tömkörning, promenader, nh-grejor osv.

tömkörning är perfekt om ni har problem med tölten, då kan hon arbeta upp en styrka i den utan att behöva balansera en ryttare på ryggen! =)

http://n-rongvall.bloggplatsen.se

 
Trolltyg

Trolltyg

7 augusti 2011 22:50

Det är knixigt det där med tölten ibland.. När min Emma sattes igång efter vila så orkade hon inte hålla kvar tölten så länge. Så jag tränade upp hennes andra gångarter, skritt och trav och med tempoväxlingar, klättring... lite galopp, då damen älskar det och blir på gott humör. Och jag hade med henne som handhäst rätt ofta..

Ibland ska man nog inte fokusera så mycket på tölten, när hon kommer i form och fått mer muskler så kan du börja begära mer..

http://trolltygensgalenskap.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av islandstokan - 5 maj 2013 17:41

Om någon råkat missa det så har min blogg flyttat till annan plats, nu finner ni mig här: http://videungens.wordpress.com   Nu uppdaterar jag hyfsat regelbundet så se till att lägga till adressen i er Bloglovin (eller liknande) så missar ni inget...

Av islandstokan - 19 april 2013 20:30

Jag har bestämt mig för att flytta bloggandet till en reklamfri domän, så nu får ni se till att lägga till den här bloggen i er BlogLovin': http://videungens.wordpress.com/ ...

Av islandstokan - 19 april 2013 16:45


Idag var det dags för Rósa att få sommardojor på fötterna (äntligen!), men klantig som jag är hade jag tagit fel på tågtiderna och hann inte ut i tid till hovslagaren skulle komma, så J var snäll och tog in Rósa åt mig. Jag har tur som står i ett sta...

Av islandstokan - 18 april 2013 21:55


Idag har det blåst väldigt friskt. Jag hade planer på att rida men bestämde mig istället för att följa med och titta på när  J (som jag står inackorderad hos) skulle rida för dressyrtränare. Det var intressant att se något annat än islandsridning f...

Av islandstokan - 16 april 2013 20:54


Ovido - Quiz & Flashcards