Direktlänk till inlägg 2 januari 2012

En nära döden-upplevelse utan dess like

Av islandstokan - 2 januari 2012 17:03

Ja,årets första ridtur gick ju jävligt bra, måste jag säga... eller inte.


Minns ni att jag skrev att Rósa nog skulle vara piggare om vi red ut en sväng istället för att rida på banan? Någon som kommer ihåg den raden? Idag tog vi oss nämligen en liten skogstur och jojomen, det hade jag faktiskt rätt i.


Rósa var lite flamsig, sprättig och taggad i största allmänhet när det begav sig. Jag tänkte att  vi bara skulle skritta eftersom hon stått så länge. När vi ridit en bit på en skogsväg börjar Rósa trava helt apropå ingenting och innan jag hinner ta ner henne går hon över till galopp och ökar, och ökar, och ökar...


Till slut är det fullt sken upp i skogen (som tur är, är det uppförsbacke och en ganska bred stig). En one-rein-stop var dock inte att tänka på i den farten och oavsett hur mycket jag slet i henne gav hon blanka fan i mig och bara fortsatte springa.


Jag kommer att dö, jag kommer att dö, jag kommer att dö...


Då dyker ett nerfallet träd upp på stigen (ja, på riktigt).


Helvete, helvete, helvete!


Jag tar ett mantag och vågar knappt titta, utan hoppas på det bästa. Rósa seglar över jättehindret (cirka 30 cm över marken) och på något häpnadsväckande vänster sitter jag fortfarande kvar. Men vansinnesfärden fortsätter och vi börjar närma oss sommarhagen (som jag hade tänkt rida igenom på hemvägen). Rósa tar av mot staketet i samma dundrande tempo - och gör en tvärnit. Sedan försöker hon springa längs med staketet men jag lyckas på något vis få in henne på en volt, med sadeln på sniskan, fastklamrad runt hennes hals och till slut stannar hon, ytterst motvilligt.


Jag begriper inte att jag lyckades sitta kvar, men det gjorde jag. Det var otäckt nära att det skulle ha slutat på ett väldigt eländigt vis och ni må tro att jag var torr i munnen och allmänt skakis när jag äntligen fick stop på henne.


Vad fan håller du på med, hästskrälle?!


Rósa står med spetsade öron och väntar på att få springa mer, väldigt brydd över mattes plötsliga humörsvängning.


Jag tar ett djupt andetag, trampar sadeln på rätt och styr ut mot stigen igen, med betydligt kortare tyglar. Rósa försöker springa mer, men jag lyckas med mycket övertalning få henne att låta bli, fast hon fortsätter att ligga på bettet hela vägen hem till stallet, där hon får gå några varv på ridbanan som straff. Där var hon återigen riktigt förbannat seg.


Och jag, som brukar skryta med att Rósa är så stabil för sin ålder, får ta och bita i det sura äpplet - för 2 månaders vila gör till och med henne till ett litet laddat monster.


 

Somliga borde skämmas!

 
 
Mikaela

Mikaela

2 januari 2012 18:16

Men Jenny du skulle ju hålla dig hel under detta året;)

http://svippostina.blogg.se

 
Ingen bild

Ellen S

2 januari 2012 18:51

haha tokiga hästar kan vara ibland :)

sv: aa tack :)

 
Linda

Linda

2 januari 2012 18:59

Åh fyfan vad otäckt. Jag hade en bild framför mig hela tiden, huuuh, vilken tur att det gick bra, hästskrället där :P!
Just den där tanken: Jag kommer att dö, jag kommer att dö. Så tänker jag jämt när jag känner att jag tappar kontrollen.
Hua, förstår dina skakiga ben!

Du får rida min sega fjant istället, idag var hon skittråkig. Fy, hon ville inte gå framåt och gjorde hon det var det seeeega steg. Vägen hem däremot blev snabbare, hästskrälle!!

http://www.mittangsull.blogg.se

 
ullis

ullis

2 januari 2012 19:06

Nej vilken läskig ridtur det där var!!!!!!!!!! Vilken tur att du satt kvar och det nedfallna träder, det kunde ju gått riktigt illla

http://austri.bloggplatsen.se

 
Alexandra

Alexandra

2 januari 2012 19:30

Men ojdå! Hon ville väl kanske hämnas då du låtit henne skrota i hagen så länge.
Tur att det gick så bra ändå och att du höll dig kvar!

Sv: Ja, man blir då inte annat än glad över hur bra hon trivs :)

http://barefootangel.blogg.se

 
Anna

Anna

2 januari 2012 20:18

Men du!!! Vilken tur att det så pass bra!!! Vilken tok hon var idag Rósa:O Hoppas att det blir en lugnare ridtur imorgon:)

Svar:Ännu mer snö blir det!! Det blir nog minst lika mycket nu under em, kväll och natt!!!

Jag tyckte att det var rätt så bra eftersom "buntbandet" är i plast och det inte gör någonting om det tar i tråden:) Är jätteglad att jag provade det när jag idag såg att en isolator faktiskt hade öppnat sig och elbandet lossnat!!

Helt klart intressanta men som du säger alldelens för dyra för min plånbok med;)

Mellandagsreashopping är helt ok!! Är roligt att kunna köpa utrustning på REA emellanåt:) Man kan handla rejält men ändå har pengar över till annat;)

Mvh Anna & Tabasco:)

http://www.anaby.bloggplatsen.se

 
Mikaela

Mikaela

2 januari 2012 20:35

Sv; Haha lite seg där:P Men det hade varit för stort till Oddi. Fast svansreflexen vill jag ha. Och har du kvar allt-i-ett-tränset så tar jag gärna det istället. Glaesir skulle nog bli glad över ett nytt träns;) Du kan ju maila uppgifterna.. mikaelaand@hotmail.com

http://svippostina.blogg.se

 
Anna

Anna

2 januari 2012 20:38

Svar:Det känns jättebra att få en dag och tid för skoning:) Han är så himla snäll och trevlig min nya Hovis!! Inga som helst problem att ringa och beställa tid:D

Det måste ha känts väldigt läskigt att INTE ha kontroll på henne!! Vi får verkligen hoppas att det var en engångsföreteelse!!

Precis!! Rea är bra på det viset!!! Man får oftast pengar över till annat:D Hi hi!!

Mvh Anna & Tabasco:)

http://www.anaby.bloggplatsen.se

 
Linda

Linda

2 januari 2012 22:37

Sv: Äsch det har du sagt förr ;) Dra han i örat denna gång!! Han skulle ha filmat din skentur, det hade ju varit nått att se :O

Åh, ja visst är det härligt att tänka tillbaka i tiden, det var betydligt roligare att hålla på med hästar då ^^

Nej jag förstår dig, Bus- Rosa! Jag förstår även att du inte ville göra en one rain stop, hua, vadå volt!

http://www.mittangsull.blogg.se

 
Linda

Linda

2 januari 2012 23:00

Sv: Nej nej det får du ändra på hos honom, inte bra fy på han :)! Min sambo är aldrig inne, han jobbar 24 timmar om dygnet och sitter han framför tv eller dator har han dåligt samvete, snacka motsatsen, dock finns det nackdelar med detta också kan jag lova.. suck :P

Haha Fifa har varit nära att bli korv många gånger hon med den grisen ^^

http://www.mittangsull.blogg.se

 
Anna

Anna

2 januari 2012 23:02

Svar:Jag bytte ganska nyligen Hovis då min gamla flyttade till Stockholm och fick telefonnr till min nya Hovis. Han har nu varit ute och skott T 2 ggr och det har gått jättebra!! Dessutom har T slutat snubbla?? Han som snubblat i 4 åt?? Helt fantastiskt:D Han är nogrann och trevlig...inte så gammal och har familj. Ringer före han kommer och hämtar upp mig hemma innan vi åker vidare till stallet=SERVICE!!! Hi hi!! Då står T redan inne och torkar upp sedan 1 timme tillbaka.

Vi får hoppas att det är en engångsföreteelse och att det berodde på överskottsenergi!! Förstår att det känns lite läskigt..en skentur är aldrig rolig!!!

Mvh Anna & Tabasco:)

http://www.anaby.bloggplatsen.se

 
Tina

Tina

3 januari 2012 01:04

Usch! det har ju hänt mig några gånger också, fast jag fick smacka på gruset :P

http://tinaofsweden.blogg.se

 
Tina

Tina

3 januari 2012 01:05

oj, stavfel :P smaka ska de ju va :)

http://tinaofsweden.blogg.se

 
Agnetha

Agnetha

3 januari 2012 09:00

Haha ;-D Ja, somliga borde verkligen skämmas! Vilken söt bild!
Men fy ... otäckt med skentur och läskiga hopp över hinder. Skönt att det ändå "gick bra". Hälsa Rósa från mig att hon ska vara rädd om både sig själv och dig.

http://kvarnlycka.blogg.se

 
Sanna

Sanna

3 januari 2012 12:06

Oups! Lite egen vilja...
Ja, maskiner är de ju inte i alla fall ;). Bushästar!

http://sannasant.blogg.se

 
Ingen bild

Katta :)

3 januari 2012 17:21

Herregud Jenny!!! Du måste lova mig att alltid rida ut på korta tyglar! Skönt att det gick bra till slut iallafall men Rósa är en riktig busponny ibland ;)

 
Natalie

Natalie

3 januari 2012 18:53

Visst är det spännande med unghästar?! :-p Nej, men det kan hända även den lugnaste och tryggaste hästen. Du tror inte att det kan ha med nyår att göra?
Väldigt obehaglig känsla att inte ha någon kontroll, tur att det gick så bra ändå!

http://mossmoss.blogg.se

 
Frida

Frida

4 januari 2012 18:34

Det är inte roligt när sånt där händer men tur att ni klarade er oskadda. Hon kanske också påverkas av nyårsraketerna som en vissa herre i mina ägor?

Svar: Det är verkligen skönt, städningen blir så mycket roligare :)

Det var trevligt och fint hotell. Men fullt med irriterande hockeysmåpojkar som lekte med hissarna...Och lite dåligt väder, men annars var det trevligt :) Vi åkte förbi Herrljunga på vägen hem, det var ju sol där då :)

http://guffiframidfelli.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av islandstokan - 5 maj 2013 17:41

Om någon råkat missa det så har min blogg flyttat till annan plats, nu finner ni mig här: http://videungens.wordpress.com   Nu uppdaterar jag hyfsat regelbundet så se till att lägga till adressen i er Bloglovin (eller liknande) så missar ni inget...

Av islandstokan - 19 april 2013 20:30

Jag har bestämt mig för att flytta bloggandet till en reklamfri domän, så nu får ni se till att lägga till den här bloggen i er BlogLovin': http://videungens.wordpress.com/ ...

Av islandstokan - 19 april 2013 16:45


Idag var det dags för Rósa att få sommardojor på fötterna (äntligen!), men klantig som jag är hade jag tagit fel på tågtiderna och hann inte ut i tid till hovslagaren skulle komma, så J var snäll och tog in Rósa åt mig. Jag har tur som står i ett sta...

Av islandstokan - 18 april 2013 21:55


Idag har det blåst väldigt friskt. Jag hade planer på att rida men bestämde mig istället för att följa med och titta på när  J (som jag står inackorderad hos) skulle rida för dressyrtränare. Det var intressant att se något annat än islandsridning f...

Av islandstokan - 16 april 2013 20:54


Ovido - Quiz & Flashcards