Direktlänk till inlägg 19 maj 2011

Överskott eller önsketänkande?

Av islandstokan - 19 maj 2011 16:12

Läste i senaste numret av Islandshästen om precis det som varit på tapeten ett tag nu, det vill säga hur övermättad islandshästmarknaden i Sverige anses vara i nuläget. Det diskuterades också i artikeln huruvida det kommer sig att folk fortfarande väljer att importera när det finns så många fina, svenskfödda hästar till salu.


Jag kan bara tala för mig själv, men för mig handlade det aldrig om eksemrisken eller att det inte fanns likvärdiga svenskfödda individer. För mig handlade det om blixtförälskelse och en bra magkänsla.


Jag blir uppritkigt sagt jäkligt less på folk som ifrågasätter mitt val att importera. Vad fan rör det dem? Jag tvingar inte någon att importera. Jag förespråkar det inte ens, just på grund av ovanstående argument. Men vad jag själv väljer att köpa för hästar angår ingen annan än mig. Mina hästar är mina problem, jag ansvarar helt för dem och är skyldig att se till att de mår bra. Jag är inte skyldig att köpa en svenskfödd islandshäst på något vis.


Att många uppfödare lägger ner för att deras verksamhet inte längre lönar sig tyder snarare på att de begär ett för högt pris för sina hästar. Jag menar inte att hästarna inte är värda priset för dem (uppfödarna alltså), men de är ju uppenbarligen inte värda prislappen för köparna om de aldrig blir sålda. Svårare än så är det inte.


Vissa kanske inte tycker att jag är tillräckligt nyanserad i mitt tankesätt, men jag anser faktiskt inte att det är en vettig vinkling att lägga skulden på de som väljer att importera bara för att många hästar anses vara "trögsålda" just nu. Alla hästar går att sälja, det handlar bara om att sätta ett realistiskt pris på dem, de där förbannade islandsfödda eksemindividerna så väl som de fina, fina svenskfödda.

 
 
Linda

Linda

19 maj 2011 18:27

Så det är folk som ifrågasätter just dig om ditt val att importera Rosa?

På ett sätt kan jag förstå varför det blir en diskution idag om att man importerar hästar när det finns grymt mycket ute på marknaden som är till salu- jisses det kommer ju ut flera stycken varje dag!

Men o andra sidan håller jag med dig, blir man förälskad så blir man. Det är inte en bil eller en soffa man köper utan ett liv, en individ som är tänkt att man ska leva med under hela sitt liv.

Sedan är det en viss skillnad mellan Islandsfödda och svenskfödda islandshästar.

Dock kan jag tycka att många hästar är billiga idag ute på marknaden :) men kanske ändå att de måste gå ner ytterligare i pris just pga överskottet -till salu hästar. Men då finns kanske risken att en oseriös köper hästen.

Intressant inlägg.

http://www.elmo.cybersite.nu

 
Linda

Linda

19 maj 2011 18:27

Sv: Tack för komplimangerna. Det tar sig mer och mer :)

Men Rosa har lätt för tölten eller?

http://www.elmo.cybersite.nu

 
Elina

Elina

21 maj 2011 12:17

Jag håller med dig! Jag har aldrig ägt en svenskfödd islandshäst faktiskt, alla mina har varit importer.

När jag köpte Braela fick jag höra av många att jag var dum som köpte en häst på Island när det fanns så många svenskfödda - men jag kollar annonser varje dag och har fortfarande inte hittat en svenskfödd islänning som jag fastnat för.

Gällande priser, det är verkligen inte säljarens marknad nu och det tänker nog inte många på när de ska sälja sin häst..

http://icelandic.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av islandstokan - 5 maj 2013 17:41

Om någon råkat missa det så har min blogg flyttat till annan plats, nu finner ni mig här: http://videungens.wordpress.com   Nu uppdaterar jag hyfsat regelbundet så se till att lägga till adressen i er Bloglovin (eller liknande) så missar ni inget...

Av islandstokan - 19 april 2013 20:30

Jag har bestämt mig för att flytta bloggandet till en reklamfri domän, så nu får ni se till att lägga till den här bloggen i er BlogLovin': http://videungens.wordpress.com/ ...

Av islandstokan - 19 april 2013 16:45


Idag var det dags för Rósa att få sommardojor på fötterna (äntligen!), men klantig som jag är hade jag tagit fel på tågtiderna och hann inte ut i tid till hovslagaren skulle komma, så J var snäll och tog in Rósa åt mig. Jag har tur som står i ett sta...

Av islandstokan - 18 april 2013 21:55


Idag har det blåst väldigt friskt. Jag hade planer på att rida men bestämde mig istället för att följa med och titta på när  J (som jag står inackorderad hos) skulle rida för dressyrtränare. Det var intressant att se något annat än islandsridning f...

Av islandstokan - 16 april 2013 20:54


Ovido - Quiz & Flashcards