Direktlänk till inlägg 11 juni 2011

Inget vidare hästliv

Av islandstokan - 11 juni 2011 19:37

Besökte Borås Djurpark idag i goda vänners lag och spenderade några timmar med att gå runt och titta på alla fina djur. Favoriten är så klart tvättbjörnarna! Jösses vad söta de är!


De flesta djur i djurparken verkade vara hyfsat tillfreds med sin tillvaro, men när jag iakttog ponnyridningen blev jag mörkrädd!


En brun shetlandsponny och ett gulbrunt russ hade passet kring spåret de har där. Shettisen verkade bara trött på livet, men russet tyckte jag ännu mer synd om! Tittade först dit när ledaren till russet gick iväg med en liten kille på hästryggen. Tittar bort och när jag tittar dit igen befinner sig lillkillen på marken och hästen trampar runt ledaren som en tok! Hästen har bara grimma på sig och bestämmer sig helt sonika för att skita i ledaren och gå bort från spåret och till närmaste grästuva.


VARFÖR han man sådana hästar i ponnyridning?


Nej usch vad jag led med den! Den stackars ponnyn verkade inte trivas alls och bara tänk vilka olyckliga situationer som kan uppstå när det är barn med i bilden. Inget vidare bra reklam för djurparken heller.


Nåja...


Avslutningsvis en bild på tvättbjörnarna:

 

 
 
Ingen bild

Natalie

12 juni 2011 09:53

Usch, det är nog inget lätt liv som "sommarhäst" på en djurpark. Och ännu värre är det på de flesta ridskolor...

SV: Häftigt om du kör in någon av dina hästar. Det är inte så många islandshästar som är inkörda, så det tycker jag absolut att du ska göra! :-)

 
Elina

Elina

12 juni 2011 10:41

Nej, såna hästar ska man verkligen inte ha i ponnyridning! Hoppas att de inser det själva också, och byter ut ponnyn!

SV: Ja, det är en jäkla resa vi gjort! Tack för att du håller tummarna!

Ja, det är konstigt. Jag hinner knappt med två stycken nu när jag jobbar och ändå vill jag ha fler.

Ja, de flesta jag har pratat med har varit med om att läkare på allmänna vårdcentraler sagt att de ska ta en alvedon o avvakta. När jag talat med de på sjukvårdsrådgivningen/1177 har de nästan skickat en ambulans till mig när det varit som värst men läkarna har bara sagt att jag ska ta en alvedon o avvakta. :S Så privatläkare blir det hädanefter!

http://icelandic.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av islandstokan - 5 maj 2013 17:41

Om någon råkat missa det så har min blogg flyttat till annan plats, nu finner ni mig här: http://videungens.wordpress.com   Nu uppdaterar jag hyfsat regelbundet så se till att lägga till adressen i er Bloglovin (eller liknande) så missar ni inget...

Av islandstokan - 19 april 2013 20:30

Jag har bestämt mig för att flytta bloggandet till en reklamfri domän, så nu får ni se till att lägga till den här bloggen i er BlogLovin': http://videungens.wordpress.com/ ...

Av islandstokan - 19 april 2013 16:45


Idag var det dags för Rósa att få sommardojor på fötterna (äntligen!), men klantig som jag är hade jag tagit fel på tågtiderna och hann inte ut i tid till hovslagaren skulle komma, så J var snäll och tog in Rósa åt mig. Jag har tur som står i ett sta...

Av islandstokan - 18 april 2013 21:55


Idag har det blåst väldigt friskt. Jag hade planer på att rida men bestämde mig istället för att följa med och titta på när  J (som jag står inackorderad hos) skulle rida för dressyrtränare. Det var intressant att se något annat än islandsridning f...

Av islandstokan - 16 april 2013 20:54


Ovido - Quiz & Flashcards