Direktlänk till inlägg 10 oktober 2011

Murphys lag-dag

Av islandstokan - 10 oktober 2011 18:36

Idag var det dags för lite pedikyr och nya skor till hästarna.


I morse började det med att jag försov mig och vilket resulterade i att jag hade 10 minuter på mig att äta frukost (jag måste alltid äta frukost, annars fungerar jag inte), klä på mig och fixa till mig så jag skulle se någorlunda respektabel ut och inte skrämma de andra resenärerna på tåget. Som tur var hann jag.


Väl ute i stallet hade jag gott om tid, tänkte jag. En timme borde ju räcka för att hämta in hästarna.


Nä. Där fick jag bita i det sura äpplet för att jag var optimistisk. Eyja och gänget stod längst bort i en hage på flera hektar, det tog åtskilliga minuter för mig att vandra hela vägen till dem, sedan skulle märren så klart streta emot och trilskas när jag skulle ha med henne. Ganti kom efter i sakta mak. Han litar inte riktigt på mig efter att ha blivit attackerad av en ID-kontrollant med chip-märke i högsta hugg. Jag antar att han vet att händelsen skedde på min beordran...


Lyckades lirka med mig bägge två upp till stallet men Ganti stannar nedanför backen upp till stallplanen så jag går in med Eyja i stallet och när jag ska gå tillbaka och försöka få med mig Ganti in är följäkeln spårlöst försvunnen! Jag gick tillbaka hela vägen till hagen och fann honom ståendes vid grinden. Inte en chans att jag skulle få med honom hela vägen till stallet igen, så jag fick knuffa in honom till de andra hästarna.


Svettig och flåsande går jag efter Rósa, upptäcker i ett vattenkärr (modellen större) att min ena gummistövel gått sönder och effekten blir den samma som när Titanic träffade isberget. Vattnet forsar in.


Rósa vill inte följa med. Får lirka med henne en god stund och får till slut upp henne till stallet lagom för att se hovslagarens bil rulla in på stallbacken.


Eyja är stressad för att hennes ligist till son inte är närvarande och försöker riva stallet samtidigt som hovslagaren försöker verka henne. Det är lite som att försöka få på en tröja på ett lejon, ungefär.


Ut med Eyja, placera Rósa i stallgången. Hovslagaren får knappt något grepp om hennes ben eftersom de på grund av tidsbristen fortfarande är lerinpackade. Rósa tycker inte om att få skorna bortplockade, tur att hovslagaren är tålmodig.


Tack och adjö, vinkar av hovslagaren när samtliga dojor är på plats. Sadlar Rósa och rider ut. Det börjar givetvis spöregna när vi kommit ungefär 50 meter. Rósa tycker inte så mycket om regn heller...


Kommer tillbaka efter ridturen, ska gå ner med Rósa till hagen igen, men Rósa tycker ju inte om att låta sig ledas heller, så hon stannar var femte meter för en stunds hakuna matata. I spöregnet.


Tåget hem var faktiskt inte försenat eller inställt, men när jag väl kommer innanför dörren hemma känner jag hur förkylningen kommer krypande och nu sitter jag och feberhallucinerar.


Så idag känns det verkligen som att jag legat och skvalpat på botten hela dagen. Hoppas ni andra har haft en bättre dag. Sympatier mottages tacksamt!

 
 
Ingen bild

Arina

10 oktober 2011 20:36

Gillar din blogg, kommer från Island så.. ;-)

 
Ingen bild

Katta

10 oktober 2011 20:56

Fy vad jag tycker synd om dig! ;) Där fick du en jobbig dag, en sån där man helst vill vara utan! Då undrar man varför man inte satsade på frimärkssamling istället! Hoppas du klarar dig från förkylning och feber! Kraaaaaaaaaaaaam

 
Janina

Janina

10 oktober 2011 20:57

Massor av sympati! Fy sjutton vilken pissig dag :(

http://jannefix.blogspot.com

 
Frida

Frida

10 oktober 2011 21:43

Låter som en jobbig dag :/ Får hoppas på att det blir bättre imorgon. Har du provat att gå med frambenen på dom när de inte vill gå? Det fungerar med Guffi iaf :)

http://guffiframidfelli.blogg.se

 
Elina

Elina

10 oktober 2011 22:00

Åh fy, vilken jobbig dag för dig! Hoppas du får en bättre idag imorgon och så får du krya på dig!

SV: Min helg var väldigt trevlig :)

http://icelandic.bloggplatsen.se

 
Linda

Linda

11 oktober 2011 09:30

Oj oj oj vilken dag du har haft, jag kan förstå att du är helt slut. Huuh såna där dagar brukar man själv kunna ha då ingenting funkar. Oftast brukar det vara så, funkar inte en grej så funkar inte allt annat heller!

Ganti blir inte orolig då när mamma försvinner?

Hoppas du inte blir allt för sjuk, du verkar ofta bli förskykd? Stackare! Ta och se en bra film, jag har grymt mycket bra film tips då man är en filmnörd i största lager :)

http://www.mittangsull.blogg.se

 
Ingen bild

Natalie

11 oktober 2011 11:26

Hahaha! Det låter som en jättejobbigt dag. Men så rolgit jag hade haft om jag fått sitta i ett hörn och titta på! :-D

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av islandstokan - 5 maj 2013 17:41

Om någon råkat missa det så har min blogg flyttat till annan plats, nu finner ni mig här: http://videungens.wordpress.com   Nu uppdaterar jag hyfsat regelbundet så se till att lägga till adressen i er Bloglovin (eller liknande) så missar ni inget...

Av islandstokan - 19 april 2013 20:30

Jag har bestämt mig för att flytta bloggandet till en reklamfri domän, så nu får ni se till att lägga till den här bloggen i er BlogLovin': http://videungens.wordpress.com/ ...

Av islandstokan - 19 april 2013 16:45


Idag var det dags för Rósa att få sommardojor på fötterna (äntligen!), men klantig som jag är hade jag tagit fel på tågtiderna och hann inte ut i tid till hovslagaren skulle komma, så J var snäll och tog in Rósa åt mig. Jag har tur som står i ett sta...

Av islandstokan - 18 april 2013 21:55


Idag har det blåst väldigt friskt. Jag hade planer på att rida men bestämde mig istället för att följa med och titta på när  J (som jag står inackorderad hos) skulle rida för dressyrtränare. Det var intressant att se något annat än islandsridning f...

Av islandstokan - 16 april 2013 20:54


Ovido - Quiz & Flashcards