Direktlänk till inlägg 8 oktober 2011

Klippa hästar - check!

Av islandstokan - 8 oktober 2011 19:36

Det blåste en hel del idag men det har i alla fall varit uppehåll så hästarna var torra när jag kom ut till stallet. Givetvis stod klippning på schemat idag, jag har ju varit så otålig med att få testa min nya, fina maskin och jodå, jag blev nöjd med resultatet!


Rósa tyckte att ljudet var lite läskigt i början, i ett par minuter trampade hon lite, men ganska snart stod hon som ett litet ljus. Underbart att det gick så smidigt! Klippte hela halsen, bringan och bogarna fram till sadelgjordsläget och så en liten rand på bakbenen där hon också brukas svettas.

   

     


Sedan sadlade jag och red en sväng men Rósa kändes kanska motvillig, hon kanske var lite tagen av klippningen...


Sedan tänkte jag att det var lika bra att ta Eyja med, men eftersom jag var ensam och hade lite svårt att få med Ganti när de andra hästarna också ville med så lämnade jag kvar Ganti i hagen. Det gick utmärkt! Inte ett pip från Eyja eller Ganti, det var bara de andra stona som gnäggade efter henne när vi gick iväg.


Men när jag band upp henne i stallgången var hon lite nervös och trampade runt, det kanske var först då hon insåg att Ganti inte var med henne. Klippmaskinen gav hon dock blanka fan i, faktiskt. RIktigt skönt! Klippte mest vid nacken samt en liten del av halsen och bringan i syfte att förebygga mot pälsätare.


   

Väl tillbaka i hagen verkade både Eyja och Ganti nöjda med att vara återförenade igen, stackars Ganti hade ju varit hungrig i hela 20 minuter...


 

Idag tog jag förresten av Eyja eksemtäcket för säsongen, tyckte det kändes tillräckligt kallt idag och kallare ska det väl bli. Skönt att den perioden är till ända för i år.

 
 
Frida

Frida

8 oktober 2011 20:36

I natt ska det blir nollgradigt här! Jippi säger jag :p

http://guffiframidfelli.blogg.se

 
Ingen bild

Natalie

9 oktober 2011 09:50

Tjusiga hästarna blev! Och roligt att det gick så bra. Det är ett otroligt jobb du har gjort med Eyja, tänk dig när hon kom till dig... Då gick det väl knappt att ha henne själv i stallet!
Duktigt av både henne och Ganti också. :-)

 
Mikaela

Mikaela

9 oktober 2011 10:52

Skönt med luftiga frisyrer. Jag vågar inte ta av täckena än jag..

http://svippostina.blogg.se

 
Ingen bild

Katta :)

9 oktober 2011 21:24

De blev jättefina! Rebel som har blivit klippt varje år i minst 10 år älskar det verkligen!

 
ullis

ullis

11 oktober 2011 17:47

Härligt å se attt klippningen gick bra. och riktigt fint blev det också =) Hoppas att det gav ett bra resultat också =)

http://austri.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av islandstokan - 5 maj 2013 17:41

Om någon råkat missa det så har min blogg flyttat till annan plats, nu finner ni mig här: http://videungens.wordpress.com   Nu uppdaterar jag hyfsat regelbundet så se till att lägga till adressen i er Bloglovin (eller liknande) så missar ni inget...

Av islandstokan - 19 april 2013 20:30

Jag har bestämt mig för att flytta bloggandet till en reklamfri domän, så nu får ni se till att lägga till den här bloggen i er BlogLovin': http://videungens.wordpress.com/ ...

Av islandstokan - 19 april 2013 16:45


Idag var det dags för Rósa att få sommardojor på fötterna (äntligen!), men klantig som jag är hade jag tagit fel på tågtiderna och hann inte ut i tid till hovslagaren skulle komma, så J var snäll och tog in Rósa åt mig. Jag har tur som står i ett sta...

Av islandstokan - 18 april 2013 21:55


Idag har det blåst väldigt friskt. Jag hade planer på att rida men bestämde mig istället för att följa med och titta på när  J (som jag står inackorderad hos) skulle rida för dressyrtränare. Det var intressant att se något annat än islandsridning f...

Av islandstokan - 16 april 2013 20:54


Ovido - Quiz & Flashcards