Direktlänk till inlägg 6 augusti 2011

Att ni inte skäms!

Av islandstokan - 6 augusti 2011 11:28

Det är en sak inom hästvärden som irriterar mig så fruktansvärt mycket. Det här med att man uppenbarligen inte kan ha rosa till en valack/hingst eller ljusblått till en stor häst. För det är ju synd om hästen när man spökar ut den så fruktansvärt!


Pastellfärger verkar få många hästägare att höja högaffeln och facklan i protest. Det borde faktiskt vara dödsstraff på de idioter som köper ett rosa regntäcke till varmblodsvalacken eller ett par lavendelfärgade benskydd till fullblodsstoet.


Fattar folk inte att hästarna skäms när de tvingas gå runt i sådan utstyrsel? Valacken i rosa regntäcke känner sig ju omanlig, förstår ni väl? Hela grejen med att valacken redan innan förlorat kronjuvelerna har ingenting med saken att göra, det är täcket som gör honom omanlig och fånig, inte avsaknaden av bollar.


Eller, så kanske det egentligen är synd om hela mänskligheten för att vissa överhuvudtaget besitter sådana idiotiska åsikter? Att vissa faktiskt anser att man är en sämre hästägare för att kan har ett rosa schabrak till en valack, är inte det ganska sjukt?


Ja jösses, man blir alldeles paff när man stöter på sådana åsikter. Skulle världen inte vara trevligare om folk sket i sådana obetydliga saker som färgen på utrustningen? Måste folk alltid ha något att irritera sig på? Är det inte viktigare att man tar hand om sin häst och att utrustningen passar?


Jag ger mig fan på att det är sådana människor som även är sexistiska homofober med könsroller och allt vad det innebär. För färger är ju faktiskt ett rätt seriöst ämne, eller hur? Lite på samma nivå som djurplågeri och världssvält, sådär.

 
 
Ingen bild

Natalie

6 augusti 2011 12:14

Bra skrivet!

 
Alexandra

Alexandra

6 augusti 2011 13:09

Hjälp, här tar min i minsann! Men jag håller helt med dig, det är ju befängt. Att hästsporten tagit en sådan vändning det är inte klokt. Det handlar ju nästan mer om utrustning än om hästar känns det som ibland..

Sv: Tack, jag är också rätt spänd över hur min byråskänk kommer att de ut :P

Har du inte varit på Gekås?! haha, de trodde jag alla hade, de som bor nära iaf :P Jag tycker absolut att du ska ta dig en sväng dit :)

http://barefootangel.blogg.se

 
Frida

Frida

6 augusti 2011 14:43

Håller helt med! Jag tänker ha lila saker på Guffi för att jag gillar det och vad andra tycker skiter jag i! Dom flesta tycker att det är roligt att vi är så matchade hela tiden :P

Svar: Isåfall hade du aldrig fått tillbaka det, haha! :D

Jag hittar det iaf inte, kommer du ihåg vilken kategori det fanns under?

Det är nog inte så, en del bloggar läser man ju själv men aldrig kommenterar.

Verkligen, vi vet inte riktigt varför hon gör det. Men nu har vi stängt till sovrummet på dagarna och öppet på natten.

http://guffiframidfelli.blogg.se

 
Agnes

Agnes

6 augusti 2011 17:12

Jag tycker inte att det är snyggt med sådana starka färger som inte passar in.
Men jag tycker också att det är fullt tillåtet att ha dem om man tycker att hästen passar i det. Fasten det är rosa på en valack....
Bara hästen tycker att t ex täcket sitter skönt!

http://www.agnessvedberg.blogspot.com

 
Trolltyg

Trolltyg

6 augusti 2011 17:27

Jag bara ler... det är lustigt med att just färger kan skapa så mycket irritation. Både när det gäller djur och människor... varför ska man ens behöva rätta sig efter vad som "anses vara rätt" av vissa.. Trist, och även fast jag nu inte råkar gilla rosa och dyligt, så har jag så många gånger lust att köpa något färgstarkt till hästen bara för att trotsa "idealet"..

Jag avskyr dessa mallar och människors trångsynthet i vissa lägen.

Nu ska jag fortsätta och läsa om dina hästar, vilken tur att du "ramlade" in på min sida =)

http://trolltygensgalenskap.bloggplatsen.se

 
ullis

ullis

6 augusti 2011 18:53

bra skrivet jenni! kör på den färg man själv vill! jag kan tänka mi att många går på färgen när de köper utrustning mer än att bry sig om att utrustningen verkligen passar ! =)

http://austri.bloggplatsen.se

 
Janina

Janina

6 augusti 2011 19:29

Oj, har någon sagt något dumt?

Jag är väldigt anti pastellfärger överhuvudtaget, och blingbling. Skulle aldrig ha det till mina hästar. (Förrutom tävlingspannbandet i rosa strass, men Myran passar ju så himla bra i det. Det går inte att förneka ;)).
Och sen har jag tillåtit min mamma köpa en illrosa grimma till Vinka...hrmf.

Men! jag skiter fullständigt i om andra har det. Bara onödigt att lägga dumma kommentarer.

http://jannefix.blogspot.com

 
Cia

Cia

7 augusti 2011 07:16

färg piffar ju upp vardagen :D

http://ciajonasson.bloggplatsen.se

 
natalie

natalie

8 augusti 2011 15:51

håller med dig fullt ut, stör mig också !!

http://n-rongvall.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av islandstokan - 5 maj 2013 17:41

Om någon råkat missa det så har min blogg flyttat till annan plats, nu finner ni mig här: http://videungens.wordpress.com   Nu uppdaterar jag hyfsat regelbundet så se till att lägga till adressen i er Bloglovin (eller liknande) så missar ni inget...

Av islandstokan - 19 april 2013 20:30

Jag har bestämt mig för att flytta bloggandet till en reklamfri domän, så nu får ni se till att lägga till den här bloggen i er BlogLovin': http://videungens.wordpress.com/ ...

Av islandstokan - 19 april 2013 16:45


Idag var det dags för Rósa att få sommardojor på fötterna (äntligen!), men klantig som jag är hade jag tagit fel på tågtiderna och hann inte ut i tid till hovslagaren skulle komma, så J var snäll och tog in Rósa åt mig. Jag har tur som står i ett sta...

Av islandstokan - 18 april 2013 21:55


Idag har det blåst väldigt friskt. Jag hade planer på att rida men bestämde mig istället för att följa med och titta på när  J (som jag står inackorderad hos) skulle rida för dressyrtränare. Det var intressant att se något annat än islandsridning f...

Av islandstokan - 16 april 2013 20:54


Ovido - Quiz & Flashcards