Direktlänk till inlägg 26 november 2011

Var är säkerhetstänket?

Av islandstokan - 26 november 2011 14:40

I så gott som alla stall, i synnerhet de med inredning från någon boxfrontsleverantör, har galler mellan boxarna och de flesta av dem även ut mot stallgången. Det är liksom standard. Några centimeter tjocka och med cirka 5-7 cm mellanrum.


Något som också blivit vanligt är hästar med bruten käke, till följd av att de fastnar mellan gallren. Som tur är brukar hästar kunna repa sig från en sådan skada förutatt att det inte är alldeles för illa, men det är en så onödig olycka. Och fastnar demellan gallret fastnar de ovanför, med huvudet mellan tak och galler.


Detsamma kan hända med täckeshängarna, där hästar kan fastna så väl med huvudet som med hovarna. Är det någon som minns Safir från Lönneberga? En fin hingst som dog till följderna av att ha fastnat med ena benet i täckeshängaren. Tyvärr är det ingen unik historia, ändå är även täckeshängarna på boxar en standard. Visst kan jag förstå att det är bekvämt att kunna hänga täcket och ha det nära till hands, men är det värt det?


Och alla dessa korkar och hängare i gången, i bästa fall har de bara sönder utrustningen om hästen fastnar, men i värsta fall kan hästen skada sig riktigt illa, för att inte tala om människorna som hanterar hästarna. Vad händer om hästen du pysslar med helt plötsligt trycker upp dig mot väggen, mot en rad krokar?


Nej jag gillar verkligen inte det här, mina hästar ska inte behöva riskera att skada sig på stallinredningen och inte jag heller. Ta er en funderare om ni har sådan här stallinredning, för även om ni har världens lugnaste, snällaste häst kan en olycka ändå hända.


  Bild lånad via Google.

 
 
Mikaela

Mikaela

26 november 2011 16:28

Ursch ja vad hemskt det var:( Vi har öppna boxar om mellan två st och där har vi träribbbor. Förhoppninsvis går träet sönder först...

http://svippostina.blogg.se

 
tessan

tessan

27 november 2011 00:42

tro mig.. jag vill såååå gärna stå i ett stall utan galler nu. Får panik, vill aldrig mer ställa Disaa på box :(

http://thereseflodin.blogg.se

 
Katta :)

Katta :)

27 november 2011 15:34

oj, nu tycker vi så där olika igen ;) Jag tycker det är toppen med galler på boxarna! Visserligen kan hästar skada sig men jag som har stått i sådana stall i säkert 20 år har aldrig varit med om att någon häst har skadat sig. Undra om jag har tur ;). Men iallafall, dagens täckeshängare måste vara väldigt grunda och får inte vara av den helgjutna modellen. Vi i vårt stall har en modell med gummi så om någon häst eller människa skulle fastna så går de isär direkt. Det här med krokar och sånt så tycker jag faktiskt att man skall ha. Vi som ägare skall ha koll på våra hästar... Rebel han älskar att klia sig mot allt när han står i gången och för några dagar sedan lyckades han förstöra en sån där vikbar sadelhängare för han skrubbade sig. Men han skadade sig inte det minsta. Jag tror att om man skruvar fast krokar och dylikt med veka skruvar så går själva sakerna sönder före hästarna. Men jag är av den gamla stammen ;) och tycker att vi skall ha koll på våra hästar och oss själva så man kan ha sånt.

Värre tycker jag om det står lösa saker i stallgången och inte är ordning och reda! Bättre att täcken, grimmor och annat hänger upphängt istället för att att det ligger saker och skräpar överallt men det ena utesluter ju inte det andra!

Sv: Alessio har fått förrådsallergi så han kan inte ha spån :(

http://www.livethoskatta.blogg.se

 
Karja

Karja

27 november 2011 18:54

håller med dig men sen e de ju vilket håll gallret går åt om dom står lodrätt elle vågrätt me. hur ser ditt stall ut, kan man få en bild hur du har gjort me dina boxar =) men bara om du vill

http://myonelife.bloggplatsen.se

 
Natalie

Natalie

28 november 2011 05:54

Jag har inget stall så det känns säkert. ;-) Grimmer är expert på att fastna i konstiga saker. Han fastnade till exempel med grimman i ett dörrhandtag och ryckte loss hela dörren och sprang runt med den en stund innan den lossnade...

http://mossmoss.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av islandstokan - 5 maj 2013 17:41

Om någon råkat missa det så har min blogg flyttat till annan plats, nu finner ni mig här: http://videungens.wordpress.com   Nu uppdaterar jag hyfsat regelbundet så se till att lägga till adressen i er Bloglovin (eller liknande) så missar ni inget...

Av islandstokan - 19 april 2013 20:30

Jag har bestämt mig för att flytta bloggandet till en reklamfri domän, så nu får ni se till att lägga till den här bloggen i er BlogLovin': http://videungens.wordpress.com/ ...

Av islandstokan - 19 april 2013 16:45


Idag var det dags för Rósa att få sommardojor på fötterna (äntligen!), men klantig som jag är hade jag tagit fel på tågtiderna och hann inte ut i tid till hovslagaren skulle komma, så J var snäll och tog in Rósa åt mig. Jag har tur som står i ett sta...

Av islandstokan - 18 april 2013 21:55


Idag har det blåst väldigt friskt. Jag hade planer på att rida men bestämde mig istället för att följa med och titta på när  J (som jag står inackorderad hos) skulle rida för dressyrtränare. Det var intressant att se något annat än islandsridning f...

Av islandstokan - 16 april 2013 20:54


Ovido - Quiz & Flashcards