Direktlänk till inlägg 4 oktober 2011

Titta på hästen, inte på siffrorna

Av islandstokan - 4 oktober 2011 16:30

BLUP.

BLUP.

BLUP.

BLUP.


Suck.


Jag blir lika matt varje gång jag hör folk diskutera det här med BLUP-siffror. Någon gång har jag fått frågan vad mina donnor har i BLUP och den som frågar blir alltid lika ställd när jag kort svara att jag inte vet. Men det är inte bara det att jag inte vet, det är också det att jag inte BRYR mig.


Vad fan spelar det för roll vad en unghäst har i BLUP? Den har ju inte bevisat någonting i en bedömning, de där siffrorna visar ju bara vad hästen har att brås på. Värt att gå efter, anser jag. Verkligen värt...


Så jag undrar - har folk inte längre ögon att se med? Kan man inte bilda sig en uppfattning om en häst man funderar på att köpa genom att TITTA på hästen, istället för att stirra sig blind på siffror på ett papper? Eller tänker jag helt fel?

 
 
Linda

Linda

4 oktober 2011 17:33

Jag håller helt med dig, kanske när man ska köpa föl, en yngre häst som inte hunnit visa "vad de går för" kan det ju vara intressant att höra blup.

Men blup är något jag själv inte ens förstår mig på eller bryr mig i heller.

http://www.mittangsull.blogg.se

 
Ingen bild

Katta

4 oktober 2011 19:10

Jag håller med dig! Jag fattar ingenting av BLUP ;) Men jag gör som du att jag ser på en häst hur den ser ut och det som intresserar mig när det gäller avel... som jag är noll insatt i... är OM jag känner till någon hingst (eller för den delen sto) som ger hispiga och nervösa avkommor! Att man till exempel har träffat på flera avkommor som flyger i luften för ingenting! Då VET jag att jag väljer aldrig en häst som är efter en sån hingst! Det säger mig mer än annat...

 
Lina Jonsson

Lina Jonsson

4 oktober 2011 19:56

Underbart fin blogg ! :D

http://www.ryttareochhast.blogg.se

 
Agnetha

Agnetha

4 oktober 2011 19:59

I avel så är ju BLUP jättevärdefullt om man vill avla på prestation för då får man ju en "nuffra" på vad släkten kan också.
Men individen är ju viktigast. Fast klart, har man en flock på tjugo hästar och ska ha en till "bra" avelshäst så är ju BLUP värdefullt som sagt.. men jag är också trött på BULP tjatet. Dessutom tycker jag att det som anses vara "bra" hästar inte alltid är så bra.

http://kvarnlycka.blogg.se

 
Alex

Alex

4 oktober 2011 20:03

Håller med dig, vi brukar kalla den för BLUFF... ;) Den visar som du säger vad hästarna har att brås på, men å andra sidan visar den bara vad de VISADE släktingarna har uppnått. Om BLUP siffrorna skulle ha en chans att stämma så borde alla hästar visas, utan undantag. DÅ skulle vi få se vad hästarna verkligen har att brås på... Härligt att höra att det finns fler som inte köper konceptet BLUP!

http://degerogard.bloggplatsen.se

 
Sanna

Sanna

4 oktober 2011 21:01

Jag håller med dig!
När jag köpte mina hästar hade jag INGEN aning om stam, blup osv, för det intresserar mig inte på det settet.

Visst, kul å veta hästens härstamning men nej, det är inte det jag väljer häst på.

Folk har skrattat åt mig när jag måste ta upp ett papper där det står föräldrar på min häst när folk har frågat.....

Jag valde mina hästar med hjärnan & hjärtat.
De tilltalade mig, de kändes bra när ja provred och ja, så mycket mer tycker jag inte är viktigt, men sen är jag bara en hobbyryttare och har inte några höga tävlingsambitioner! =)

// Sanna

http://alfakrulls.blogg.se

 
Janina

Janina

4 oktober 2011 21:43

Härligt med egen klippmaskin! Bra köp.

Jag är inte så insatt i BLUP. Har ingen aning om vad mina har, och tror inte att jag har någon användning av det heller..?

http://jannefix.blogspot.com

 
Ingen bild

Natalie

5 oktober 2011 05:58

Jag har alltid undrat... Vad är BLUP?!

SV: Tackar! Det känns fantastiskt! Absolut kan jag komma o lastträna. Ni har ju transport, så varför inte göra det till en vana att gå "på" varje dag...

 
Alexandra

Alexandra

6 oktober 2011 07:57

Jag har nog glömt svara på detta...
Jag håller då verkligen med dig! Det är ett väldigt prat om blup hit och blup dit. Det känns så ytligt och man bygger ju upp väldigt stora förväntningar.
Nej, jag bryr mig inte heller. Jag tycker om min häst för den hon är och i mina ögon är hon finast.
Man borde se mer till individen!

http://barefootangel.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av islandstokan - 5 maj 2013 17:41

Om någon råkat missa det så har min blogg flyttat till annan plats, nu finner ni mig här: http://videungens.wordpress.com   Nu uppdaterar jag hyfsat regelbundet så se till att lägga till adressen i er Bloglovin (eller liknande) så missar ni inget...

Av islandstokan - 19 april 2013 20:30

Jag har bestämt mig för att flytta bloggandet till en reklamfri domän, så nu får ni se till att lägga till den här bloggen i er BlogLovin': http://videungens.wordpress.com/ ...

Av islandstokan - 19 april 2013 16:45


Idag var det dags för Rósa att få sommardojor på fötterna (äntligen!), men klantig som jag är hade jag tagit fel på tågtiderna och hann inte ut i tid till hovslagaren skulle komma, så J var snäll och tog in Rósa åt mig. Jag har tur som står i ett sta...

Av islandstokan - 18 april 2013 21:55


Idag har det blåst väldigt friskt. Jag hade planer på att rida men bestämde mig istället för att följa med och titta på när  J (som jag står inackorderad hos) skulle rida för dressyrtränare. Det var intressant att se något annat än islandsridning f...

Av islandstokan - 16 april 2013 20:54


Ovido - Quiz & Flashcards